Gravemaskin Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 har en a3 1.8T. det jeg lurer på. etter en "hard" kjøretur er det viktig å la turboen kjøle seg ned før man stopper bilen. slik at olje sirkulerer når turboen er varm og at oljen ikke kokser. MEN, går oljen fra motor gjennom turbo og smører den? har sett at det drypper litt olje fra slangen fra turbo til IC? men det minker ikke noe på peilepinnen..... er det et sted man må fylle olje til turbo? idiot spm sikkert men lærer av å spørre;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 det er motor olje som går gjennom opplagringa på turbon ja:D om du har kjørt hardt er det lurt å la den gå noen sekunder på tomgang før man stopper.. bruker å la den gå ca et minutt jeg. Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ghost7 Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 Det er vel aldri 100% tett i ein turbo så litt olje kjem det vel inn i luftsystemet? ingen plasser å fylle olje til turbo nei. Siter \___\____________/___/ [OO]\_____Y_____/[OO] \===\__|__|__|__/===/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravemaskin Skrevet Mai 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 har fått ett godt og utfyllende svar av reodor f:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsen1000 Skrevet Mai 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2007 På gamle biler som kun hadde oljekjøling til turboen og gikk med dårlig olje sammenlignet med den nye så var det ikke helt uvanlig at oljen koset seg rundt lager og tilførsel m.m Nyere turboen har vannkjøling i tillegg samt at olje nå tåler mer temperatur en før slik at nedkjøling ikke er like viktig som før. Selv lar jeg motoren stå 1/2 minutt eller mer hvis jeg har kjørt hardt/langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Mai 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2007 har en a3 1.8T. det jeg lurer på. etter en "hard" kjøretur er det viktig å la turboen kjøle seg ned før man stopper bilen. slik at olje sirkulerer når turboen er varm og at oljen ikke kokser. MEN, går oljen fra motor gjennom turbo og smører den?har sett at det drypper litt olje fra slangen fra turbo til IC? men det minker ikke noe på peilepinnen..... er det et sted man må fylle olje til turbo? idiot spm sikkert men lærer av å spørre;) d du sier om at d drypper olje i slangen fra turbo til ic er nok fordi åndinga fra blokka di går tilbake til sugesida på turboen. derfor mange tar vekk dette og bruker catch tank istedenfor visst du har hørt om d. men uansett så burde du jo stramme klemmene dine visst d leker, for visst d leker olje så leker d jo garantert ladeluft og.;) Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Det tar gjerne noen sekunder å få parkert bilen. Da synker turtallet på snurra. Så å la motoren gå på tomgang før man stopper den er vanligvis unødvendig. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Det tar gjerne noen sekunder å få parkert bilen. Da synker turtallet på snurra. Så å la motoren gå på tomgang før man stopper den er vanligvis unødvendig. nå har det vel ikke bare med turtallet på snurra å gjøre men også varme.. jeg mener nå hvertfall at olja er med på å kjøle lageret. Så å stoppe en motor med rødglødene turbo er ikke sunt. Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg