Gå til innhold

Diskusjon:bedrifter/industri og veistandard

Ranger emnet


tunamgu

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel i Memo at det var bedrifter/industri som tapte penger på dårlige veier.Dette sikkert fordi høyere tidsforbruk,drivstoff/service utgifter,lav produktivitet.Forsikringselskapene taper også penger pga utbetalinger på ulykker.Stod også at staten tjener inn igjen på 5år hvis de legger ut.

 

Hvorfor greier ikke disse store aktørene å drive effektiv lobbyvirksomhet?

Hvor ligger problemet?Hos vegvesenet?Har de så store utgifter til personalet at det går utover veistandard?Vil det hjelpe hvis Mesta eller andre leier inn billig arbeidskraft?

Hvor blir det av milliardene bilister betaler?

Hvorfor greier andre land som USA og Tyskland å bygge breie motorveier?

 

Kom med synspunkter.

e92 320dA

e36 320iA Touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det vel strengt tatt hitler som bygde autobahn om det var den du tenkte på...

 

usa har jo også "alltid" vært bilens "hjemland" med storsatsning på bil og vei/motorindustri på 50 og 60 tallet....

 

men jeg er å veldig enig at i forhold til usa så kjører vi på noe som ligner mer på krøtterstier enn motorveier sammenlignet med motorveiene der borte.....

 

usa har et genialt veisystem spør du meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en avkrok, de få som faktisk bor her, de bor spredt. Terrenget er heller ikke paddeflatt.

 

Dette gjør da at kostnaden i forhold til den samfunnsøkonomiske gevisnten er høyere i Gnore enn i Tyskland og Junaiten.

 

 

Men jeg er enig i at de stiene vi kjører på er for dårlige.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det ikke er politisk vilje til å prioritere samferdsel, særlig veier, foran alle andre gode formål.

 

Politikere er alt for kortsiktige, og det kan vi takke oss selv for. Vi får de politikere vi fortjener. Dyktighet måles i medieoppslag, ikke i gode vedtak.

 

Den samfunnsmessige gevinsten vil sikkert være stor dersom vi bygger firefeltsveier mellom de største byene. Men det krever at vi er villige til å betale prisen også. Høyere skatter og avgifter i mange år framover.

 

Betaler vi nok allerede, sier du? Joda, men vi har det faktisk ganske bra her i landet også. Tross alt. Det er kjøpekraft som teller.

 

Nei, det er ikke bare å tømme oljefondet. Det skaper bare inflasjon, og gjør at vi får mindre vei for mye mere penger. Ingen blir glade for det.

 

Men klarer vi å legge press på kravet om bedre veier, kommer nok vedtakene etter hvert. Håper jeg.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Betaler vi nok allerede, sier du? Joda, men vi har det faktisk ganske bra her i landet også. Tross alt. Det er kjøpekraft som teller.

 

Nei, det er ikke bare å tømme oljefondet. Det skaper bare inflasjon, og gjør at vi får mindre vei for mye mere penger. Ingen blir glade for det.

Og oss her i landet som ikke har kjøpekraft,sitter igjen med skjegget i postkassa. Vi har da hverken trygge veier,trygge biler eller 5 flate.

 

Hvorfor blir det "automatisk" inflasjon hvis staten henter ut mindre summer (500 mill er "mindre summer...siden fondet vel er på noen hundre milliarder eller så.) fra oljefondet til prosjekter her til lands som menigmann ikke hadde sett pengene (men resultatene...i form av færre ulykker/mindre utgifter i henhold til trafikkdøden) til uansett? Hvorfor blir det da ikke mindre inflasjon/billigere å leve her når vi shipper 350+ mill til u-landshjelp? Virker som om inflasjonen kun kan gå opp hvis pengene redder liv her,redder de liv andre steder så er den bare stagnant slik at vi får svi til slutt uansett...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det "automatisk" inflasjon hvis staten henter ut mindre summer (500 mill er "mindre summer...siden fondet vel er på noen hundre milliarder eller så.) fra oljefondet til prosjekter her til lands som menigmann ikke hadde sett pengene (men resultatene...i form av færre ulykker/mindre utgifter i henhold til trafikkdøden) til uansett? Hvorfor blir det da ikke mindre inflasjon/billigere å leve her når vi shipper 350+ mill til u-landshjelp? Virker som om inflasjonen kun kan gå opp hvis pengene redder liv her,redder de liv andre steder så er den bare stagnant slik at vi får svi til slutt uansett...

 

500 mill blir det ikke mye vei for.. I henhold til Statens vegvesen vil det koste ca 200 milliarder å ruste opp stamveinettet til en "akseptabel standard". Ennå bør det brukes MYE mer for å gi oss veier som er bygd for fremtidens transportbehov.

 

Pumper vi sånne summer inn i den norske økonomien fra oljefondet, skapes det en enorm etterspørsel. Dette gir oss inflasjon. Tro meg, det hjelper ikke med høyere lønn hvis du får mindre igjen for pengene.

 

Hva vi bidrar med i U-hjelp spiller ingen rolle, for det skaper ikke etterspørsel i Norge. Derfor ingen inflasjon.

 

Men vi kan være enige om en ting: Å bruke penger på vei er en god og langsiktig investering. Det bør satses på et helt annet nivå enn i dag.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 mill blir det ikke mye vei for.. I henhold til Statens vegvesen vil det koste ca 200 milliarder å ruste opp stamveinettet til en "akseptabel standard". Ennå bør det brukes MYE mer for å gi oss veier som er bygd for fremtidens transportbehov.
200 milliarder ja...og jeg myste litt på det i stad,og etter hva jeg forsto da undervurderte jeg staten litt....de hadde visst over 2 000 000 000 000 på bok,bare i oljefondet...

 

Pumper vi sånne summer inn i den norske økonomien fra oljefondet, skapes det en enorm etterspørsel. Dette gir oss inflasjon.
Siden du tydeligvis kan greit mye mer om stor-økonomien enn meg,så svar meg på en ting. Du sier det skaper etterspørsel. Etter hva? Enda bedre veier? Feitere lønninger? Folk flest vil ikke ha feitere lønninger (tror jeg). De vil ha mer igjen av pengene sine etter at skatter,avgifter og MVA (for menigmann uten økonomiutdannelse er ALT dette beskatning,selv om økonomene sier noe annet) er betalt,det er det de vil... Hvis staten bruker pengene og så sparer de inn på færre ulykker og derav færre fylte sykehus/sykehjemsplasser for de skadde, så kan de jo tre de inn på bok igjen et par år etter,dvs en kortsiktig investering for å få fortgang i sakene...sunt å planlegge for fremtiden,men det er rart at det virker som de bare kan planlegge sparing og nesten aldri langsiktig utvikling her i landet :hvaskjera ...
Tro meg, det hjelper ikke med høyere lønn hvis du får mindre igjen for pengene.
Jeg vet...skal man leve av noe i et lite firma i Norge,sliter man allerede med utenlandske aktører som grunnet sitt lavere kostnadsnivå kan selge sine tjenester rimeligere... Skulle gjerne kunnet ta mindre for jobbene jeg gjør,sånn at jeg var på nivå med tilsvarende priser i f. eks. USA,men det går ikke siden dette landet er såpass mye dyrere å bo og leve i enn USA som det er.

 

Hva vi bidrar med i U-hjelp spiller ingen rolle, for det skaper ikke etterspørsel i Norge. Derfor ingen inflasjon.
Da forslår jeg at vi sponser veiene i Sverige,mot at svenskene gratis kommer hit på ferie og fikser veiene våre.. :D

 

Men vi kan være enige om en ting: Å bruke penger på vei er en god og langsiktig investering. Det bør satses på et helt annet nivå enn i dag.
Amen,brother.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden du tydeligvis kan greit mye mer om stor-økonomien enn meg,så svar meg på en ting. Du sier det skaper etterspørsel. Etter hva? Enda bedre veier? Feitere lønninger?

 

 

Etterspørsel etter arbeidskraft. Full sysselsetting er noe dritt.. Regelen om tilbud og etterspørsel slår inn for fullt.

Finnes det lite arbeidskraft tilgjengelig, vil den koste mer. Noe som vises godt på byggemarkedet. Skal du ha en rørlegger eller snekker nå må du snart selge kona di.

 

Men vi kan utnytte mer av oljeformuen. Det er faktisk ledig kapasitet i anleggsbransjen, de vil gjerne bygge vei. Importere midlertidig arbeidskraft fra utlandet kan vi og.

 

Med det samme vi er i gang, kan vi legge ned NSB, og bygge veier for de ressursene vi sparer. Du finner ikke noe mindre miljøvennlig transport i Norge enn jernbanen. Et enormt pengesluk er det også.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterspørsel etter arbeidskraft. Full sysselsetting er noe dritt.. Regelen om tilbud og etterspørsel slår inn for fullt.
Aha. :) Da tok jeg den...endelig. Lærer så lenge man lever.
Finnes det lite arbeidskraft tilgjengelig, vil den koste mer. Noe som vises godt på byggemarkedet. Skal du ha en rørlegger eller snekker nå må du snart selge kona di.
Glad jeg har både snekkere,maskinførere,rørleggere og elektrikere som kompiser...og at jeg ikke er gift.:D

 

Med det samme vi er i gang, kan vi legge ned NSB, og bygge veier for de ressursene vi sparer. Du finner ikke noe mindre miljøvennlig transport i Norge enn jernbanen. Et enormt pengesluk er det også.
Eh? Sier ikke Gud ünd Hvermann at jernbanen er så miljøvennlig grunnet at den går på strøm (primært fra vannkraft,eller..?) da...og ikke har utslipp?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Sier ikke Gud ünd Hvermann at jernbanen er så miljøvennlig grunnet at den går på strøm (primært fra vannkraft,eller..?) da...og ikke har utslipp?

 

Utslipp er det ikke så mye av ved jernbane, men utnyttingen av energien er særdeles dårlig. Det vil si at vi kunne utnyttet den strømmen mye mer effektivt på andre områder.

 

Et helt tomt tog er faktisk enormt tungt. Det skal mye energi til for å dra det i gang. Den prosentvise nyttelasten er mye mindre enn på et vogntog. Når togene i tillegg går halvfulle, blir ikke miljøregnskapet så hyggelig. Mye dødvekt som dras rundt på skinner. Fysikkens lover virker likedan uansett hva du frakter en vare med.

 

Men det er ikke hovedpoenget. I Norge er det rett og slett ikke geografi som egner seg til jernbane. I tillegg er befolkningen så spredt at det aldri vil lønne seg å drive jernbane annet enn på noen svært få strekninger. Det er bare å se på kartet.

 

Jernbanen er også avhengig av transport til og fra stasjonene, omlasting osv. All denne transporten går med lastebil, buss og bil. Det må også inn i miljøregnskapet.

 

Så var det kostnaden. Den er helt hinsides all sunn fornuft. For den prisen vi betaler i statsstøtte for NSB, kunne det gått gratis busser mellom de samme stoppestedene hvert 15 minutt, hele døgnet.

 

Nei, bygg veier! Firefelts mellom alle større norske byer i løpet av 10 år.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest forunderlig er at veiene i land i Afrika ser mye likere ut enn veiene her i landet. Så dette på en dokumentar om "de hvite hjelperne" på TV2 for noen dager siden, der Røde Kors hadde sendt ned en haug med utrangerte M6'er for å kunne komme seg frem over alt. Kunne kommet like godt frem med en senket VW Golf med FWD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du med i regnestykket at togene faktisk produserer strøm i nedoverbakker og ved nedbremsninger?

 

Det er marginalt. Du kommer ikke unna at det er dårlig utnyttelse av energi uansett. Jeg tok ikke med at det er mange diesellokomotiver på norske baner heller. Ikke spesielt miljøvennlig. Det skulle nok veie opp for ditt argument.

 

Men det var ikke hovedpoenget, som jeg også skriver. Tog er ikke riktig løsning for Norge. Det er et bedrag at det er så fantastisk miljøvennlig.

 

Vis meg det totale regnestykket som sier noe annet.. :heyyou:

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag døde 3 mennesker på E6 over Dovre. Kom over i feil kjørebane, møteulykke med vogntog. Hørt den før?

 

Det er altså hovedveien mellom Oslo og Trondheim vi snakker om. Det skulle ikke være mulig å få til en møteulykke langs en sånn vei! Jeg vil ha fire felt for svarte!!

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår