bass84 Skrevet Oktober 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2003 hei har utvidet mitt anlegg ganske mye i det siste og mangelen på strøm er i faresonen. så jeg har kommet fram til å kjøpe et exide maxxima til, for å få mer strøm. men er litt usikker hvordan man skal koble 2 batterier sammen?? trenger jeg en ny større dynamo? noen forslag hadde vært hyggelig!! Siter TRU Technology SH1 Zapco Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Oktober 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2003 Sett det ene bak i bilen,kobl en min 21mm2 ledning fra baterier sin + framme og til + på den bak, - kobler du rett i chassie på bilen. Du må ha sikring og helst en bateriseperator på kabelen bak. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Oktober 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2003 Du BØR ha et skille mellom batteriene. En som kun er startbatteri, og en som er forbruksbatteri. Men om du går for det med en ledning mellom begge plussene, så MÅ du ha sikring nærme plussen på begge batteriene. Det er veldig viktig. Ellers vil det mest sannsynlig begynne å brenne, ved en kortslutning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bass84 Skrevet Oktober 7, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2003 batteriseperator?? hvor kan man kjøpe det? hvordan skiller jeg batteriene?? vil ha det optimale. (har 50mm2) Siter TRU Technology SH1 Zapco Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Oktober 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2003 En 100A ladeskillrele, som blir styrt av tenningsnøkkelen, koster ca800,- 100A styrt av batterispenningen koster ca1600,- 120A skillediode koster ca1200,- Dette er norsk kvalitet fra Ladac Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SnoStorm Skrevet Oktober 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 jeg har hørt at hvis du skal ha to baterier så må du kjøpe to prikk like.. ellerså går noe galt. Siter -Mercedes 1977 280 w123(må få den eu ok, solgt) -Volvo 1991 2.3I L 940Turbo (krasja, ble troffet i siden av en kingcab) -Ford sierra 1986 2.0I L (sent på værksted gitt bort til far,Moton gikk til helvete, når råden komme ut av blokka) -toyota corolla 1989 1.6L Xli (høggern ble ikke eu-godskjent) -mazda 626 1985 2.0l LX( høggern en eller flere ventiller gikk i stykker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Oktober 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 Originally posted by SnoStorm jeg har hørt at hvis du skal ha to baterier så må du kjøpe to prikk like.. ellerså går noe galt. Det er nok noe overdrevet... Men det er jo ønskelig med like batterier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Oktober 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 det er vis folk setter ett stort bra bateri bak og det framme er dårlig så vil bilen trekke strøm fra bateriet bak når man skal starte den, men det er derfor man kobler opp en batterseperator som helst skal styres av dynamoen.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Oktober 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 det du skal gjøre er å kjøpe deg en skilletrafo. da kan batteriene være ulike. da vil dynamoen lade det batteriet som trenger det. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slim! Skrevet Oktober 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 Originally posted by SnoStorm jeg har hørt at hvis du skal ha to baterier så må du kjøpe to prikk like.. ellerså går noe galt. Det eneste som skjer er at batteriene vil få noe kortere levetid (minimalt) siden det svakeste vil trekke strøm fra det sterkeste (det kan godt være snakk om 0.00001V forskjell :rolleyes:). Det er like lett å finne to like batterier som det er å finne to like snøkrystaller er det ikke? Ikke noe å tenke på egentlig. Siter - 2005 Audi 2.0TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bass84 Skrevet Oktober 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 må jeg strekke en ny 50mm2 strømkabel til hvis jeg bruker en skillerele?? vil helst bruke kun en strømkabel hvis det er mulig. Siter TRU Technology SH1 Zapco Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Oktober 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 Du bruker bare den ene du har fra før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bass84 Skrevet Oktober 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 hvordan kobler jeg det rele til 2 batterier?? en fin forklarering hadde vært supert! Siter TRU Technology SH1 Zapco Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Oktober 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2003 En forklaring følger med når du kjøper et slikt rele... Men kort fortalt, er det et kraftig rele, som blir koblet inn på 50mm2 ledningen din. I nærheten av det fremste batteriet. Styringen til rele'et blir koblet avhengig om det blir styrt via tenningslåsen eller via batterispenningen. Ikke så mye hokus pokus akkurat, men det blir forklart greit i bruksanvisningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CyberAage Skrevet Oktober 10, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2003 Er det ikke en fordel å koble sammen minus polene også.. Eller funker karosseriet like bra ? Siter http://www.sprett.net Audi A4 1,8 tsq 98 mdl Audi A6 2,5 Tdi 95mdl x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6 x- Golf 79 mdl 1,1 liter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg