Gå til innhold

Audi 80 2,3 10v/20v

Ranger emnet


HusebyRS

Anbefalte innlegg

Sitter å ser etter Audi 80/90 (quattro) med 2,3 10v og 20v...på henholshvis 133hk/136hk og 170hk.

Litt vansklig valg mellom disse to motorene synes jeg.

Hørt at 20v bruker veldig mye suppe, men kjøper jeg meg en 10v kommer jeg sannsynlighvis til å bytte til en kvassere kam, så den kommer nok til å bruke litt ekstra med bensin der også..

Er student, så penger er det ikke akkuratt grenseløst med.

 

Noen som har noen argumenter for og imot disse motorene?

Hvordan de er å kjøre osv?

Takker for alle innspill:)

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge modellene bruker mye bensin, Og begge modellene vil du få lyst å trimme...

 

20v er vel den som koster mest idag, og som du nok vil få mest igjen for ved salg, men skal være nevnt at den går ikke sååå voldsomt mye bedre enn 10v.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så erfarte jeg at 100 2.3E (10V om det skulle være noe tvil) bruker MINIMUM 1L/mil på bykjøring. Langkjøring 0.7...

 

Mine tanker om hva du ser for deg der:

en 80 2.3 quattro får du lyst til å bygge til S2 spec.

en 90 2.3 20V får du ikke godkjent med annet enn 10VT, så 20VT

får du ikke til her.

 

Bensinforbruket øker jo ikke om du kun bytter kam!

Sett grafene for en 2.3E 10V med 272° kam og chip hos ES-tuning,

og det forbedret en del på høyere mellomregister, ergo veldig

mye mer kjørbart der 2V/syl motorene til VAG får litt pustebesvær.

 

Så som en kurrant bruksbil ville jeg skaffet en 80 2.3E 133hk og

montert en ny kamaksel og latt det være med evt sportfilter og

eksos.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for noen fine svar.

Er mest ute etter en bruksbil ja, så 2,3 på 133hk hadde passet utmerket, men er veldig få av disse på markedet for tiden, men derimot 20vene kryr det av...

 

Men bruker man ikke mer bensin ved trimkam?

Trodde dette ga mer bensin/luft-blanding til motoren av gangen jeg...ergo: mer forbruk...er vell feil dette da?

Tror du det blir et stor hopp mellom disse to i forsikring?

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper 20v er noe dyrere enn 10v utifra at det ser ut til å være fler av de, noe som igjen slår ut på statistikk...

 

Går du for 80 B4 2.3q får du iallfall en kjempebil med mye komfort og muligheter, når du en dag får tak i mye peng kan jo dette bli S2 sedan;)

Hadde iallfall en fin tid med den jeg eide, driftsikker og trivelig bil å eie. Ihjelmorsom å ha om vintern.

Byttet bakpotte og KN filter på denne, ble skikkelig 10v gromlyd utav. Gikk greit for å være en slede på 1340kg.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med 20v vs 10v er at du har kraftigere understell, hjullager, drivaksler, fjærbein og bremser er helt likt med S2 coupe på de siste årsmodellene av 20v, bortsett fra boltsirkel som er 4x108 vs 5x112. Større bremser er det også på samtige årsmodeller (256 på 10v vs 276 på 20v & S2)

 

Nå har jeg prøvd begge motorene, der begge bilene hadde quattro, og 20v bruker ikke så mye mer bensin. Den har i motsetning til 10v elektronisk innsprøytning, dette reduserer forbruket en del i forhold til 10v, som har mekanisk K-jet (forøvrig noe herk)

 

 

De går ganske likt opp til 3000RPM, men derfra drar 20v ifra uten problemer. Draget er merkbart bedre i forhold til 10v`n. Under 3000RPM tror jeg faktisk 20v bruker mindre bensin enn 10v.

 

 

Angående chipping kan du faktisk chippe 2.3E 10v-motoren, da den har elektronikk som styrer noe av innsprøytninge. hva det har for seg er jo en annen sak, tror ikke jeg har villet begynt der, for å si det sånn. Samme gjelder 20v.

 

I tillegg er det jo en mer attraktiv bil å selge senere. Finner du en fin 20v, gå for den. ;) Coupe er generelt sett høyere priset enn 90n, hva har du tenkt å satse på? Fordelen med coupe er at du har ett karosseri som er helt likt S2, noe som er kjekt om du skal godkjenne den med turbomotor en gang i tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er et vansklig valg, siden både J.Andreassen og vidder har meget gode poeng!

Så man kan altså si at bensinforbruket er nogenlunde likt, men litt mer på 20v for den tross alt er hurtigere: Begge drar like godt, men der 10v slipper, fortsetter 20v?

 

Hvordan er disse motorene å kjøre iforhold til for eksempel en b5 a4 Sedan med 1,8 20v (nonturbo)?

 

Etter hva jeg har hørt er begge motorene veldig holdbare, men noe som jeg bør se etter ved et eventuelt kjøp? noe jeg bør være obs på?

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen spesielle ting, da femmerne ofte har fin honing i sylindrene ved 300 000km etter hva jeg hører...

 

eneset du kan være litt obs på er bytte av tempføler, samt om

tomgangen er iorden. Hvis tomgangen danser litt opp og ned kan

det godt tenkes det trengs en Bosch 40512 enhet man får hos

mekonomen etc, men koster 1500kr eller så...

 

Tanken min gikk i første omgang ut på at har man en 20V vil man

fort opp på S2. Og som ren bruksbil tror jeg ikek jeg hadde

giddet å legge i de ekstra kronene for en 20V, kontra bare å

tatt en 10V i fin stand og byttet kam...

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er et vansklig valg, siden både J.Andreassen og vidder har meget gode poeng!

Så man kan altså si at bensinforbruket er nogenlunde likt, men litt mer på 20v for den tross alt er hurtigere: Begge drar like godt, men der 10v slipper, fortsetter 20v?

 

Hvordan er disse motorene å kjøre iforhold til for eksempel en b5 a4 Sedan med 1,8 20v (nonturbo)?

 

Etter hva jeg har hørt er begge motorene veldig holdbare, men noe som jeg bør se etter ved et eventuelt kjøp? noe jeg bør være obs på?

 

Det ligger en tråd her som er lang som ett vondt år med mye bra info, men spesefikt på 20v kan du se etter:

 

Tomgang (Hoster harker, går jevnt? Skal være stabil på rundt 1000-800 rpm både når den er kald og varm, skal ikke pulsere opp og ned. Kan komme av litt forskjellig, men dyser, tomgangsstabilisator, luftmassemåler og tempføler til motorstyring kan være syndere.)

 

Om den drar dårlig (Motoren skal dra jevnt og fint hele veien, men skal dra litt ekstra ved 3000 og 4500RPM. Om den slutter å dra ved ett visst turtall, for så å dra på mer videre på skalaen er det noe galt med bankesensorer, lambda, el lign. Turtallsperra ligger på 7500RPM, og HK-toppen er på 6000RPM, så du har mye å gå på)

 

Om tempføleren i dashbordet fungerer (Enkel feil, som oftest kun en føler som er gåen. Problemet er at Føleren koster rundt 600 kroner, og det er helt hinsides trangt å komme til for å bytte den. Om tankmåleren også er død er det en lodding i instrumentet som må loddes på.)

 

Bremser og klosser er ikke gratis, så se om de er mye slitt eller har kast i seg. (risting ved nedbremsing)

 

Håndbrekket har en lei tendens til å være tregt eller ikke fungere, kommer som oftest av trege calippere eller fastrustet wire. Kjent problem på så godt som alle 90-talls audier med skiver bak. Dyrt å fikse, så prut om det forekommer. Enten kan du kjøpe nye calippere eller overhale de gamle, men prakk er det uansett..

 

Gummilistene på dørene kan være slarkete og løse, ikke noe problem å bytte, men det er ikke gratis. Regn med en tusenlapp for alle fire.

 

Karosseriet er helgalvanisert, så om det er rust på bilen har det sannsynligvis vært en skade der uten at galvaniseringen gjenopprettet. Ett triks kan være å ta med en kjøleskapsmagnet og skjekke hjulbuene, om den ikke fester seg er det iallefall ikke metall under, men gjerne sparkel eller rust..

 

Tror det skal være stort sett det meste, egentlig. Du får spørre om du lurer på noe annet. ;)

 

 

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=99136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
takk for noen fine svar.

Er mest ute etter en bruksbil ja, så 2,3 på 133hk hadde passet utmerket, men er veldig få av disse på markedet for tiden, men derimot 20vene kryr det av...

 

Men bruker man ikke mer bensin ved trimkam?

Trodde dette ga mer bensin/luft-blanding til motoren av gangen jeg...ergo: mer forbruk...er vell feil dette da?

Tror du det blir et stor hopp mellom disse to i forsikring?

 

 

 

Har en til salgs jeg...:hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår