Gå til innhold

Hvilken vei skal 6x9`ere slå?

Ranger emnet


wazzza

Anbefalte innlegg

Så lenge de slår SAMME vei er det helt hipp som happ. Prøv først med pluss til pluss og minus til minus, og deretter omvendt. Hører du forskjell velger du det du synes spiller best, hører du ikke forskjell er det ingenting å tenke på.

 

Et element slår forresten begge veier, ikke bare inn eller ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks jeg ble lært tidligere var å teste polaritet på høyttalern med et 1.5 volts batteri. Sette batteriet på polene og se hvordan vei elementet slo. Bare å huske på å pulse. Ikke holde konstant.

 

Var ute og sjekket nå. Pluss er koblet til den tynne tilkoblingen. Prøvde å koble omvendt. Da synes jeg bassen ble dårligere.

 

Grunnen til at jeg spør er at en kompis har ett sett blaupunkt 6x9`ere som er drevet direkte av spilleren. Hans høyttalere spiller MYE bedre enn mine pioneer-høyttalere. Mine er drevet av en CUBE-forsterker. Han klarer mye bedre og dypere bass enn meg.

 

Han høyttalere er monter i hattehylle på en Sierrra fra begynnelsen 90-tallet. Den har lukket bagasjerom. (sedan), ikke den gamle combi-coupe`en..

 

Mine høyttalere står i hattehyllen på en større compi-coupe. Det er i prinsippet åpnet til bagasjerommet, bare hattehyllen som lukker.

 

Jeg har så lite peiling på høyttalerplassering at det er flaut. En annen ting. Hvis jeg legger ned ryggen på baksetet for å ha med store ting, spiller høyttalerne helt elendig. Ingen bass i det hele tatt. Hva kommer det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein basshøgtaler må jo ha kasse for å få litt trøkk. Bagasjerommet til ein sedan er jo ein del tettare enn bagasjerommet til ein combi-coupe.

Det blir selfølgeligt dårligt trøkk når du legger ned baksetet!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein basshøgtaler må jo ha kasse for å få litt trøkk. Bagasjerommet til ein sedan er jo ein del tettare enn bagasjerommet til ein combi-coupe.

Det blir selfølgeligt dårligt trøkk når du legger ned baksetet!

 

OKey, jeg vurder bare for morro skyld å prøve å tette hattehyllene slik at det blir helt tett baki der. Se om det hjelper...

 

Det virker som om mine høyttalere "bunner". Er vanskelig å forklare, men et virker som om de beveger seg så mye at de forverenger på høyere volum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en fordel at at det er tett mellom forsiden og baksiden av ett element, eller så vil lydbølgene utligne hverandre...

kan jo også være mulig at hans 6x9 er av bedre kvalitet enn dine?

 

ang forvrengning, har du sjekka gain og andre innstillinger på forsterkeren. både cd spilleren klipper signalet ved maks guffe, det samme vil forsterkeren gjøre hvis det er lav inngangs-spenning og du presser forsterkeren til å yte maks.

 

har du skrudd litt på forsterkeren og hørt om det blir noen forskjell?

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen din har sannsynligvis bedre lyd enn deg fordi bilen hans er mye tettere mellom bagasjerom og kupé. Jo mindre "lekkasje" mellom for- og baksiden av et høyttalerelement, jo bedre. Bass er trykkforskjeller i luft, og når lydbølgene fra baksiden av høyttaleren treffer lydbølgene fra forsiden av høyttaleren nuller de hverandre ut. Trykkvariasjonen blir veldig liten, altså blir det lite bass. Veldig grovt forklart. Dette forklarer også hvorfor dine høyttalere spiller elendig med seteryggen nede, det er ingenting som hindrer lydbølgene å "kollidere" med hverandre.

 

Grunnen til at høyttalerne dine bunner, er fordi luftvolumet bak dem er for stort til at de klarer å komprimere luften tilstrekkelig. Når luften komprimeres vil den fjære (igjen; veldig grovt forklart), og hjelpe elementet til å ikke bunne.

 

Løsning; bygg noen relativt store lukkede kasser (30 liter eller mer), så er det ikke umulig at du vil få BEDRE lyd enn kompisen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er med på det at basse forsvinner hvis seteryggen er nede. Forklaringen på den er jeg med på. Er også med på at han har mye tettere "kasse" bak høyttalerne..

 

Ang. instillinger er det et utall av dem på spilleren. På forsterkeren er det bare gain og delefilter. Delefiltrene er deaktivert. De forvrenger uansett hva gainen er på. Må bare høyere opp på lydnivået ut fra spilleren. Med inngangsspenning, hva mener du med det? Spenning på signal-ingangen eller hovedstrøm? Hovedstrøm får den garantert nok av :)

 

Skal sjekke litt instillinger på spilleren i morgen. Den har jeg faktisk spart bruksanvisningen på :p

 

Det at høyttalerne bunner kan jeg da kompansere med å fylle bagasjerommet med greier? Da jeg kjørte bilen langt sist hadde jeg bagasjerommet fullt. Kan ikke huske at de forvrengte så mye da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du forsåvidt, selv om det er litt knotete å kjøre rundt med bagasjerommet fullt av greier hele tia :p En kompis synes det var så morsomt å kjøre flyttelass med dyna i bagasjerommet, for da spilte JBL-ene hans så godt :D

 

Den beste løsningen er nok som sagt å lage en kasse. En veldig liksom-løsning kan være å surre dempeull rundt magneten og feste med strips e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår