Gå til innhold

info om skiver og calipere til omega A

Ranger emnet


Sæther Racing

Anbefalte innlegg

I går var jeg på biltema for og kjøpe skiver til Omega A LS 87-

 

Jeg hadde dagen før vørt og handlet 2 calipere fra en høgger, som var i veldig god stand, som satt på facelift omegan. en 93- model eller noe...

 

Jeg begynnte og demontere og skulle sette på "nye" calipere og skiver og klosser.

 

Caliperne var ikke like, og skiva på min Gamle LS var mye større. Så "nye calipern" passet ikke rundt den store nye skiva.

 

Da var jeg og hentet nav fra 93- omegan, og har montert det også. Da fikk jeg det til og passe, men jeg møtte bruke orginal skiva som fulgte ,med calipern, litt slitt , men slipte ned kanten, så den holder litt...

 

Så jeg oppgraderte bremsene fra 87- til 91- facelift bremser, bremsene satt på en 92- 2.0 stv.

 

Men det jeg lurte var...

 

Skivene men ikke klossene var større på gammle omegan min i diameter, var de også bedre? og hvordan går dette på en eu godkjenning?men nyere typen bremser...?

 

:chevy

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så før 89 hadde de større skiver ?

hvilken dimensjon ?

 

Min 90 modell skal i følge mekonomen.no ha 258x24mm og 3000 modellen skal ha 296x28mm.

Det står kun at modellene før 89 har andre calipere og klosser men samme skiver.

 

Før 89 er det delco calipere, etter 89 er det ate calipere.

Finner ikke noe sted dette står, men skal sjekke dette opp mot haynes boka en av dagene.

 

Så jeg regner med at det er navet som er forskejllen på disse modellene, caliperene har ikke lik høyde og derfor vil dem ikke passe omhverandre på navet og rundt skiven.

tror det er grunnen til at du ikke fikk calipere fra 90 modell til å passe på din 87mod ;)

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8 - 2.0 - 2.4 sedan har 256x24 skiver fra 86 til 93.

1.8 noen få modeller hadde 256x12.6 ikke ventilert.

3.0 12v har 280x24

2.6 dual ram og 3.0 24v har 296x28.

 

Som det nevnes tidligere ble det byttet fabrikat på caliper og klosser, men skivene har alltid vært like.

 

Når det gjelder stasjonsvogn er det litt i hytt og pine angående modell og motorstørrelse.

Kommer også litt an på om det opprinnelig har vært varevogn. Da kom de fleste uansett motorstørrelse med 296x28.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår