Gå til innhold

Feil utveksling med M45 i 1988mod 245?

Ranger emnet

Sailorboy

Anbefalte innlegg

bytta i dag fra automat, til ein M45 kasse, tenkte eg sku dette. pga atte eg ville ha no som varr litt mer solid, kontra M47...

men sliter litt med utvekslinga trur eg. akkurattsom den er syyykt lav. kan jo kjøre overalt i 4giret. og ligger litt høyt når eg ligger i 80km/t liksom....

kan dette komme av at Bakaksling ikkje har rett utveksling, i forhold til M45 kassen?

burde eg da fått meg M47?

takk takk=)

Mvh Sølve Mortveit

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47 har 1.1 på 4 gir, og 0.8 på 5. gir (overdrive gir)

M45 har 1.1 på 4 gir og ikke noe overdrive, dermed vil den gå fortere (forutsatt at motoren klarer det) med M47.

Med M45 og 4.10:1 bakaksel tror jeg turtall var ca 3500 rpm i 90 km/t med 195/60/15 dekk på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta i dag fra automat, til ein M45 kasse, tenkte eg sku dette. pga atte eg ville ha no som varr litt mer solid, kontra M47...

men sliter litt med utvekslinga trur eg. akkurattsom den er syyykt lav. kan jo kjøre overalt i 4giret. og ligger litt høyt når eg ligger i 80km/t liksom....

kan dette komme av at Bakaksling ikkje har rett utveksling, i forhold til M45 kassen?

burde eg da fått meg M47?

takk takk=)

er vel forskjellige utv i bakaksel på automat kontra manuell..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at bakaksling og hjulenes rulleomkrets er uendret, får du med en M45 samme "totalutveksling" i 4. som med en M47 (eller M46) i 4. eller som med automatkassen i 3. - jeg går ut fra at det var en firetrinns AW70/71. Så du er altså uansett tvunget til høyere turtall i marsjfart uten overgir enn med. Siden automatkassen har 0,69-utveksling på overgiret, er det sannsynlig at bilen har litt annen bakakselutveksling enn den ville ha hatt med manuell kasse. Selv har jeg automat, men jeg synes i og for seg at den er fullt akseptabel å kjøre med i normale hastigheter også om en sperrer overgiret, selv om det er greit å slippe i lengden... Men jeg er usikker på hva slags utveksling jeg har i bakakselen.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

TAKK TAKK

er litt redd er har lest meg litt blind her, men ifølge ka eg har forstått, er 4 giret i m45, og m47 likt. bare tettere steg mellom gira på m47?

så problemet ligger i bakakslingen da?

burde eg hatt mellomaksling fra ein bil som har hatt manuell før?

hvilken bil?

Mvh Sølve Mortveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 240 med m45: 1 gir max 60 km/t

2 gir 100 km/t

3 gir 160 km/t

4 gir 200 km/t

Byttet til m47: 1 gir 60 km/t

2 gir 110 km/t

3 gir 150-160 km/t

4 gir 190 ca

5 gir ? Bilen klarte ikke mer enn 195 km/t.

Det var mine erfaringer med disse girkassene. Jeg har en -87 gl.

ok?

men har eg lavere utveksling i automat kasse- bakakslingen min?

Mvh Sølve Mortveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha 3,31 eller 3,15 hvis du skal kjøre med m45 kasse.. Da har du noe rundt 2000rpm i 80kmt. Jeg har 3,54 nå og det er ikke akkurat ideelt det heller...

Svaret på ditt siste spørsmål står jo her, hvis du gidder lese.

Jeg kjører med 3.31 bakaksel som stammer fra en 240 med 4-trinns M45 originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på ditt siste spørsmål står jo her, hvis du gidder lese.

Jeg kjører med 3.31 bakaksel som stammer fra en 240 med 4-trinns M45 originalt.

hvordan blir det med speedoen`?

hvordan ville d være med ein bakaslin fra bil med M47? har ein slik liggende..

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan blir det med speedoen`?

hvordan ville d være med ein bakaslin fra bil med M47? har ein slik liggende..

obs...var visst logget inn på brodern sin nå...mn samme d...

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De manuelle kassene har 1:1-forhold i fjerdegir. Med femtegir (eller el. overdrive) blir det en turtallsbesparende "bonus" på toppen for den som har det. På 83-modeller og eldre var utvekslingene i girkassene (første til fjerde) stort sett de samme både på firetrinns- og overdrive-kassene, men fra 84-modellen fikk firetrinnskassene lengre sprang mellom girene kombinert med annen utveksling i bakakselen (3,15 eller som oftest 3,31). Dette for å oppnå et mer behagelig og økonomisk fjerdegir og samtidig holde første til tredje på omtrent samme nivå som tidligere.

Når du nå har satt i en firetrinnskasse (jeg går ut fra at den ikke er eldre enn fra 1984) har du et fjerdegir på samme nivå som du ville ha hatt på fjerde med femtrinnskasse eller på tredje med automat. Videre har du nå første- til tredjegir som er "unødvendig" lave. Det er sannsynlig at en bil som hadde firetrinns automat originalt har annen utveksling i bakakselen (høyere tall som tilsvarer "lavere giring") fordi at det kompenseres av det ekstra "lange" overgiret (0,69).

Angående bakaksling fra en bil med M47, er det kanskje litt bedre, men sannsynligvis heller ikke optimalt hvis du er ute etter mest mulig behagelig turtall ved marsjfart. Du får "samme" fjerdegir på din bil som fjerdegiret på den nevnte bilen med M47 - forskjellen er bare at den hadde et femtegir i tillegg.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider