safoll Skrevet Februar 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2007 Hva er egentlig forskjellen på en smidd og en støpt felg? Vet det selvfølgelig er stor forskjell på vekten, men er de smidde felgene laget på annen måte og annet materiale i forhold til støpte felger? Noen som kan utdype litt for meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superjenssen Skrevet Februar 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2007 når man smir en ting, former man et material, i denne sammenhengen ved å dreie og frese regner jeg med... når man støper en ting, formes smeltet masse i en form, slik at det får den fasongen det skal ha... vektforskjellen blir fordi et smidd materiale er sterkere enn et støpt, så man trenger mindre masse for å få det like sterkt... Siter - 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil - 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4 X 97" BMW 320IT X 92" Peugeot 605 sldt X 82" Ford Granada 2.8GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Februar 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2007 For å smi for eksempel en felg lager man en delt form ("motsatt" av delen en skal lage da) varmer opp materialet man skal lage av, legger det i forma og presser materialet, (vanligvis med en god del tonn) så det fyller forma. På den måten blir materialet klemt i de retningene forma har. Materialet blir også strekt noe, så kornene i materialet blir avlange, og mer kompakte. En unngår også bruddanvisninger ved skarpe hjørner da materialet på en måte strekker seg i samme retning som svingen. (se bilde) Ved støping lager man også en form, kan også være delt, men den blir fylt med smeltet materiale, og kornene blir mer eller mindre bare liggende hulter til bulter. En såkalt "billet" felg, er en felg som er dreid/frest fra en stor bit, og strukturen inne i materialet blir bestemt av hva slags emne en bruker, er emnet støpt får en samme struktur i den ferdige felgen, og sånn sett ikke noe sterkere felg, men en kan ha mer kontroll på støpingen av emnet enn en hel felg med kanter og hjørner osv, da blir jo felgen bedre enn om den var støpt. (alt dette gjelder jo ikke bare felger, men f.eks. råder, stempler, veivaksler osvosv) Som nevnt veier en smidd felg mindre enn en støpt fordi en kan oppnå samme styrke med mindre gods i den smidde. Paint er tingen;) Smidd felg til venstre, billet eller støpt uten feil i godset til høyre: Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.