Gå til innhold

"klonk"ing i bakakselen

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

halla.

 

 

Min bakaksling klonker veldig nå. Det er en 8,8" ifra 86 modell med 3,73 utv med sperre (som ikke fungerer riktig) og nyoverhalt for noen år siden, men har nesten ikke gått noe...

 

Har hatt en uling bak der helt siden den ble overhalt, og nå klonker den når jeg kjører igang eller gasser når drivverket ikke er i "spenn".

Regner med det er at kronhjulet og pinjongen ikke er riktig "kalibrert" ? og kan noe forklare hvordan jeg fikser dette ?

 

Mulig å fikse selv, eller må jeg ta ut innmaten og sende til noen proffer ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla.

 

 

Min bakaksling klonker veldig nå. Det er en 8,8" ifra 86 modell med 3,73 utv med sperre (som ikke fungerer riktig) og nyoverhalt for noen år siden, men har nesten ikke gått noe...

 

Har hatt en uling bak der helt siden den ble overhalt, og nå klonker den når jeg kjører igang eller gasser når drivverket ikke er i "spenn".

Regner med det er at kronhjulet og pinjongen ikke er riktig "kalibrert" ? og kan noe forklare hvordan jeg fikser dette ?

 

Mulig å fikse selv, eller må jeg ta ut innmaten og sende til noen proffer ?

 

 

Sikker på at det ikke er et kryss i mellomakselen ??

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er du som har vert fårr hard på gassen...ha ha

 

Nei, dårlig arbeid av han som fikset den er problemet...

 

uling er vel fordi kronhjul og pinjong ikke har riktig tanntrykk. klonking betyr av med deksel å kikk før det havarerer :)

 

Japp, men hjelper lite å titte lissom :(skulle ha justert forspennet eller hva det heter.

 

Sikker på at det ikke er et kryss i mellomakselen ??

 

Mellomakselen er stiv hele veien, ingen kryss iallefall på akslingen...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv ford har vel minst ett kryss på mellomakslingen vel :)

 

Visst du tenker på samme måte som feks bmw ? min er bare å dytte inni girkassa og skru fast på bakakselen, ikke noe ledd imellom der...

 

 

 

Det jeg syntes er så rart er jo at jeg har hatt en uling baki der, men at den skal "klonke" nå er litt rart, fordi bilen er jo nesten ikke brukt, og det blir verre velig fort syntes jeg...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke type olje bruker du\ har du brukt ?

Regner med det er lamell-sperre i denne akselen, og da bruker vi gjerne noe som kalles LS-olje... "Limited-slipp" eller noe sånn... Den skal rense lamellene, og sperra funker bedre.

 

Det som menes med kryss på mellomakselen er de ledda som er i hver ende... Disse har en tendens til å bli slarkete. å det lager klonkelyd.Noe annet som åsså kan lage klonkelyd er hvis ikke alle stag som holder akslingen, eller støtdemperfester er skrudd til... sjekk det (erfaring, hehe) Men det har du sikkert gjort da!:race

 

Kansje åsså ulinga blir bedre med ny olje?!!

Husk att etter ca 1000km burde olja byttes igjen, for å få best resultat.

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke type olje bruker du\ har du brukt ?

Regner med det er lamell-sperre i denne akselen, og da bruker vi gjerne noe som kalles LS-olje... "Limited-slipp" eller noe sånn... Den skal rense lamellene, og sperra funker bedre.

 

Det som menes med kryss på mellomakselen er de ledda som er i hver ende... Disse har en tendens til å bli slarkete. å det lager klonkelyd.Noe annet som åsså kan lage klonkelyd er hvis ikke alle stag som holder akslingen, eller støtdemperfester er skrudd til... sjekk det (erfaring, hehe) Men det har du sikkert gjort da!:race

 

Kansje åsså ulinga blir bedre med ny olje?!!

Husk att etter ca 1000km burde olja byttes igjen, for å få best resultat.

 

Halla :)

 

Bruker ls olje ja, quaker state. Bytter vel olje kanskje 2 ganger på en i løpet av et år, og kjører nesten ikke med den :)

 

 

Men fant ut problemet idag, trodde jo egentlig at det var forspennet imellom pinjong og kronhjul som var feilen, men fikk se inni huset at alt så bra ut, slarken som var var ikke pinjong/kronhjul... da tenkte jeg en stikkaksel var litt dårlig, noe som jeg tror den ene er også. Sist strammet jeg boltene bak kronhjulet og satt på alt og kjørte en tur... bitte lite slark men ikke noe klonking i heltatt... :)

 

Regner med at jeg skal ha bitte litegran slark i drivverket pga alder og "normale" åsaker ?

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår