Gå til innhold

Koble anlegg til egne batterier

Ranger emnet


Jokka

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har en russebil, er mye av det her for tiden, og jeg lurer også på noe.

 

Vi skal koble et anlegg som blir drevet av to forsterkere, en monoblokk og en to kanaler som skal kobles på hver sitt batteri. Batteriene blir ikke jordet til bilen, de blir bare satt rett inni bak. Grunnen til dette er for de er nokså store, 12V 225Amp. Trailer batterier.

 

Jeg er ikke helt sikker, men tror jeg bare skal koble forsterkerne rett på minus polen på batteriene asså + med + og - med -, og ikke jorde de i bilen.

Noen som kan bekrefte dette?

 

Så skal vi ha en kondensator på monoblokken, gjør jeg det samme med den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du burde tenke litt nøyere gjennom dette her ja! Som Jobbe sier: hvordan skal betteriene lades? Hvis de skal lades når dere kjører må dere koble de til bilens el-annlegg.. Hvis ikke må dere ha ekstern lader for å lade opp disse!

 

Så lenge du vet hvordan du skal få ladet batteriene OG ER SIKKER PÅ AT VI SNAKKER OM 12V og IKKE(!!!!) 24V så er det bare å koble + på +, - på - og REM på + via en bryter (dette for og skru forsterkerne av og på når dere vil. Her ville jeg lagt opp denne fra samme batteri så dere kun trenger 1 bryter..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 12V ja, det er sjekket:P:)

 

Vi skal ha en ekstern lader ja, vi har laget en kasse rundt batterien med en terminal som bare blir koblet til batterien med startkablerklyper slik at det blir lett å koble fra batteriene og få de på lading, vi har fire batterier og to til er på vei, så har masse med strøm. to i bilen fire i garasjen:P:D

 

Takk for svar, men er det ikke bedre å koble REM fra spilleren slik at forsterkerene går på når spilleren går på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondensatoren er ikke noe vits! Den vil bare være i veien når det uansett ikke blir lange veien mellom batterier og forsterkere.

 

MEN: jeg ville heller satt inn alle batteriene og koblet dette så dere kunne spille mye lenger, enn å måtte stuke med å løfte batterier ut av bilen osv når andre skal lades.

Med 6 slike batterier vil dere kunne spille en god stund ;)

Bare husk å koble de så dere ikke øker volten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av disse batteriene burde vel klare å drive anlegge hele dagen, så er det bare til å bytte og lade, slik at vi alltid har strøm tilgjenglig.

 

Det med kondensatoren var jo leit, for har allerede invester i en 3 farads kondensator som sikkert kostet flesk:P menmen...

 

Takk for nyttige råd, får se det litt an hva vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår