Gå til innhold

Regler for kjøring av svenske biler i Norge

Ranger emnet


moutainlady

Anbefalte innlegg

Kort sagt er det vel ulovlig for en norsk statsborger å kjøre utenlandsregistrerte biler i Norge (med noen unntaksregler)..? :)

 

Straff kommer vel i form av bot/inndragelse/krav om engangsavgift/osv..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er at hvis en nordmann skal kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge, så må vedkommende enten ha fast bopel i utlandet (minst 50% av året må postadressen være i utlandet, og det må være meldt flytting). Et alternativ er at en statsborger fra det landet bilen er registrert i er passasjer i bilen.

 

Straffen hvis man blir oppdaget/avslørt er stort sett alltid at bileieren må betale norske importavgifter for bilen (som gjerne blir et beløp på flere hundre tusen). Det har vært noen tragiske saker hvor nordmenn har leid bil i Sverige og brukt disse leiebilene i Norge, noe som har blitt svært dyrt for utleieselskapet.

 

Nordmenn kan ta inn utenlandskregistrerte biler og sette disse på tollager i opptil 3 år før de eventuelt reeksporteres eller tas inn til landet som importbiler (man kan f.eks kjøpe en 28 år gammel bil og vente til den blir veteranbil for å spare ganske mange avgiftskroner). Når bilen står på tolllager er det ikke lov å prøvekjøre bilen engang, uten spesialtilllatelse fra tollmyndighetene for hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at jeg, som dansk statsborger, kan kjøre en danskregistrert bil i Norge uten å få pes for det?

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har registrert adresse i Danmark.

Gjelder ikke det bare norske statsborgere?

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke det bare norske statsborgere?

 

Dessverre gjelder det alle som har fast bosted i Norge. Har du midlertidig opphold i Norge kan du etter søknad få innvilget tillatelse til å bruke utenlandsregistrert bil i Norge i en begrenset periode.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har per i dag svensk bostedsadresse,men er norsk statsborger, dette betyr at jeg kan kjøre svensk bil i hele verden, men jeg kan også kjøre norsk bil overalt...

sjekka med svenske/norske toll og politi myndigheter..

har også dispansasjon for norsk firmabil i sverige...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår