Gå til innhold

brudd på vikeplikt?

Ranger emnet


ThomasR

Anbefalte innlegg

For 1 måned siden hadde jeg et lite uhell på jobb, jeg følgte etter en kollega i et lyskryss å tenkte ikke over at jeg hadde vikeplikt fra høyre, da kom en lastebil å kjørte rett inn i firmabilen min, så den ble totalvrak, og politi å ambulanse kom. heldigvis gikk det bra med meg.

 

men, så tok politiet førekortet mitt, å et par dager etter ulykken hadde skjedd, fikk jeg et forelegg fra politiet, der sto det at jeg fikk en bot på 5200,-kr og mistet lappen i 3 måneder.

 

spørsmålet her er da, har de lov til å gi meg 3 straffer(forelegg, tap av førekort og prikk) på 1 dom?

noen som veit hvorfor de fratar meg lappen?

 

jeg ringte politiet forrige uke, å da hadde han ikke en gang sett på saken enda. jeg blir så oppgitt av det, når jeg i tilleg har sendt inn en klage, å sjefen på jobben har sendt inn et brev der de ber om at jeg kan få lappen tilbake før 3 måneder har gått. men, de har ikke engagn lest det, eller gitt meg et svar tilbake.

 

noen forslag på hva jeg kan gjøre?

 

takker for all hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har driti deg ut, og da må man ta straffen. Når man tar lappen så lærer man å følge trafikk regler, og når man bryter de og volder skade på andre så må du ta straffen. Politiet har vel rett til å gi deg bot, prikk og beslaglegge lappen din, spesielt når du brøyt noe så enkelt som Høyre reglen.:ex_machin

 

Nå er det så enkelt at Politiet har sluttet å bry seg om slike tigge brev fra Arbeidsgiver om at du må beholde lappen. Er altfor mange som prøvde seg på dette og er det virkelig slik at du trenger lappen på jobb, så skulle du jammen ha tenkt på det før du kjørte ut i krysset og krasjet.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og når man bryter de og volder skade på andre så må du ta straffen...QUOTE]

vil jo si at det var jeg som fikk alle skadene da. lastebilen som kom, fikk kun et knust blinklys.

 

men, jeg må vel bare regne med å ikke få igjen lappen før om 2 måneder jeg da. nå som det har gått 1 måned allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil jo si at det var jeg som fikk alle skadene da. lastebilen som kom, fikk kun et knust blinklys.

 

Okei, så lenge han bare fikk ødelagt ett blinklys så er du en fri mann, ring advokaten din med engang eller dra selv ned til Politiet og krev lappen tilbake...

 

EDIT: Setningen over her er IRONI, du brøyt vikeplikten og forvoldet skade, da må du selv stå for det du har gjort. Fordi det var du som laget ulykken så er det du som mistet lappen, fikk bot og prikker.

 

 

Er samme hvem som fikk mest skader, ulykken var helt og holdent din skyld, Hjelper lite at du fikk størst skader. Hadde det vært meg du brøyt vikeplikten over så veit jeg f%¤& hva jeg skulle gjort.

 

men, jeg må vel bare regne med å ikke få igjen lappen før om 2 måneder jeg da. nå som det har gått 1 måned allerede..

 

Akkurat det der veit jeg ikke helt hvordan de gjør. Men rimer ganske greit det du sier. Har aldri mistet lappen, så jeg kan ikke svare på akkurat det.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så lenge han bare fikk ødelagt ett blinklys så er du en fri mann, ring advokaten din med engang eller dra selv ned til Politiet og krev lappen tilbake...

 

Er samme hvem som fikk mest skader, ulykken var helt og holdent din skyld, Hjelper lite at du fikk størst skader. Hadde det vært meg du brøyt vikeplikten over så veit jeg f%¤& hva jeg skulle gjort.

det her skjønte jeg ikke helt, 2 forskjellige meninger?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det var en lastebil den gangen, men hva om det kom en 16 år gammal jente på moped? Trur du hadde gjordt ganske stor skade på henne. Du dreit deg ut på noe av det simpleste man kan følge i trafikken. Du burde være glad du ble truffet av lastebilen og ikke en moped å kanskje få uaktsomt drap på deg ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var mye snø på veien, å snødde ganske bra denne dagen, så hadde det vært andre forhold så hadde jeg kanskje klart å stoppe. og kollegan min som kjørte før meg, sa jo også etterpå at han burde egentlig ikke ha kjørt han heller, pga jeg skulle følge etter han, jeg viste ikke veien. å da blir det litt sånn at man stresser litt for å komme etter han. ikke at det er noen unnskylding for politiet men, er ihvertfall det som skjedde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Kamerat av meg brøyt vikeplikten når han skulle inn på forkjørsvei, dame med motorsykkel smalt i ræva på han når han hadde komt inn på veien. Han mista lappen i 6 mnd og fikk 7 200 i bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var å henta lappen tilbake idag:)

fordi de hakke lov å beholde lappen lenger enn 3 uker, når jeg ikke godtar at de tar den, å ikke har sendt saken til tingretten.

 

så da ble det bare 1 måned uten lappen.

 

sorry for at jeg la ut dette da, men på imprezadriver.com så fikk jeg hvertfall hjelp, så jeg fikk lappen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

sorry for at jeg la ut dette da, men på imprezadriver.com så fikk jeg hvertfall hjelp, så jeg fikk lappen tilbake.

 

De er vel de eneste som er dumme nok til å hjelpe trafikk farlige mennesker ut i trafikken igjen.

 

Sorry at jeg er streng, men du skulle nok ikke hatt lappen tilbake så fort, uansett hva regel verket sier. Skal i alle fall holde meg unna Lørenskog en god stundt framover, veit aldri hvem man møter på veien.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår