Gå til innhold

Solgte bil, havarerte etter 3 mnd

Ranger emnet


Bauer

Anbefalte innlegg

Artig artig.. Menne.. Er det ikke derfor folk ser over bilen og prøvekjører den? For å finne evt. feil ved bilen før et mulig kjøp?

De fleste bruktbiler blir solgt i den stand den er ved salgets tidspunkt - og da vil det jo si at kjøperen som "overså" feil ikke har rett til å kreve erstatning for de/den deler/delen som har blitt ødelagt.

 

Kanskje vanskelig å finne feil ved en toppakning, men det er slike feil man må ta med i vurderingen når en kjøper en bil.

Er ikke verre enn å henvise til kontrakten ved kjøpet, og si at det var det vi blei enige om under kjøpets tidspunkt.

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bil er dette snakk om?

 

Enkelte biler er kjent for å rase selv nye topp-pakninger hvis man bruker dem feil.. Tenker da feks på BMWs seksere som spiser topp-pakninger om du misbruker dem når de er kalde..

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andtho vil nokk ikke si at bmw sine 6'er noen gang har hatt problem med topakninga.. men ventil løftere..

 

ELler at toppen slår seg skeiv pga varme..

 

Har alltid hørt det jeg, men er stort sett sagt av anti bmw folk..

 

Men det at toppen slår seg gjør jo at topp-pakninga ryker, ikke uvanlig at det skjer med alu topper på smijern blokk..

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt bil i fra en privatperson og du ønsker å reklamere er det Kjøpsloven som gjelder. I henhold til Kjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år dersom det foreligger en mangel. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel.

For at det skal foreligge en mangel, må den ikke skyldes at du har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller det er et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at ting du viste om eller burde ha vist om på kjøpetidspunkt senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen.

Selv om du har kjøpt bilen fra en privatperson, kan du ha reklamasjonsrett overfor en yrkesselger. Dersom vedkommende du kjøpte bilen av har reklamasjonsrett overfor en yrkesselger, vil du kunne benytte denne. Du må da foreta et valg om du vil reklamere mot vedkommende du kjøpte bilen av eller om du vil rette denne mot salgsleddet foran.

 

I bruktbilkjøp i mellom private er det vanlig å benytte en "som den er" eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar, dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig missforhold i mellom kjøpesummen og bilens verdi foreligger det en mangel.

 

Det er forbud mot å selge biler med heftelser. Dersom det er heftelser på bilen du har kjøpt, og vedkommende som har satt bilen i pant ikke betaler gjelda, kan du i verste fall risikere at bilen blir tatt i fra deg av de som har salgspant i bilen. Skulle det oppstå slike problemer, er det viktig at man så snart som mulig retter en klage til selger. Du bør også kontakte vedkommende som har pant i bilen, be ham om å avvente. Manglende innbetaling av årsavgift er også å betrakte som en heftelse, ved behov for en klage her henviser vi til området avgifter i denne klageveilederen.

 

Hentet fra Forbrukerportalen - Forbrukerrådet på nett

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du at en toppakning begynner å bli dårlig. Det er jo ikke sånn at man kan garantere at bilen aldri kommer til å gå i stykker. Det eneste selger går god for er at bilen er ok på salgstidspunkt. Har man fortalt og skrevet på kontrakt om alle mangler du kjenner til, så har man ingenting å frykte. Gamle biler er gamle biler og privatkjøp er risikabelt.

 

olje i kjølevæska, ryker blått, lukter frostvæske av eksosen osv

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje i kjølevæska, ryker blått, lukter frostvæske av eksosen osv

Jeg vet da vel at det er symptomer på gåen toppakning, rent bortsett fra at det vanligvis ryker gråhvitt av eksosen når toppakningen er gåen :knock:

 

Spørsmålet var: Hvordan kan man se at toppakningen begynner å bli dårlig? En toppakning er ikke en slitedel, enten så er den i orden, eller så er den defekt. Og du kan ikke forutse at den ryker om tre måneder. Blir som å klage til tidligere eier på at man har punktert det

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppakninger kan jo ha små slitasjer før det er totalhavari av pakninga. Hadde jeg solgt en bil til en kar som hadde fått den ødelagt etter tre uker så hadde jeg vurdert prisen på bilen, delen, jobben, etc før jeg hadde sagt at jeg ville betalt alt, litt eller ingen ting.

 

Forrige bilen jeg solgte hadde en alarm som funka sånn halvveis. Sa at jeg trodde den var ordnet siden jeg fant ett irraistykker sikringsholder og tenkte at det var dårlig kontakt. Alarmen fungerte alle gangene jeg prøvde den den dagen. Men jeg solgte den som den var. Dagen etter ringte den nye eieren meg og lurte på hvordan jeg fikk av alarmen sist. Da hadde han trøbbel med den alt. Etter som bilen lå over snittet for sin type i pris så tilbød jeg han 1000,- tilbake da han lurte på om jeg var interessert i å være med å spleise på en ny alarm. Betalte også 500,- til viking som kom og hjalp han. Hadde jeg solgt samme bil for en langt billigere penge pga dårlig vedlikehold, etc hadde jeg nok ikke betalt siden kjøper da må regne med at feil kan skje da han har fått den billig.

 

Så jeg syns det skal være en vurderingssak fra begge sider, selv om selgeren har retten på sin side i denne saken.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppakninger kan jo ha små slitasjer før det er totalhavari av pakninga. Hadde jeg solgt en bil til en kar som hadde fått den ødelagt etter tre uker så hadde jeg vurdert prisen på bilen, delen, jobben, etc før jeg hadde sagt at jeg ville betalt alt, litt eller ingen ting.

 

Forrige bilen jeg solgte hadde en alarm som funka sånn halvveis. Sa at jeg trodde den var ordnet siden jeg fant ett irraistykker sikringsholder og tenkte at det var dårlig kontakt. Alarmen fungerte alle gangene jeg prøvde den den dagen. Men jeg solgte den som den var. Dagen etter ringte den nye eieren meg og lurte på hvordan jeg fikk av alarmen sist. Da hadde han trøbbel med den alt. Etter som bilen lå over snittet for sin type i pris så tilbød jeg han 1000,- tilbake da han lurte på om jeg var interessert i å være med å spleise på en ny alarm. Betalte også 500,- til viking som kom og hjalp han. Hadde jeg solgt samme bil for en langt billigere penge pga dårlig vedlikehold, etc hadde jeg nok ikke betalt siden kjøper da må regne med at feil kan skje da han har fått den billig.

 

Så jeg syns det skal være en vurderingssak fra begge sider, selv om selgeren har retten på sin side i denne saken.

Da har du jo sagt det har vært et problem. Men det er litt forskjell på en alarm som streiker dagen etter, og en toppakning, som ikke er en slitedel uansett hvordan du vrir på det, som blåser etter tre måneder

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg sa at det har vært ett problem behøvde jeg ikke å betale ett rødt øre da den streika, selv dagen etter. (Sto til og med i annonseteksten at den drev å tulla, før jeg trodde jeg fant feilen da) Men ble enig med meg selv om at jeg var fornøyd med prisen selv om den ble tilsammen 1500 lavere enn den egentlige salgssummen. 3 mnd har blitt til 3 uker igjennom denne tråden :D Jeg tror ikke jeg hadde betalt noe om den hadde røket etter 3 mnd samme åssen bil/stand/pris etc.. Men kunne vært behjelpelig med å finne billige deler/verktsteder om jeg hadde hatt muligheten for det.

 

Men uansett så har nok selger alt på sitt tørre. Tar to min å ringe NAF/Forbrukerrådet om dette. Men er jo ikke noe vits før kjøperen lager enda mer kvalme.

 

BTW: jeg vet er det forskjell på toppakninger og alarmen, men tok det som ett eksempel :)

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp-pakning som ryker etter tre måneder? I alle dager. Det er jo en bruktbil! Jeg har kjøpt meg en 2004 modell Golf nå, og om topp-pakningen ryker om tre måneder ringer jeg IKKE selgeren og ber om at han skal dekke reparasjonen! I bestefall kunne jeg sendt selger en e-post og fortalt hva som hadde skjedd, men jeg ville ikke krevd noen ting. Selger kan jo ikke ha ansvaret for bilen han/hun har solgt på ubestemt tid. For alt selger vet kan jo kjøper herje som en galning med bilen. 3 måneder etterpå? Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her jeg. Dvs. jeg skjønner ikke at selger i det hele tatt ser på dette som sitt problem.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg kjøpte en bil av deg for ett år og 360 dager siden, har bare kjørt 80.000 km her.. Nå må plutselig bremsene skiftes, dette er jo uhørt. Jeg krever kjøpet annulert" :D

 

Som Øyvind H sier her, man kan jo ikke ha ansvaret for en bil man har solgt så veldig lenge. Altså, det er jo en vesentlig forskjell på en gammel bil som har feil selger ikke vet om, og en selger som har kjørt på 0.5 bar for mye trykk og vet at det nærmer seg enden for turboen, har skrudd ned trykket for salg og nevner det ikke med et ord.

 

Skjønner ikke at folk kan være så frekke at de krever at selger i lang tid etterpå skal rette feil som oppstår. Det er en bil, ikke porselen.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår