Gå til innhold

Basskasse i e36, porta eller lukka?

Ranger emnet

Ullsokk

Anbefalte innlegg

Vel, sliter litt med å få bestemt meg. Hører mye forskjellig, så blir vanskelig for meg :)

Ihvertfall, har en e36 sedan, med hel bakvegg (dvs, ikke skiboksluke eller armlene), så det er tett. Eneste hull jeg har til kupeen, er org høyttaler hull på hver side bak i bilen, og to hull i hattehylla som det for øyeblikket står 6x9" i.

Skal 2 stk Earthquake Subzero 10" bak. Planen var opprinnelig å ha 2 stk porter på 4" og 22cm i retning 6x9'ere hull i hattehylla. For øyeblikket ser tegninga på det slik ut (ikke helt ferdig som dere ser).

Har i det siste gått å tenkt på porta vs lukka, og tanken på å bruke hele bagasjerommet som et trykkrom, og hulla jeg har inn til kupeen som "refleksrør", men da kommer spørsmålet igjen, om jeg vil få det trøkket jeg vil ha. Vet jo heller ikke hvordan de elementene oppfører seg, så er vanskelig sånn sett. Vil jo ha pen lyd også, ikke bare rølpebass, selvom det kunne vært greit å dratt til litt innimellom, bare for showoff :p

Hører for det meste på vocal/commercial trance, og ellers stortsett alt annet som faller inn. Noe hiphop er også morro, pga artige beats og deilig bass :)

På forhånd takk for alle svar og tips!

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører på trance og comemercial er det i utgangspunket best med lukket kasse...desverre gjør den stål-veggen din at du da får alt for lite ut i kupéen...

Er det viktig for deg å ha de høytalerne bak ?

Hvis bygge kassen med refleksrøra opp der høytalerne står nå..

da vil du få MYE lyd ut i kupéen...

Di 6x9 kan du eventuelt lage en liten kasse til å sette oppå hatthylla bak !?

(dette er hvis du ikke vil kutte i bilen din nå)

Hvis det ikke er noe problem for deg å kutte litt, kan du jo lage 2 4" hull midt mellom høytalerne bak og sette opp refleksrøra der...

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å legge rørene utenfor kassen da, de MÅ ikke stå innvendig i kassen. Så sparer du litt volum i kassen også. Da kan du lede de opp i originalhullene i hattehylla, og la 6x9"erne stå, om du vil ha de fortsatt.

Og jeg vil nok anbefale en båndpasskasse til deg, både med tanke på mer og høyere bass inn i kupeen og med musikksmaken du har. Dog vet jeg ikke hvordan SubZeroen egner seg i båndpass og litermål, men det kan helt sikkert http://www.earthquake.no hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg er redd for ja, at det ikke kommer nok inn i kupeen pga veggen.

6x9'ere skal vekk, så det blir åpne hull. Det er forresten skjært i metallet, så det er hull "helt ned".

Hvis bygge kassen med refleksrøra opp der høytalerne står nå..

da vil du få MYE lyd ut i kupéen...

Var det som var planen. Du tror ikke det vil bli FOR mye bass ? At det blir ufint å høre på ?

Ikke vær redd for å legge rørene utenfor kassen da, de MÅ ikke stå innvendig i kassen. Så sparer du litt volum i kassen også. Da kan du lede de opp i originalhullene i hattehylla, og la 6x9"erne stå, om du vil ha de fortsatt.

Å lede de opp org hull i hattehylla går ikke, da de er plassert alt for langt til hver side. Blir evt til at jeg leder de opp hattehylla som jeg sa, altså opp 6x9'ere hull. Tegninga av kassa som den er nå har portene rimelig langt til hver side, og de skal flyttes lenger inn mot midten og det skal brukes flexi rør pga elementene.

Skal få hørt litt rundt hvordan det blir ved evt en båndpasskasse.

Jeg har mest trua på løsninga jeg har tegna opp, men er som sagt redd for at det blir for mye bass. Er vel også noe værre å bygge en båndpasskasse ?

Har også blitt fortalt at det spilte med bedre og høyere med en lukka kasse, enn en porta i en e30.

Er vel ikke rart i jeg blir usikker ? :)

Tusen takk for svar pondus- og TransMedia

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir evt til at jeg leder de opp hattehylla som jeg sa, altså opp 6x9'ere hull.
...og det skal brukes flexi rør pga elementene.
Her motsier du deg selv litt. Skal du lede rørene opp i hattehylla, behøver du sannsynligvis ikke ha noe av røret inni kassa. Du kan ihvertfall dimensjonere porten slik at det lengden stemmer med avstanden mellom hullene i hattehylla og toppen av kassa. Så slipper du fleksirør-greiene.
, men er som sagt redd for at det blir for mye bass.
Da demper du Gain'en litt på sub-forsterkeren til et mer passende nivå for dine ører.
Er vel også noe værre å bygge en båndpasskasse ?
Nja... litt mer herk kanskje, innvendige vegger fordrer nøye måltaging og kapping og selve kassa blir nok litt større. Egentlig bør man jo være like nøye med en vanlig kasse, men man slipper litt enklere unna med unøyaktigheter på vanlige kasser. Kjipe er jo at penge.. ehh, elementene blir usynlige i kassa om man ikke setter inn et vindu og litt lys etc, men det kan jo være kjekt å ha alt skjult også. Spørs hvor eksibisjonistisk du er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, motsa kanskje meg selv litt der, uten å mene det. Det jeg mente ved begge de to utsagna, var å ha portene I kassa (derfor flexi) og ha de i retning hattehylla. Det jeg ville fram til :)

Du kan ihvertfall dimensjonere porten slik at det lengden stemmer med avstanden mellom hullene i hattehylla og toppen av kassa. Så slipper du fleksirør-greiene.

Får det samme effekt som anbefalt portstørrelse og lengde I kasse ? Lest mye om at porter har rimelig mye å si.

Tror jeg prøver å ha de i kassa først, som sagt først her, med flexi, og se åssen det går (4" port på 22cm).

Ang båndpasskasse tror jeg det blir litt for mye jobb, så prøver en porta kasse, lignende den som jeg har tegna, og ser hvordan det blir :)

Tusen takk for svar igjen Transmedia!

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=33&ids=artID

Se på båndpass. Lag en slik konstruksjon der du fører røret igjennom hattehylla. Kontakt importør eller forhandler av elementene og de kan sikkert finne ut mål på kasse og rør.

Om røret er inni eller på utsiden av kasse spiller absolutt ingen rolle, bortsett fra om det er inni kassen vil det ta opp plass og derfor må kassen være like mange liter større som antall liter i kassen røret tar opp.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakdelen med denne løsningen er at de dessverre er vanskelige å beregne, bygge, og dekker kun et begrenset frekvensområde.

Joda, skal jo bli mulig å bygges også :p Planen var å få begynt så fort jeg får bestemt meg ang kassevalg, men det ser ikke veldig lyst ut :p

Er fortsatt ikke helt ferdig med tegninga av kassa heller. Jeg tror nok jeg ville blitt fornøyd med porta kasse, som tegninga viser. Selvfølgelig kunne det blitt bedre (virker det som) med båndpasskasse, men også vanskeligere å lage, og få nøyaktig slik som man vil ha den. Spørs jo om meg og en kompis skal bygge, eller om noen som kan bygge kasse gjør det, så får se der.

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette er intressant Ullsokk. Jeg skal ha 2x12" subzero i min e36 med tiden. Har ikke helt bestemt meg for kasseløsning enda. Er under dialog med meg selv.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider