Gå til innhold

Kjørevarmer - defekt?

Ranger emnet


ChroniX

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Touran, 1.9TDi 2004 mod.

Dette er den første vinteren jeg kjører den, og kjørevarmeren fungerer ikke slik den skal. Det vil si at jeg pr idag må kjøre minimum 10km ca for i det hele tatt å få opp driftstemperaturen på motoren, og dermed få varm luft fra klimaanlegget (gjelder bare om vinteren).

 

Jeg snakket med en reperatør på Møller Bil.

Han mente det var 3 alternativer:

 

Alternativ 1: Kjørevarmer er defekt. Bytte denne. (koster 10-15 000 kr)

 

Alternativ 2: Termostaten til kjørevarmeren står i åpen posisjon konstant.

 

Alternativ 3: Kjørevarmeren er nedsotet og må rengjøres.

 

 

Det var fullt mulig å ta seg av alternativ 2 og 3 på egen hånd uten verksted.

Men jeg vet ikke hvor kjørevarmeren er plassert engang. (Har brukerhåndbok på tysk).

Noen som kan gi meg en guide for å gjøre denne jobben selv?

 

En annen bilmekaniker jeg pratet med sa at kjørevarmeren var et veldig svakt ledd både hos VW og Audi. Han kjente til flere tilfeller hvor den var defekt.

 

Håper på kjapp hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du !!

 

nå som det er så kaldt kan det ta litt tid å få opp drifttemp en måte å finne ut om den er gåen er å kikke under bilen etter at du har startet den(1-2min) Eksosen fra varmeren går ut under bilen (midt på )vis det kommer røyk der er det liv i varmeren.etter at bilen har vært i bruk kan du også gå fram og lytte, vis det er helt rolig går ikke vifta som skal kjøle ned varmeren etter bruk. Har foresten tru på soting vis det ikke er liv i varmeren. Varmeren ligger under på høyre side gjør iallefall det på min 2004mod.

 

mvh geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei der.... :driving

Sliter veldig med nesten samme problem, men vet ikke om det har noe med kjørevarmeren å gjøre.....

Jeg må, selv i bare 2-3 minusgrader, kjøre nesten 15 km før motoren har riktig driftstemperatur. Greit nok at dieselen går gjerrig og derfor ikke avgir mye "overskuddsvarme", men det får være måte på da syns jeg!! Har nettopp kjøpt min 2004 1,9 tdi og vurderer å kontakte Møller for å få satt inn full Defapakke på deres regning!!

Håper flere er enig i "kravet" og tar kontakt med sin lokale VW forhandler for å klage på dette.

 

:Devil: :naaaws

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
En annen ting og huske på er at varmeren kutter FØR bilen går over på

 

reserve tanken (eller før at lampa lyser)....

 

Tipper sota igjen.......

 

 

Noen som vet hvordan denne startes igjen etter at den kutter????

Har vert på VAG og startet den opp igjen og det koster 1000,- pr.gang. DÅRLIG..... Burde være en funksjon for å starte den igjen. Eller aller best så skulle den starte automatisk så snart du fyllte opp igjen tanken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan denne startes igjen etter at den kutter????

Har vert på VAG og startet den opp igjen og det koster 1000,- pr.gang. DÅRLIG..... Burde være en funksjon for å starte den igjen. Eller aller best så skulle den starte automatisk så snart du fyllte opp igjen tanken....

Du fikk vel ikke tilfeldighvis noen feilmeldinger ved at det blinket en lampe eller to i instrumentpanelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har samme problemet på min 2.0TDi, den blir ikke varm før jeg nesten er fremme på jobb, 10-12km. Så jeg klaget og sendte bilen på verksted, fordi jeg trodde varmeren stoppet alt for tidlig, men den ble funnet iorden. Det er heller ikke mulig å starte denne varmeren igjen, da det er en 1/2 varmer som sitter der. Men den kan enkelt bygges om til fullvarmer med tidsur, fjernbetjening osv. Det koster ca 5-6000 for delene + jobben. Det er KCL Lautom som importerer Webasto, ta kontakt med de for nærmeste godkjente verksted som monterer slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår