Gå til innhold

Stor forskjell på 1 sub og 2 subber?

Ranger emnet


Laks1

Anbefalte innlegg

Det stemmer.Vil si det er veldig hørbar forsjell jeg men..

 

Dobbelte i effekt ja, men ikke dobling for vårt kjære øre. Prøv det jeg sa om en to-kanalsforsterker og skift mellom en og to høyttalere, 3db forskjell, knapt hørbart.

 

Er ikke 10db dobling for øret vårt da?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 db?? 3db mener jeg. Får ik firedobla effekten med en sub til

 

Samme hva du mener...

3 dB får du ved dobling av membranareale, og så får du 3 dB til ved dobling av effekt.

3 + 3 er vel fortsatt 6??

 

Og 3 dB er ikke noe dobling av lydtrykk eller hva dere mener.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelte i effekt ja, men ikke dobling for vårt kjære øre. Prøv det jeg sa om en to-kanalsforsterker og skift mellom en og to høyttalere, 3db forskjell, knapt hørbart.

 

Er ikke 10db dobling for øret vårt da?

 

Ja, noen mener 10 dB og andre 9 dB, men er der i nærheten.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte poenget. Men en kvm med membran hjelper ikke når du ikke har noe effekt "tilkoblet"

 

Har du 1W vil dobling av arealet gi 3db mer.

 

Dermed vil to 12" med 1W på deling spille 3db høyere enn en 12" med 1W. Og siden to 12" tåler det dobbelte av en 12" vil du kunne tilføre dobbelt så mye effekt og da kan du oppnå totalt 6db mer.

 

Edit: Det spiller ingen rolle om det er snakk om 1W eller 1000W. Dobling av arealet vil uansett gi 3db mer med samme effekt.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelte i effekt ja, men ikke dobling for vårt kjære øre. Prøv det jeg sa om en to-kanalsforsterker og skift mellom en og to høyttalere, 3db forskjell, knapt hørbart.

 

Er ikke 10db dobling for øret vårt da?

 

10dB opp er det øret oppfatter som ca det dobbelte.

3dB opp er dobling av effekt evt endring av membranareale.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelte i effekt ja, men ikke dobling for vårt kjære øre. Prøv det jeg sa om en to-kanalsforsterker og skift mellom en og to høyttalere, 3db forskjell, knapt hørbart.

 

Er ikke 10db dobling for øret vårt da?

 

Du må jo ha samme effekt på hver av subbene som på den første da.Da mener jeg du i "teorien" dobler.

 

Så hvis du brokobler en 2-kanaler på den første subben må du vel brokoble en lik amp på sub nr2.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ha samme effekt på hver av subbene som på den første da.Da mener jeg du i "teorien" dobler.

 

Så hvis du brokobler en 2-kanaler på den første subben må du vel brokoble en lik amp på sub nr2.

 

 

Igjen, si at 1W på en 12" gir 90db. Legger du til en identisk sub og deler den ene watten mellom de så de får 0,5W hver spiller de 93db. Gir du begge 1W hver får du 96db.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart, og rarere skal det bli når jeg får sagt mitt:

Hvis du har et element koblet til en forsterker og ikke rører gainen og kobler til nok et element får du 6dB økning av lyden!

3dB for dobling av areal og 3dB for halvering av impedans.

Det er ikke noe som heter "å gi et element like mange watt".

Et element "drives" av spenning og "trekker" strøm!

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart, og rarere skal det bli når jeg får sagt mitt:

Hvis du har et element koblet til en forsterker og ikke rører gainen og kobler til nok et element får du 6dB økning av lyden!

3dB for dobling av areal og 3dB for halvering av impedans.

Det er ikke noe som heter "å gi et element like mange watt".

Et element "drives" av spenning og "trekker" strøm!

 

Mvh

Dag Johansen

 

Vi har vel nevnt at vi har snakket teoretisk hele tiden da. Da kan man gi et element så mange watt man vil :)

 

Og viss man vil kverrelure enda mer kan man si at det du sier stemmer kun om forsterkeren klarer å doble effekt ved halvering av impedans :D Vet at jeg er vrang nå ja ;)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår