Jumpern Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Jeg har lenge lurt på hvor lang en jordingskabel må være. Er det noe maks-mål på hvor lang en slik kabel må/skal være? Kan det være skadelig hvis denne kabelen er for lang? snakker da om mere enn 1.5 2. meter.... På noen biler er det jo som kjent vanskelig å finne et godt jordingspunkt i bagasjerommet. Derfor har jeg lagt jordingen min til sikkerhetselefestet under setene bak. Er dette bra eller dårlig? Siter Jeh jeh... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bolin Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Ifølge bilradiospesialisten er beltefestene et godt sted å jorde, bruker disse selv. MEN da jeg var innom X-tra på sem her om dagen sa de at en jordingskabel aldri skal overstige 25 cm i lengde.. mange forskjellige meninger om dette tydeligvis, men ser ikke helt problemet med en litt lenger kabel.. Siter Alpine - RF - Infinity - JL Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halsen89 Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Så lenge kabelen er tykk nok så har det vel ikke noe å si, skulle man tro. Jordingskabeln overstiger vel 25cm på nesten alle bilstereobygg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Det er da ikke noe problem å feste kabelen i bagasjerommet?? er bare å finne en fin plass, og slipe litt med vinkelsliper el dremmel, og sveise på et jordingspunkt ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Surion Skrevet April 7, 2007 Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 så lenge kabelen ikkje går fram igjen til batteriet så skal det vel gå bra.. Siter Bagasjerom SOON finished! Det er ikkje ulovlig å være dum, bare utrolig slitsomt for oss andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jumpern Skrevet April 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2007 Takker og bukker for alle svar...Ville bare få bekreftet dette med jordingskabel til stereo i bil. Det at jordingskabel ikke skal overstige 25 cm er vel vanskelig å få til for de fleste vil jeg tro. Siter Jeh jeh... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jondgr Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 25cm er like dumt å si som at du må ha batteriet ved siden av forsterkeren. Strømmen går gjennom plsskabelen også, og den er ofte 4-5 meter. Jordingskabelen behøver ik engang å være like tykk da den vanligvis fører strøm i korte avstander. Kort avstand=liten motstand. Lang avstand=større motstand, altså må man ha større tverrsnitt på +kabel enn på jording. Siter VW Passat 1.9tdi '98 stv [x] MB 190E 2.0 '85 16v-plast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infested Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 jondgr har skjønt ohms lov :P Siter Mvh Thomas Holmedal Team Lydtrykk.no thomas.eargasm@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jondgr Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 håper d^^ Siter VW Passat 1.9tdi '98 stv [x] MB 190E 2.0 '85 16v-plast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Symphony Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Ifølge bilradiospesialisten er beltefestene et godt sted å jorde, bruker disse selv. Hmmm....du ser i stavanger sier bilradiospes det motsatte, jeg har jorda forsterker der, og brent de grunnet dårlig jording, så vile ikke ha stolt for mye på de festene. finn en egnet plass, puss godt rent og sett i en god skrue. Siter 88-mod 240 PROSJEKT http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159 86-mod 245 Tic SOLGT 99-mod V70 TDI BRUKSBIL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 så lenge det er rent inn til metallet går det jo bra. Ikke alltid beltefestene går rett til metallet. Men å ha en lengere kabel er ikke farlig i det hele tatt. Du burde bare gå opp i tverrsnitt.. ikke værre enn det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg