Gå til innhold

Nye dekkdimensjoner, hva må jeg gjøre?

Ranger emnet


kiddiboy

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt meg 17" felger med 205/40 dekk. Har hørt at det ikke bare er å slenge disse på, må justere noe med hjulopphenget eller noe?

Noen som vet? Skal etterhvert sette på 40mm senk også når konton sier at det er ok.

Må jeg godkjenne dette på biltilsynet? Må jeg på verksted å justere noe?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan forsåvidt bare slenge på ja. men anbefaler senk, siden bilen blir å se ut som et tysk angrepsfartøy med store felger å 0 senk.

 

når bilen er senka må du til verksted for å få stilt forstillinga og spissinga, da er det til biltilsynet for å få godkjent hele greia:) (husk TÜV papirene til senkesettet)

Audi A6 4B Avant 2.8 Quattro

Audi A3 1.8T Ambition

Golf 3 1,6 GL ...solgt...

Toyota Carina II 1986 (Kondemnert etter en kompis fikk kjøre noen kilometer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk på godkjennes, samt det må tas hjulstillingskontroll + justering av lys (dette kreves for å få senk godkjent).

Bare hjul alene trenger vel ikke godkjenning, men bør føres inn i vognkort når (om) du godkjenner senkesettet. 205/40-17 er innafor de regler som finnes, altså trengs det ikke noe papirer på dette.

 

Har ikke hørt noe om at du må justere hjulopphenget bare ved å bytte felger, men..

 

Edit; Kom en før meg.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens. Ja , jeg kommer vel til å se helt idiot ut uten senk, men setter ikke på nydekka før senk er på plass tenker jeg. Har lest her inne et sted at det anbefales mer senk foran enn bak fordi golfen normalt er høyere her. Stemmer dette? Eller er det greit nok med 40 mm foran og bak? Vil ikke senke for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

60/40 er digg kan jeg tenke meg. Ellers så ingen av de har nevnt er det greit å kjøre noen uker før du tar forstillingskontroll, så fjøra får satt seg:) De siger noen mm etter hvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60/40 er digg kan jeg tenke meg. Ellers så ingen av de har nevnt er det greit å kjøre noen uker før du tar forstillingskontroll, så fjøra får satt seg:) De siger noen mm etter hvert..
Jeg utelot å nevne det fordi jeg testa den metoden. :P

Vips hadde jeg nada spor igjen i dekka.. :D

 

Men 60/40 funker bra ja, dvs 2cm mer fremme enn bak.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune
Jeg utelot å nevne det fordi jeg testa den metoden. :P

Vips hadde jeg nada spor igjen i dekka.. :D

 

Men 60/40 funker bra ja, dvs 2cm mer fremme enn bak.. :)

 

Hehe, ikke kjøre for lenge med det da.. Men noen uker skal gå helt fint. Bare ikke kjøre 10 mil hver dag så.

 

Hos meg har det nå gått en mnd med stoorsenk, og dekka er som nye. Men jeg har jo audi da.. ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye senk som skal/må til synes jeg er opp til hver enkelt å bedømme. jeg har selv 40/40, for jeg orker ikke stresset med humper og slikt + jeg bor i haugesund, å det ekke mye bra veier her:puke:

 

bare du får den senka så går det nok greit :p

Audi A6 4B Avant 2.8 Quattro

Audi A3 1.8T Ambition

Golf 3 1,6 GL ...solgt...

Toyota Carina II 1986 (Kondemnert etter en kompis fikk kjøre noen kilometer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller bare gjøre som meg, og kjøpe justerbart. Får du det akkurat slik du vil.

 

ja, det er jo det smarteste:)

men absolutt ikke det mest økonomiske, å siden lavpris var nevnt her, så tror jeg noen billige fjører fra eiker.no kunne gjort seg.

 

jeg skal selv ha justerbart coilover set senere, men i startfasen funker det med noe til under 2lapper:)

 

det er min mening ivertfall.

Audi A6 4B Avant 2.8 Quattro

Audi A3 1.8T Ambition

Golf 3 1,6 GL ...solgt...

Toyota Carina II 1986 (Kondemnert etter en kompis fikk kjøre noen kilometer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke kjøre for lenge med det da.. Men noen uker skal gå helt fint. Bare ikke kjøre 10 mil hver dag så.

 

Hos meg har det nå gått en mnd med stoorsenk, og dekka er som nye. Men jeg har jo audi da.. ;);)

Hehe, kjørte nok minst 5 mil om dagen pga jobb den perioden, så det har nok litt å si.. :)

 

Ang justerbart og økonomi, så har det flere sider. Det koster mer i innkjøp, men tenk over hva man får. Da får du helt nye fjærer og helt nye dempere som holder en stund (forhåpentligvis). Kjøper du senkefjærer korter du ned på originaldempernes levetid (som omtrent koster mer enn justerbart alene), og du får dårligere kjøreegenskaper (stort sett vertfall).

Så ja, dyrt i innkjøp, men forskjellen sett i lengden både i økonomi, kjøreegenskaper og kjøreglede går nok i justerbarts favør etter min mening vertfall.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 60/40 så passer det bra? Trenger ikke gjøre noe ekstra som valsing etc? Vil det subbe mye? Må jeg kjøre som ei gammal kjerring over fartsdumper?

 

Kommer litt annpå ET på felgene som du har handlet inn, om det ligger rundt 35 så pleier det å gå bra uten at man må valse, men om du har kjøpt med ET25, så kan det bli litt trangt.

 

Husk at du også må ha justert bremseavlastningsventilen også, ikke alltid biltilsynet krever det, eller husker det, men er det montert (noe som den er på din bil) så skal den justeres etter senk

 

Hehe, ikke kjøre for lenge med det da.. Men noen uker skal gå helt fint. Bare ikke kjøre 10 mil hver dag så.

 

Hos meg har det nå gått en mnd med stoorsenk, og dekka er som nye. Men jeg har jo audi da.. ;);)

 

Trenger ikke justere camber på bilen din, da multilink opphenget tar seg av det.

 

ja, det er jo det smarteste:)

men absolutt ikke det mest økonomiske, å siden lavpris var nevnt her, så tror jeg noen billige fjører fra eiker.no kunne gjort seg.

 

jeg skal selv ha justerbart coilover set senere, men i startfasen funker det med noe til under 2lapper:)

 

det er min mening ivertfall.

 

Satt lenge å vurderte coilovers eller ikke, men kjøpte som sagt først et senkesett som du har tenkt (40/40), så ble det et senkesett til (60/40) men da kjøpte jeg gule koni til hele bilen, 3k fremme for korte og bak husker jeg ikke, men de var billigere, men havnet vell rundt 6k+ for alt med en grei pakkepris. funker helt fint.

 

Lykke til

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår