janerik171187 Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 indre drivknute på passasjersiden min røk her tidligere i forrige uke etter litt hard medfart over en fartshump. byttet da til en splitter ny knute og mansjett, kom meg 500m så gikk den til hellvete (akselen hoppet rett og slett ut av medbringeren (den knuta går inn i på diffhuset)) og slo med seg medbringeren og krysset, akkurat hvorfor den hoppet ut av huset vet jeg ikke, (var i en hard venstre sving forresten) idag var jeg på høggeren og hentet meg en ny drivaksel med knuter og medbringer. byttet medbringer (passet på å få shimset den likt som den bilen den kom fra) og kryss og mansjett brukte eksisterende drivaksel pga jeg fikk ikke løsnet den nye (den gamle heller for dne saks skyld) fra bremseskiven/navet. satte på og testkjørte, fungerte fint selv i svinger. kjørte da en lengre tur (var på vei til å ta horten ferga) men brått hørte jeg et klong i metallet og deler som spruter under bilen, svinger da inn til veikanten, ser det ryker av panseret, fant da ut at det var fettet fra drivknuten som, hadde sprutet opp på eksosrøret, og at drivknuten hadde gått til hellvete igjen (fortsatt indre på passasjersiden) noen som har noen som helst aning hvorfor? tok fra en 87mod delebil og alt av deler var likt som det gamle annet enn at den nye medbringeren hadde tynnere shimsing ut fra diffhuset. men akselen sto tilsvarende kortere inn i huset så kan vell ikke være derfor drar da på høggeren til lørdagen igjen og bruker 500spenn til på enda en aksel men nå setter jeg på alt av drivaksel fra den bilen begynner å bli lei bilen nå egentlig får legge til en ting ja jeg vasket bort alt det gamle fettet og sjekket at det ikke var noe uvedkomment der _________________ 1987mod saab 900 turbo 8v Siter saab 900 8v turbo 155hk 240nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 Har du senka mye kan det hende akslingen blir for stutt... Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 Snakker vi rzeppa her? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Har du senka mye kan det hende akslingen blir for stutt... hakke senka en mm en gang, annet enn "alderssenking" men har grei høyde foran, og sist gang dette skjedde så var det på flat vei men kjørte ned en bakke med humper før da så kan ha noe med det å gjøre.(dro inn kløtchen over humpene for sikkerhets skyld da men og hørte ikke noe som klagde) I går 23:30 Reodor F Snakker vi rzeppa her? akkurat den der tok jeg ikke :P Siter saab 900 8v turbo 155hk 240nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Du har ikke et dårlig motorfeste eller to vel? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Du har ikke et dårlig motorfeste eller to vel? tror ikke det, maen hakke sjekka Siter saab 900 8v turbo 155hk 240nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Kan jo være at du har slitt av et motorfeste evt 1092grader feil på hjulvinklene.. :P Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 akkurat den der tok jeg ikke :P Rzeppa er et av mange navn på leddtypen jeg lurer på om du har. Andre navn er likeløpsledd eller CV Joints. Spurte fordi du brukte noen begrep jeg ikke er vant til i slik sammenheng. De indre drivakselleddene lever jo i utgangspunktet et beskyttet liv helt inne ved girkassa. Det tyder derfor på at noe gir de uvanlig stor belastning for tiden, med påfølgende overoppheting av smørefett. Trolig ligger dette problemet lenger ut mot hjulene, f eks i nav, bærekule eller bærearm. Se også over motorfestene. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Rzeppa er et av mange navn på leddtypen jeg lurer på om du har. Andre navn er likeløpsledd eller CV Joints. Spurte fordi du brukte noen begrep jeg ikke er vant til i slik sammenheng. De indre drivakselleddene lever jo i utgangspunktet et beskyttet liv helt inne ved girkassa. Det tyder derfor på at noe gir de uvanlig stor belastning for tiden, med påfølgende overoppheting av smørefett. Trolig ligger dette problemet lenger ut mot hjulene, f eks i nav, bærekule eller bærearm. Se også over motorfestene. på saab forumet kalte de det tripod ivaffall er bare en stang (drivakselen) med et Y-formet kryss på enden med rullelager på som går inn i et hus som igjen er festet på akselen inn til diffen Siter saab 900 8v turbo 155hk 240nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Ligner litt på denne antar jeg?: Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Har du sett her og gjort slik?: http://www.thesaabsite.com/900old/inner-driver-replacement2.htm Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Ligner litt på denne antar jeg?: jepp (dønn lik dvs nr 2) I dag 17:06 Reodor F Har du sett her og gjort slik?: http://www.thesaabsite.com/900old/in...placement2.htm jeg tok alt (tilsvarende nr 1 + 1a og 1b) fra en bil og satte på min også nr 2 og støvmansjetten (3) fra den bilen . inkl shimsene som 900 har mellom girkasse/diffhus og tilsvarende nr 1a sjekket for sikekrhetsskyld at enden som går inn i diffen stakk like mye inn som den gamle gjorde så skjønner ikke hvorfor dette skjedde igjen Siter saab 900 8v turbo 155hk 240nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Hvis del 1 og gutta sitter som de skal bør du sjekke nærmere hjulet Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 Hvis del 1 og gutta sitter som de skal bør du sjekke nærmere hjulet jeg fant ut at på bolten som holder øvre bærearmen oppe (inne i bilen ikke ute ved hjulet) var ene mutterne løs (dvs låseblekket var ikke banket til riktig slik at mutterne hadde løsnet) så kan hende det er derfor den rivde knuta etterhvert,er vell ikek like mye spillerom i den indre som i dne ytre knuta. har strammet mutteren nå ivaffall Siter saab 900 8v turbo 155hk 240nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2007 jeg fant ut at på bolten som holder øvre bærearmen oppe (inne i bilen ikke ute ved hjulet) var ene mutterne løs (dvs låseblekket var ikke banket til riktig slik at mutterne hadde løsnet) så kan hende det er derfor den rivde knuta etterhvert,er vell ikek like mye spillerom i den indre som i dne ytre knuta. har strammet mutteren nå ivaffall Bærearmene er å betrakte som nærmere hjulet... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.