Gå til innhold

Solgte bil, havarerte etter 3 mnd

Ranger emnet


Bauer

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en kompis som sliter litt ang juridisk med en gammel bil.

 

Han solgte bilen for 3 mnd siden, og nå har topppakninga ryki. Han har kjøpekontrakt, og der står det "bilen selges i den stand den står"... Kjøper mener at selger skal stå for utgifter i forbindelse med reparasjon. I hvertfall 50/50.

 

Hva er rett? Selger vil ikke ha noe med dette å gjøre.. Er jo ikke hans problem lenger?!

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Har en kompis som sliter litt ang juridisk med en gammel bil.

 

Han solgte bilen for 3 mnd siden, og nå har topppakninga ryki. Han har kjøpekontrakt, og der står det "bilen selges i den stand den står"... Kjøper mener at selger skal stå for utgifter i forbindelse med reparasjon. I hvertfall 50/50.

 

Hva er rett? Selger vil ikke ha noe med dette å gjøre.. Er jo ikke hans problem lenger?!

 

Når det står at bilen selges som den står, kan kjøper bare legge seg flat og betale alt sjæl :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en bil selges "som den er", "som forevist" eller "som besiktiget" innebærer dette i utgangspunktet at man fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler. Imidlertid vil det likevel foreligge en mangel etter kjøpsloven dersom selger har tilbakeholdt opplysninger, gitt feil opplysninger eller bilen er i vesentlig dårligere stand enn man hadde grunn til å forvente etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers..

Er vel ikke noe særlig mere å si da? :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tolkning av dette vil si at det er kjøper som skal stå for dette!

 

toppakning er slitasjedel.. er noe anna med rust o.l som ikke er opplyst om!

 

selvom det står "selges som den er" så er ikke alltid det tilfelle gitt :)

 

men siden det er slitedel som har gått, så er dette på kjøper

 

 

blir som å selge en bil, så ringer kjøper etter 2mnd og krever at du skal kjøpe nye bremser til bilen han kjøpte av deg.. ETTER 2 MND.. sprøtt

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
min tolkning av dette vil si at det er kjøper som skal stå for dette!

 

toppakning er slitasjedel.. er noe anna med rust o.l som ikke er opplyst om!

 

selvom det står "selges som den er" så er ikke alltid det tilfelle gitt :)

 

men siden det er slitedel som har gått, så er dette på kjøper

 

 

blir som å selge en bil, så ringer kjøper etter 2mnd og krever at du skal kjøpe nye bremser til bilen han kjøpte av deg.. ETTER 2 MND.. sprøtt

 

 

Låner topicen litt

 

Akkurat kjøpt bil, å der var det no rusthull (hjulbuen å inn) som selger ikke nevnte, kan jeg få igjen no penger for dette tro?

 

Den ble solgt som den stod...

e28 "m535"

 

x:Husqvarna smr510 vrak :/

x:28 m535 banebil

x:e28 518i og 520i. samt e30 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner topicen litt

 

Akkurat kjøpt bil, å der var det no rusthull (hjulbuen å inn) som selger ikke nevnte, kan jeg få igjen no penger for dette tro?

 

Den ble solgt som den stod...

 

Sånt bør man jo ikke sjekke å da? kan jo ikke stole blindt på at selger forteller alt!

www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vert noe annet om dette skjedde etter 14dager, pga returret tull mas.. :)

 

Før 14 dager tenkte du? :)

 

I såfall er det bare en myte. En på jobben ringte forbrukerrådet eller hva det var for å høre om denne 14 dagers "regelen". Den fantes ikke, salg i mellom privatpersoner hadde ingen slik lov.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen funnet noen paragrafer som omhandler akkurat det som blir diskutert nå?

 

det er vel det greieste isteden for å synse.

 

se for dere dette senarioet.

 

kjøper: "topppakninga mi røyk etter tre uker, du skal dekke dette da du ikke sa at den begynte å bli dårlig!"

 

selger:" jeg har hørt på bilforumet om dette, der sa de at det er ditt problem nå! hvilke paragrafer i kjøpsloven dette står i vet jeg ikke, men det er jeg som har riktig"

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen funnet noen paragrafer som omhandler akkurat det som blir diskutert nå?

 

det er vel det greieste isteden for å synse.

 

se for dere dette senarioet.

 

kjøper: "topppakninga mi røyk etter tre uker, du skal dekke dette da du ikke sa at den begynte å bli dårlig!"

 

selger:" jeg har hørt på bilforumet om dette, der sa de at det er ditt problem nå! hvilke paragrafer i kjøpsloven dette står i vet jeg ikke, men det er jeg som har riktig"

Hvordan ser du at en toppakning begynner å bli dårlig. Det er jo ikke sånn at man kan garantere at bilen aldri kommer til å gå i stykker. Det eneste selger går god for er at bilen er ok på salgstidspunkt. Har man fortalt og skrevet på kontrakt om alle mangler du kjenner til, så har man ingenting å frykte. Gamle biler er gamle biler og privatkjøp er risikabelt.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår