Gå til innhold

Grei leveregel på veien

Ranger emnet


AnDtHo

Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje jeg skulle legge ut et lite innspill på en tankemåte som sikkert mange her kunne ta nytte av..

 

Når jeg er ute å kjører så går det stort sett pent og pyntlig, har gått på en smell før og holder grisekjøringa til baner.. Men noen ganger er man jo fristet til å satse litt og da er følgene setning grei å huske:

 

"Hva om jeg kom mot meg nå?"

 

Hvis du tilpasser kjøringa de etter denne setningen vil det minske risken for at du møter noen i det du kutter en sving eller satser litt for hardt i en forbikjøring..

 

Vet den er enkel og banal, men den funker.. :)

 

Noen innspill?

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En fin tanke syns jeg, burde sette en liten vekker i de fleste. Om det hjelper til at kun EN person kjører mer fornuftig er det en meget god gjerning...

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe samme sier en kamerat av meg hele tiden, men hvis du holder deg til ditt eget felt, og det er ingen sideveier som munner ut i veien du kjører på og du kjører 160 Km/t som jeg gjorde en gang så er det teknisk sett ingen fare for andre bilister.

 

Btw, kjørte på landevei. Ikke tett bebygd strøk e.l.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte sku hatt den tanken.. er en her i slemmestad som kjørte forbi meg når jeg gikk tur sammen med søtra mi og niesen min( 10 uker gammel) lå i barnevogna.. så kommer det en idiot i en rød civic i godt over 100 forbi oss på en vei der det er 50 og mange som går tur.. hadde han stoppet hadde jeg seriøst løpt til garasjen og henta spettet og slått han ihjel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte sku hatt den tanken.. er en her i slemmestad som kjørte forbi meg når jeg gikk tur sammen med søtra mi og niesen min( 10 uker gammel) lå i barnevogna.. så kommer det en idiot i en rød civic i godt over 100 forbi oss på en vei der det er 50 og mange som går tur.. hadde han stoppet hadde jeg seriøst løpt til garasjen og henta spettet og slått han ihjel

 

Ikke at det hadde gjort deg noe bedre en han.. Men jeg skjønner frustrasjonen din..

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte sku hatt den tanken.. er en her i slemmestad som kjørte forbi meg når jeg gikk tur sammen med søtra mi og niesen min( 10 uker gammel) lå i barnevogna.. så kommer det en idiot i en rød civic i godt over 100 forbi oss på en vei der det er 50 og mange som går tur.. hadde han stoppet hadde jeg seriøst løpt til garasjen og henta spettet og slått han ihjel

 

Hvorfor det. hvis forholdene på veien tilsier at man kan ligge litt over grensa så er vel det greit. at du går på tur langs veikanten er vel ditt problem. Han la seg vel ut slik at dere ikke følte dere "truet"? (er tydelig at du ble truet, men det er en annen sak)

 

Blir seriøst provosert av veslevoksne som skal plukke på alt.

 

Hvis jeg velger å ligge i 80 i 50 sonen innover sørkedalen så er vel det mitt eget valg, og når man da er så dum at man absolutt skal gå langs veien og gjerne 3 i bredden så får du skylde deg selv.

 

Hvordan veit du at han hadde over 100? Fikk du måling på han?

 

Veien er til for å kjøres på, gangveien er til for å gå på. Er greit nok ute på landet hvor det ikke er gangveier langs veien, men da får fotgjengerene ta på seg refleks og gå på riktig side av veien. hører man at det kommer en bil så kan man også trekke litt mere ut på vei skulderen, slik at du selv føler at du har mere kontroll over situasjonen.

 

Du er vel kanskje en slik en som elsker å poppe ut i gangfelt i tid og utide bare for å bevise din rett, selv om du ser at bilen har litt større fart enn vanlig?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe samme sier en kamerat av meg hele tiden, men hvis du holder deg til ditt eget felt, og det er ingen sideveier som munner ut i veien du kjører på og du kjører 160 Km/t som jeg gjorde en gang så er det teknisk sett ingen fare for andre bilister.

 

Btw, kjørte på landevei. Ikke tett bebygd strøk e.l.

Ikke at jeg på noen som helst måte skal moralisere, blir mer irritert på gamlemor i Yaris, enn på de som gasser litt

Men: Andre billister kan gjøre manøvre der de baserer seg på at du kommer i 80, mens du kommer dobbelt så fort.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det. hvis forholdene på veien tilsier at man kan ligge litt over grensa så er vel det greit. at du går på tur langs veikanten er vel ditt problem. Han la seg vel ut slik at dere ikke følte dere "truet"? (er tydelig at du ble truet, men det er en annen sak)

 

Blir seriøst provosert av veslevoksne som skal plukke på alt.

 

Hvis jeg velger å ligge i 80 i 50 sonen innover sørkedalen så er vel det mitt eget valg, og når man da er så dum at man absolutt skal gå langs veien og gjerne 3 i bredden så får du skylde deg selv.

 

Hvordan veit du at han hadde over 100? Fikk du måling på han?

 

Veien er til for å kjøres på, gangveien er til for å gå på. Er greit nok ute på landet hvor det ikke er gangveier langs veien, men da får fotgjengerene ta på seg refleks og gå på riktig side av veien. hører man at det kommer en bil så kan man også trekke litt mere ut på vei skulderen, slik at du selv føler at du har mere kontroll over situasjonen.

 

Du er vel kanskje en slik en som elsker å poppe ut i gangfelt i tid og utide bare for å bevise din rett, selv om du ser at bilen har litt større fart enn vanlig?

 

grensa på veien tilsier ikke at man skal gange den med 2 akkurat men.. det var ikke noe snakk om å gå 3 i bredden, søstra mi gikk naturligvis på veien pga barnevogna og jeg gikk i ''krøfta''

 

og når du sier det er greit nok ute på landet, så bor faktisk søstra mi på en bondegård og det er på landet!! det var midt på lyse dagen så refleks trenger man ikke. vi gikk så langt ute som mulig.

 

så hakk ikke på meg, jeg har ikke gjort noen ting galt bortsett fra å bli irritert, når det går folk med barnevogn trenger man ikke å gi på alt den plastrakketten hadde vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det. hvis forholdene på veien tilsier at man kan ligge litt over grensa så er vel det greit. at du går på tur langs veikanten er vel ditt problem. Han la seg vel ut slik at dere ikke følte dere "truet"? (er tydelig at du ble truet, men det er en annen sak)

 

Blir seriøst provosert av veslevoksne som skal plukke på alt.

 

Hvis jeg velger å ligge i 80 i 50 sonen innover sørkedalen så er vel det mitt eget valg, og når man da er så dum at man absolutt skal gå langs veien og gjerne 3 i bredden så får du skylde deg selv.

 

Hvordan veit du at han hadde over 100? Fikk du måling på han?

 

Veien er til for å kjøres på, gangveien er til for å gå på. Er greit nok ute på landet hvor det ikke er gangveier langs veien, men da får fotgjengerene ta på seg refleks og gå på riktig side av veien. hører man at det kommer en bil så kan man også trekke litt mere ut på vei skulderen, slik at du selv føler at du har mere kontroll over situasjonen.

 

Du er vel kanskje en slik en som elsker å poppe ut i gangfelt i tid og utide bare for å bevise din rett, selv om du ser at bilen har litt større fart enn vanlig?

 

Tosk!

 

Hvem var på vegen først, bilen eller fotgjengeren?

jeg har selv mine svin på skogen, men har SLDRI kjørt uaktsomt med barn og fotgjengere rundt meg.

Hvis du synes det er greit, så sier vel det allers mest om deg det.

Når selv en "idiot" som meg selv ser galskapen i dette.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det. hvis forholdene på veien tilsier at man kan ligge litt over grensa så er vel det greit. at du går på tur langs veikanten er vel ditt problem. Han la seg vel ut slik at dere ikke følte dere "truet"? (er tydelig at du ble truet, men det er en annen sak)

 

Blir seriøst provosert av veslevoksne som skal plukke på alt.

 

Hvis jeg velger å ligge i 80 i 50 sonen innover sørkedalen så er vel det mitt eget valg, og når man da er så dum at man absolutt skal gå langs veien og gjerne 3 i bredden så får du skylde deg selv.

 

Hvordan veit du at han hadde over 100? Fikk du måling på han?

 

Veien er til for å kjøres på, gangveien er til for å gå på. Er greit nok ute på landet hvor det ikke er gangveier langs veien, men da får fotgjengerene ta på seg refleks og gå på riktig side av veien. hører man at det kommer en bil så kan man også trekke litt mere ut på vei skulderen, slik at du selv føler at du har mere kontroll over situasjonen.

 

Du er vel kanskje en slik en som elsker å poppe ut i gangfelt i tid og utide bare for å bevise din rett, selv om du ser at bilen har litt større fart enn vanlig?

 

Men en skal jo tross alt vise meget godt hensyn ovenfor myke trafikkanter. Uansett hva du sier, å kjøre forbi personer på siden av veien, i veldig høy fart, er ikke nødvendigvis innenfor rimelighetens grenser.

 

Jeg er ikke den som setter alle generelle regler og normer i trafikken veldig høyt, selv om jeg forsøker å forholde meg maksimalt til dem, men når jeg kommer ovenfor en slik situasjon tenker jeg ikke "de burde ikke være der", jeg syns heller ikke det er spesielt tøft å kjøre raskt forbi gående. Så jeg bremser ned. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er ikke akkurat snakk om racing..

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tosk!

 

Hvem var på vegen først, bilen eller fotgjengeren?

jeg har selv mine svin på skogen, men har SLDRI kjørt uaktsomt med barn og fotgjengere rundt meg.

Hvis du synes det er greit, så sier vel det allers mest om deg det.

Når selv en "idiot" som meg selv ser galskapen i dette.

 

Man skal vise aktsomhet ovenfor fotgjengere, men det er grenser. Ligger jeg i 80 i 60sonen og ser noen gå langsveien så legger jeg meg ut, men går de derimot 2 bredden osv så legger jeg meg ikke så langt ut.

 

 

Men en skal jo tross alt vise meget godt hensyn ovenfor myke trafikkanter. Uansett hva du sier, å kjøre forbi personer på siden av veien, i veldig høy fart, er ikke nødvendigvis innenfor rimelighetens grenser.

 

Jeg er ikke den som setter alle generelle regler og normer i trafikken veldig høyt, selv om jeg forsøker å forholde meg maksimalt til dem, men når jeg kommer ovenfor en slik situasjon tenker jeg ikke "de burde ikke være der", jeg syns heller ikke det er spesielt tøft å kjøre raskt forbi gående. Så jeg bremser ned. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er ikke akkurat snakk om racing..

 

Er ingen som snakker om Racing, men å ligge å puttre rundt i 55 i 60sonen fordi det gåp noen mennesker 500m lengre nedi veien er Galskap. Klarer du ikke å håndtere en slik situasjon så får du levere lappen tilbake. (når du får den så klart)

 

Og med de veiene vi har i Norge, så klart så ser jeg ikke noe urimelighet i å kjøre litt over grensen og etter forholdene. Men hvis man skulle bremset ned for alle fotgjengere som går langs veien så skulle man f#¤% meg hatt nok å gjøre for resten av livet.

 

grensa på veien tilsier ikke at man skal gange den med 2 akkurat men..

 

 

så hakk ikke på meg, jeg har ikke gjort noen ting galt bortsett fra å bli irritert, når det går folk med barnevogn trenger man ikke å gi på alt den plastrakketten hadde vel??

 

Grensa på veien tilsier ikke at å ligge i 80-90 er galskap, går man langs veien så må man regne med å møte på en bil. Men la bilen seg ut eller gjorda han det ikke? Man trenger ikke å gi på mere bare fordi man ser en fotgjenger, men å slakke av ned til 10 under grensa er helt på trynet. Litt kontroll må vel du også ha over din egen bil. Du kommer til å lære det at når du får bil så er ikke alt slik som det virket før.

 

 

Jeg har selv på dratt meg 1 fartsbot på 5000kr, men ikke sutret jeg over det, jeg måtte bare finne meg i at Norge er ett såpass tåpelig land med altfor strenge fartsgrenser. Så kanskje dere skal innse at bilen er kommet for å bli, og dere selv som fotgjengere må vise aktsomhet ovenfor bilister slik som bilister må vise aktsomhet ovenfor dere. Og er det en som ikke gjør det så prøv å ikke drep dem med ett spett.anger2

 

og skulle dere møte på en som holder litt over grensa så får dere heller vinke om smile pent og heller tenke inne i dere "for en idiot"

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår