Gå til innhold

skift av registerreim på 16V

Ranger emnet

Kimolaptop

Anbefalte innlegg

For en stund siden laget jeg en post om dette, så var der en som laget en "step by step" guide for hvordan jeg skulle gjøre dette, men nå ligger ikke den ute på nettet lenger , og pga. data krasja mistet jeg den som jeg lagret på disken.

uansett så skal vi bytte reima i morgen kveld, så jeg bare lurte på om dette er så enkelt som det ser ut?.

Noen som ha en tommelfinger regel på hvor stram reima skal være?. Og ja jeg skifter også strammeren.

Jeg ser for meg at tar av powerrohret, (for å komme litt bedre til), tar av dekselene, lager så gode "overførings merker" med sprittusj(bare som en forsikring) , i tillegg til at jeg må bruke de andre referanse punktene, som er?

Gi meg noen tips!:)

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som hadde laget et forsøk på en "step by step" guide.

Den er ikke så bra skrevet men gir deg en ide på hvordan man gjør det.

Reima skal være så stram at du kan vri den ca. 45 grader.

Her er min guide:

http://fun.dyndns.biz/vw/registerreim_skifte.doc

Her er en guide på Scirocco16v.com:

http://www.scirocco16v.com/tech/timing_a_16v_motor.htm

Og her er en guide jeg fant på nettet et eller annet sted:

http://fun.dyndns.biz/vw/Changing%20a%20timing%20belt.doc

Eller så er det bare å spørre hvis du lurer på noe..

Ps. jeg har bare gjort det 1 gang før så jeg er ikke noe expert

Men bilen går i hvertfall fortsatt ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! fint at du fant fram guidene igjen:)

Nå har jeg tatt av alt av reimhjul og fått av beskyttelses dekslene, nå er det bare å slakke reima og sette på den nye.

Men jeg har noen spørsmål, der er jo tre hjul som berører reima, et lite nederst, et i midten og det oppe til kammen. Hva er det i midten til?. Jeg antar at dette heller ikke må røres.

Holder det og merke med tusj fks ? Føler meg litt usikker akkurat nå:) men pappa sa han kunne hjelpe meg litt ikveld, så det går sikkert bra..

Må tenninga justereres etter reg. reim skift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjulet i midten er strammehjulet, reimhjulet som sitter på kammen stod i hvertfall riktig på min bil når jeg skifta reim så jeg trengte ikke stille noe på den.

Hjulet i bånn er til veiva, den turner du rundt til sylinder 1 kommer til TDC (top dead center), så sjekker du fordeleren at den peker på kontaktpunktet til sylinder 1 også sjekk at merket på svinghjulet står riktig.

Når du strammer reg.reima så vil veiva bevege seg ut av stilling så du må prøve å kompensere for dette.

Jeg brukte vel 10 ganger før jeg fikk det til å stemme sånn ca.

Når du tror du er ferdig så drar du rundt motoren for å sjekke at de stakkars ventilene dine ikke butter i noe.

Du bør skifte strammehjulet også i samme slengen og det er en fordel å justere tenninga etterpå men min startet og gikk brukbart etterpå den....

Jeg merket ikke noen ting når jeg skiftet reim, jeg brukte merket på svinghjulet (under pluggen i girkassa), merket på kamhjulet og fordeleren.

Du har 16v? hvis du har 8v så er det straks værre for da må du stille inn "intermediate shaft" (akselen som driver fordeleren)

Nå ble du sikkert enda mer forvirret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg skal snart bytte over "alt" fra en gammel 8v motor til en helt ny en (kun topp og blokk), dvs jeg skal bytte over fordeler og oljekjøler og vannpumpe .,., osv

hva var det du mente med den fordelernen på 8v egntlig? :) vet at den sitter på blokka men er det noe annet som må tenkes på enn at den viser sylinder 1 ?

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg har 3 hjul med tagger på som reima går på , + det vanlige strammehjulet! Jeg skjønner ikke hva det midterste hjulet (med tagger på) er til?

Jeg finner ikke ut hvor det hullet i gearkassen er? Hvor kommer jeg til det?:) SKulle jo nesten tro jeg holdt på i fylla.. men det gjør jeg altså ikke!

Jeg tenkte på en sak, hvis jeg lager merker på den gamle reima, og fører dem over på nøyaktig samme plass på den nye, og setter på reima og får merkene til å stemme med det som jeg har laget på reimhjulene, så "må" det jo bli rett..

Går ned nå for å leite etter dette hulle i gearkassa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ok såppas!

Jeg fant det hullet hehe, skulle jo nesten tro jeg var blind.

Men det viser seg at det er ganske kukent og få bagge hakkene (på kam drevet/toppdeksel) og det i gearkassen til å stemme.

Det ble liksom ikke helt 100% rett.. Mulig jeg må ta ut pluggene for å få det til... mystiske greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kimolaptop

:)

Jeg har 3 hjul med tagger på som reima går på , + det vanlige strammehjulet! Jeg skjønner ikke hva det midterste hjulet (med tagger på) er til?

He he he jeg tenkte litt gærent, det midterste hjulet som du snakket om er til oljepumpa på 16v og til fordeleren/oljepumpe på 8v.

Så hvis du har 16v så trenger du ikke bekymre deg om det.

Det er en fordel å skru ut hele den grønne pluggen i girkassa, da ser du nemlig bedre det merket på svinghjulet.

Er et must å fjerne tennpluggene når du skal turne rundt motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleVik

hei jeg skal snart bytte over "alt" fra en gammel 8v motor til en helt ny en (kun topp og blokk), dvs jeg skal bytte over fordeler og oljekjøler og vannpumpe .,., osv

hva var det du mente med den fordelernen på 8v egntlig? :) vet at den sitter på blokka men er det noe annet som må tenkes på enn at den viser sylinder 1 ?

Stemmer det, problemet er vel når du strammer reg. reima at du må passe på at veiva og fordeleren står riktig etter stramming av reg. reim.

Mens på 16v så står fordeleren på toppen og det er ganske vanskelig å vri kamakslene ut av stilling når du strammer reg. reima.

Som sagt er jeg ingen ekspert på dette, men det er slik jeg har forstått det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bytta reima, og alt virket å være i skjønneste orden ! :)

Vi stilte inn alle merkene, kilte i tilleg fast kam hjulet med en halv klesklype. Tok så av den gamle reima og satte på den nye.

Jeg ble forbauset over hvor lite man skulle dreie på motoren i forhold til hvor fort det merket på clutcen kom ut av stilling. (logisk nok det da, men var jo sinnsykt lite som skulle til).

Med andre ord, så skal det "en del" til for at den skal bli feil på en tagg, hvis alt ellers blir gjort riktig.

Motoren startet og gikk akkurat som før, så jeg antar at alt ble slik som det skulle.

Bare for ordens skyld, hvordan oppfører en motor som er feil på registeret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en tann feil innstillt så vil nok motoren gå på

3 sylyndere.. 180 garder feil. feks feil punkt på tannhjul, noen har på begge sidene ved kammen, så vil det smelle og poffe og aldri starte... har du et par tenner eller 3-4 feil så kan det nok gå utover ventilene

Audi Coupe Quattro 87mod-prosjekt

X-Audi Competition quattro 94mod

X-Audi 80 1.8s med GTI motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider