optus Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 Det som er saken: Bilen min har rundet 330000km, men både topp og blokk er overhalt, og har ny registereim for 12000km siden. Så skjedde det som jeg ikke tenkte kunne skje: Registerhjulet løsnet fra veiven, eller rettere sagt, kilen på registerhjulet knakk av. Leverte den så inn på et bilverksted som drives av tidligere mekanikere fra Bil & Maskin (lokale VAG forhandler), og min bror jobber når han ikke er offshore. Der fant de ut at dette hadde skjedd før en gang, og de hadde "jalla" mekka noe kiler /splinter som var borret inn i reg.hjulet og veieven.De fant og så ut at den var en tann feil på registeret, og muligens toppen hadde klart seg .Tenkte da at det var sikkert derfor at motor/topp hadde blitt overhalt før. Så gikk vi i gang med og finne ut hvordan dette skulle gjøres. Min bror hadde kommet hjem fra offshore, så han fikk oppdraget og fikse dette. Fikk så nytt reimhjul, men så var sporet i veiven delvis borte, så fikk en av dem som driver verkstedet ide om og bruke flytende metall, for og lime/støpe fast hjulet, og de gjorde vi. Så var det og time den opp på ny, og prøve og starte. Den startet opp, og sveiv , men ikke skikkelig. Så brukte vi et såkalt måleur, og stilte tenning, som var 0,7, men skulle være 0,8, og det er mye på en diesel bil. Prøvde og fyre den opp igjen, og vips så startet den og sveiv finere en noen gang, og fant ut at toppen hadde klart seg. Ble meget lettet:). Så anbefaler alle med TDK, og som nermer seg 250000-30000, og ta av registerhjulet på veiven, og lime det fast med loctite. Verksmesteren på verstedet som fortalte det, og sa og at det skjer etter x-antall starter, og ikke etter slitasje på motor. Regner med at en som har gått ca 250-300tusen, har hatt noen lunde samme oppstarter. Er glad for at toppe holdt og at det holder med flytende metall på veiven, en ny-brukt motor koster jo fra 5000-10000kr, vis den er i bra stand. Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 Det som er saken: Bilen min har rundet 330000km, men både topp og blokk er overhalt, og har ny registereim for 12000km siden. Så skjedde det som jeg ikke tenkte kunne skje: Registerhjulet løsnet fra veiven, eller rettere sagt, kilen på registerhjulet knakk av. Leverte den så inn på et bilverksted som drives av tidligere mekanikere fra Bil & Maskin (lokale VAG forhandler), og min bror jobber når han ikke er offshore. Der fant de ut at dette hadde skjedd før en gang, og de hadde "jalla" mekka noe kiler /splinter som var borret inn i reg.hjulet og veieven.De fant og så ut at den var en tann feil på registeret, og muligens toppen hadde klart seg .Tenkte da at det var sikkert derfor at motor/topp hadde blitt overhalt før. Så gikk vi i gang med og finne ut hvordan dette skulle gjøres. Min bror hadde kommet hjem fra offshore, så han fikk oppdraget og fikse dette. Fikk så nytt reimhjul, men så var sporet i veiven delvis borte, så fikk en av dem som driver verkstedet ide om og bruke flytende metall, for og lime/støpe fast hjulet, og de gjorde vi. Så var det og time den opp på ny, og prøve og starte. Den startet opp, og sveiv , men ikke skikkelig. Så brukte vi et såkalt måleur, og stilte tenning, som var 0,7, men skulle være 0,8, og det er mye på en diesel bil. Prøvde og fyre den opp igjen, og vips så startet den og sveiv finere en noen gang, og fant ut at toppen hadde klart seg. Ble meget lettet:). Så anbefaler alle med TDK, og som nermer seg 250000-30000, og ta av registerhjulet på veiven, og lime det fast med loctite. Verksmesteren på verstedet som fortalte det, og sa og at det skjer etter x-antall starter, og ikke etter slitasje på motor. Regner med at en som har gått ca 250-300tusen, har hatt noen lunde samme oppstarter. Er glad for at toppe holdt og at det holder med flytende metall på veiven, en ny-brukt motor koster jo fra 5000-10000kr, vis den er i bra stand. HAr sett å hørt om det der 1 gang før, håper jeg ikke får oppleve dette, da jeg har nå 3 biler med TDK motor i :D Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 Hadde inne en passat på jobb der noen hadde skifta reg-reim og ikke dratt til reimhjulet ordentlig, der var det slitt på viva så reimhjulet kom skeivt, reimhjulet vingla(både til reg-reim og viftereim), reima røyk. fikk putta det sammen og anbefalte vedkommende å skifte motor(da det sannsynligvis blei billgst). Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW G3 TDK Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 hmmz håper jeg finner meg en ny motor. Sprengte blokken på min tdk motor.. men takk for tipset.. skal sjekke dette om det blir en likens motor i. Siter - Audi 90 2.3 - Golf 3 1.9 TDK(X) - Volvo 244 1.9 DL(X) - Volvo 240 2.3 GLE(X) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optus Skrevet April 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 hmmz håper jeg finner meg en ny motor. Sprengte blokken på min tdk motor.. men takk for tipset.. skal sjekke dette om det blir en likens motor i. Vis du får tak i en annen motor, så hadde jeg skrudd av reghjulet på veiven, og limt det fasr med loctite. Fikk ihvertfall anbefalt det. Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optus Skrevet April 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 Bilen sviver og mye roligere og finere. Slipper mye av den jævla vibreringa på tomgang. Tror ikke at den var skikkelig tima, etter at det skjedde sist gang. (hadde den ikke da jeg) Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Skjedde det samme med min da jeg hadde tdk motor. Bolten løsnet og kila ble slått sunt, så kammet det over. Bolten SKAL skrus fast til angitt moment og den SKAL skrus på med låsevæske (loctite e.l.). Rød type anbefales. :) Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim_R Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 På min har jeg faktisk gjort dette som blir nevnt! Borret ett hull og satt inn en sprenghylse! Er vistnok en svakhet med disse motorene så de anbefaler å gjøre det på VW forhandlere om man spør! så jeg gjorde det og min har nå gått 43000 etter regreim bytte:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optus Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 På min har jeg faktisk gjort dette som blir nevnt!Borret ett hull og satt inn en sprenghylse! Er vistnok en svakhet med disse motorene så de anbefaler å gjøre det på VW forhandlere om man spør! så jeg gjorde det og min har nå gått 43000 etter regreim bytte:) hva slags sprenghylse satte du i? borret du hull i reghjulet og veiven, og satte i en liten "pinne"? hadde gjort det med min, men det røyk av. Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim_R Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 hva slags sprenghylse satte du i? borret du hull i reghjulet og veiven, og satte i en liten "pinne"? hadde gjort det med min, men det røyk av. Ja borret hull i reg.reim gjulet på veiva og inn i veiva ett stykke! Hvor stort borr brukte du? En sånn sprenghylse som ser ut som en vanlig hylse på som er snittet opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optus Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 var vel borret inn 2stk med en 5-6mm. Det var gjort før jeg kjøpte den, men det holdt ikke. Klarte og redde toppen, da jeg merket at den begynte og svive velig hakkete. Hadde da forandret seg 1 tann på timingen, og det tåler ventilene siden dem står rett ned mot stempelene. Hadde vært værre vist dem sto på skrå. Jeg kjøpte nytt reghjul, men så var det nåkså stygge sår på veiven, etter den hadde ligget og "slurt" på veiven. Brukte flytende metall, og strammet hjulet jævligt godt med en stor luftrekker. Holder enda:) Hørte med NBS om hva de skulle evt. ha for en short motor, siden veiven ikke er helt bra, og muligens ventilene var bøyd. 9000kr: blodpris:) Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.