Gå til innhold

Spørsmål ang. jordingskabel

Ranger emnet


Jumpern

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvor lang en jordingskabel må være. Er det noe maks-mål på hvor lang en slik kabel må/skal være? Kan det være skadelig hvis denne kabelen er for lang? snakker da om mere enn 1.5 2. meter....

 

På noen biler er det jo som kjent vanskelig å finne et godt jordingspunkt i bagasjerommet. Derfor har jeg lagt jordingen min til sikkerhetselefestet under setene bak. Er dette bra eller dårlig?

Jeh jeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge bilradiospesialisten er beltefestene et godt sted å jorde, bruker disse selv. MEN da jeg var innom X-tra på sem her om dagen sa de at en jordingskabel aldri skal overstige 25 cm i lengde.. mange forskjellige meninger om dette tydeligvis, men ser ikke helt problemet med en litt lenger kabel..

Alpine - RF - Infinity - JL Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25cm er like dumt å si som at du må ha batteriet ved siden av forsterkeren. Strømmen går gjennom plsskabelen også, og den er ofte 4-5 meter. Jordingskabelen behøver ik engang å være like tykk da den vanligvis fører strøm i korte avstander. Kort avstand=liten motstand. Lang avstand=større motstand, altså må man ha større tverrsnitt på +kabel enn på jording.

VW Passat 1.9tdi '98 stv

[x] MB 190E 2.0 '85 16v-plast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge bilradiospesialisten er beltefestene et godt sted å jorde, bruker disse selv.

 

Hmmm....du ser i stavanger sier bilradiospes det motsatte, jeg har jorda forsterker der, og brent de grunnet dårlig jording, så vile ikke ha stolt for mye på de festene. finn en egnet plass, puss godt rent og sett i en god skrue.

88-mod 240 PROSJEKT

http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159

86-mod 245 Tic SOLGT

99-mod V70 TDI BRUKSBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår