Gå til innhold

Bytte Ventil tettninger på Civic?!


Adlern

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter en stund så har min kjære Honda Civic begynt og drikke litt for mye olje, hadde den inne på trykk-test, og jeg må bytte Ventil tettninger på motoren.

 

Honda Civic 1992 1.5

 

 

Jeg har ikke SÅ god peiling på motor, og jeg har aldri skiftet dette på en Honda før, så er det noen som har no sjenerell erfaring med dette? Stor eller liten job, kostbart etc.

 

 

På forhånd takk ;)

 

//Adlern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

har byttet ventiltetning på min VTi, er litt annen motor enn din.

men prinsippet er det samme.

skal være en meget kurrant jobb hvis du har riktig verktøy.

Finnes to måter, ene er å ta av toppen, den andre er å la være å ta den av, (da må du ha "spesialverktøy")

 

uten å ta av toppen:

1. skru av toppdeksel

2. ta av regrem

3. skru løs kammen(e)

4. press ned ventilfjærne og fjærn ringen som holder dem på plass. Her trengs det en presse som designet til akkurat dette og som samtidig holder fast ventilene.

NB! er fare for at man kan miste ventilen ned i blokka! da må man av med toppen og ny toppakning er påkrevet.

 

5. bruk spesialverktøy for å ta løs ventiltetningene uten at du mister ventilene ned i blokka. husker ikke hva dette verktøyet heter.

ta ny tetning på ventilen og press den på plass med en langpipe som akkurat er stor nok til å legge press. når tetningen er i botten av ventilen slår du et par små kakk på langpipa med en liten hammer (vær forsiktig)

 

så setter du alt i sammen igjen... og justerer ventilene før du starter opp bilen.

 

koster ikke så mye for nye tetninger, hør med Honda.

 

se på http://forum.club-honda.org for mer hjelp. Er norskt forum for Honda entusiaster

*Civic VTi -92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår