Gå til innhold

Antall HK i en B230 AT??

Ranger emnet


Symphony

Anbefalte innlegg

oeb: eg e forsåvidt me på ka du sie... den er en indirekte faktor, men det er jo det at intercooleren står der som gjør at motoren klarer å yte mer, så en kan vel si at intercooleren "gir" mer hester..... slik som BUS 164 sier.

88-mod 240 PROSJEKT

http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159

86-mod 245 Tic SOLGT

99-mod V70 TDI BRUKSBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avklaring her til trådstartes info:

 

B230ET er innsprutsmotoren som stod i 740 fra 1985-1987. Denne har 182hk med IC

B19AT, B21AT ,B23AT og B230AT er en forgasserturbomotor. Dette er enkelt og greit en turbokonvertert A-motor som man bruker dobbel toppakning på.

 

B19AT har : ca 135 hk v\5500 rpm og 202 Nm ved 3500 rpm.

B21AT har : ca 145 hk v\5500 rpm og 220 Nm ved 3500 rpm.

B23AT har : ca 155 hk v\5500 rpm og 240 Nm ved 3500 rpm.

 

Disse tallene er uten intercooler da satsen var uten intercooler.

Den mulige effekten på disse motorene ved bruk av IC er ca + 10 hk/5-10Nm

 

dette ved ca 0,6 bars ladetrykk...

 

God Kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite "triks" på AT motorane er når du monterer intercooler, så blir lufta kjølt ned i intercoleren, så kommer den til forgasseren/innsugsmanifolden og der er en kjølevannsløyfe som går gjennom manifolden fra toppen(forvarminga), slik at innsugsmanifolden holder ca.70-80grader og varmer oppigjen lufta.. og det ej gjor då på min siste AT var å blende av inn/ut på kjøleslyffa til manifolden og tempen gjekk ned til ca.28grader..merket stor forsjell på dette..

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite "triks" på AT motorane er når du monterer intercooler, så blir lufta kjølt ned i intercoleren, så kommer den til forgasseren/innsugsmanifolden og der er en kjølevannsløyfe som går gjennom manifolden fra toppen(forvarminga), slik at innsugsmanifolden holder ca.70-80grader og varmer oppigjen lufta.. og det ej gjor då på min siste AT var å blende av inn/ut på kjøleslyffa til manifolden og tempen gjekk ned til ca.28grader..merket stor forsjell på dette..

 

åssen bli det på vinteren når det er 10-15spek a??. tok og tetta de tappene på en sugemotor. den blir bare dau på lave turtall på vintern. fiksa så det ble forvarming igjen.. nå er den fiks å fin.. men som sagt var det en suge motor. B23A for og vær nøyaktig.. hehe

-volvo 240 88mod 240GLE

-Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen bli det på vinteren når det er 10-15spek a??. tok og tetta de tappene på en sugemotor. den blir bare dau på lave turtall på vintern. fiksa så det ble forvarming igjen.. nå er den fiks å fin.. men som sagt var det en suge motor. B23A for og vær nøyaktig.. hehe

ja du he trulig rett i det, ej prøvde dette kun på sommeren..men vist en lagde en propp som en slo et stykke inn i kjølevannskanalen på manifolden, slik at en kunne bore et hol før og etter "blendinga", så kunne en gjenge å sette inn nipla, slange fra eine til hinn nippelen med ei krane imellom..då kunne en opna den på vinteren for å få forvarming og stenge den om sommeren:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår