Gå til innhold

Lyddemping i døra?

Ranger emnet


Ronny M

Anbefalte innlegg

Jeg har en Alpine type-R 12 tommer i lukka kasse, men lydbildet mangler mye i midbass området som ikke den takler så veldig bra, men som frontsettet skal ta seg av. Frontsettet er forrestene av typen Focal 165KP.

Det er tam bass i frontsettet. Selv når jeg spiller kun på frontsettet uten delefilter så er det mye dårligere bass enn orginalhøyttalererne i Toyotan til fattern. Noe må gjøres!

Jeg er ganske oppegående når det gjelder stereoanlegg, så jeg vet at alt er koblet riktig, og at delefiltrene er nogenlunde riktig, så det kan utelukkes med en gang.

 

Lyden blir ti ganger bedre hvis man får skikkelig god bass ut av frontsettet, gjerne helt ned til 60Hz, der de ruller av med 24 db/oktav, og subben bare glir inn og kompletterer lydbildet uten å "ta over" på noensomhelst måte. Da hører man heller ikke så godt at bassen kommmer fra bagasjerommet. Det blir et behagelig og mer riktig lydbilde.

 

Det fulgte med et par 6x9" høyttalere i hatthylla da jeg kjøpte bilen, og når jeg kobler til de istedenfor frontsettet så blir det et helt annet trøkk. Da kommer den myke behagelige punchen i midbassområdet som jeg savner.

 

Skal lese prosjekt tråden din etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dempa nettop mine dører med stp m1, mp1, splen og bitoplast.. dauven det funker bedre enn man kan drømme om på forhånd.. demp døra di og du vil nok bli happy :)

hvordan jeg gjorde det:

dørplata fikk 1lag m1 og 1 lag splen

større hull i indre dørplate ble tettet med mp1 og større flater ble dempet med m1.. indre plate ble ikke hel dekt (tapesert)

siden elementet mitt sitter i dørtrekket og ikke rett i døra så tettet jeg igjen rundt i hullet med m1 og mp1 så lufta går ut i døra og bruker selve døra som kasse

selve dørtrekket fikk et lag bitoplast på baksiden.

 

eneste bakdelen er at døra ble svinetung :D (har lange dører..)

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Alpine type-R 12 tommer i lukka kasse, men lydbildet mangler mye i midbass området som ikke den takler så veldig bra, men som frontsettet skal ta seg av. Frontsettet er forrestene av typen Focal 165KP.

Det er tam bass i frontsettet. Selv når jeg spiller kun på frontsettet uten delefilter så er det mye dårligere bass enn orginalhøyttalererne i Toyotan til fattern. Noe må gjøres!

Jeg er ganske oppegående når det gjelder stereoanlegg, så jeg vet at alt er koblet riktig, og at delefiltrene er nogenlunde riktig, så det kan utelukkes med en gang.

 

Lyden blir ti ganger bedre hvis man får skikkelig god bass ut av frontsettet, gjerne helt ned til 60Hz, der de ruller av med 24 db/oktav, og subben bare glir inn og kompletterer lydbildet uten å "ta over" på noensomhelst måte. Da hører man heller ikke så godt at bassen kommmer fra bagasjerommet. Det blir et behagelig og mer riktig lydbilde.

 

Det fulgte med et par 6x9" høyttalere i hatthylla da jeg kjøpte bilen, og når jeg kobler til de istedenfor frontsettet så blir det et helt annet trøkk. Da kommer den myke behagelige punchen i midbassområdet som jeg savner.

 

Skal lese prosjekt tråden din etterpå... :)

 

I see...

 

Sikker på at de ikke er koblet i motfase da? Og forsterker, hvordan type er det?

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at bassen kun er veldig dårlig hvis det er musikk hvor frekvensområdet til punchen ligger litt høyt. Det spiller kanonbra ved litt tyngre og dypere punch for da tar subben seg av det meste. Kan nesten bare glemme å høre på det meste av trance, for der ligger ofte frekvensen på punchen akkurat litt for høyt, så det er ikke fint å høre på uten skikkelig midbass fra frontsettet. Det høres nesten ut som om alle elementene spiller i friluft noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår