Gå til innhold

W124 bilstereo tanker igjen!

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker stadig å endre, men vet ikke helt om dette.

 

Først en tragisk tegning:

stereobil.JPG

 

Også forvirre mer med dette:

 

5"-1" komp.sett i dash.

6,5" mid. i dørene foran

8" eller om mulig 10" sub i dørene bak.

5"-1" komp.sett i hattehylla.

har fått barn, ønsker att hun skal høre hele musikken. dette er ikke diskuter bart om skal eller ikke skal ha.

 

På tegning, rød strek høyttaler kabel fra spiller.

Og blå strek høyttaler kabel fra forsterker.

 

Tenkte å dele mid og sub på forsterker, og lavpass til midbass fra spillers delefilter, men trur jeg da må sette midbass på sub signalene.

 

Hva trur dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal kutte større hull i dasjbordet så kan 13cm bli for stort. Originalt så passer det 12cm spesialtilpasset høyttalere. Men du kan jo gå ned til 4" å bygge plate for tilpasning på dasj.

 

Åja, jeg glemte å si, har frontsett allerede montert :-)

 

hoytalermbfront1.jpg

 

Denne linken går dirrekte til alle bilstereo bildene av mb fra tidligere prosjekter, til hva som er i bilen nå.

 

http://privat.bluezone.no/steinsland/Bil.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser veldig bra ut det du har bygd tidligere :) prøv å få diskanten mer innebygd i a stolpen kansje ... så ikke så dum ut den løsningen der om det blir delt riktig ....

 

Trur det skal bli ganske bra, om jeg greier delingen. Uten å kjøpe så mye greier.

 

Men oppdaga att SWS 10" koster 2 700,- stk.

 

Og jeg må ha slik type suber, for å få plass.

 

Har tenkt på det å felle inn diskant. men det er dårlig plass. er jo metall bare noen mm under den lista. Og der er det nok litt skummelt å skjære for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!!

 

Ikke for å trenge meg på azzå men lurer litt..

 

Har montert 4" Lightning Audio frontsett foran og i dørene bak(bak orginal gittrene) og lurer på åssen bass element/Kasse jeg bør ha?

 

Har en tett kasse nå me 12" kenwood men speller rævva..

 

Så tenkte jeg å kjøpe JBL 12" (husker ikke hva den hete men kosta 2500 for elementet på bilsterioexperten) i tett kasse.. men hvordan få skikkelig trykk i kupe`en? har noen 6x9" i hatthylla... vis jeg fjærner dem og bare har gitter`et der så hjelper det nok?

 

Hilsen Vegard

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!!

 

Ikke for å trenge meg på azzå men lurer litt..

 

Har montert 4" Lightning Audio frontsett foran og i dørene bak(bak orginal gittrene) og lurer på åssen bass element/Kasse jeg bør ha?

 

Har en tett kasse nå me 12" kenwood men speller rævva..

 

Så tenkte jeg å kjøpe JBL 12" (husker ikke hva den hete men kosta 2500 for elementet på bilsterioexperten) i tett kasse.. men hvordan få skikkelig trykk i kupe`en? har noen 6x9" i hatthylla... vis jeg fjærner dem og bare har gitter`et der så hjelper det nok?

 

Hilsen Vegard

 

 

Om du ser linken jeg har satt inn, så ser du løsninger jeg har brukt, som fungerer godt, og gir meget bra trykk.

 

både med porta kasse og lukka kasse.

 

og hull fra 2stk 6X9" er stort nok.

Men du må nok teste ut hvor kassa skal stå, jeg fant ut att kassa bør enten stå slik att sub spiller rett inn i kupén via ett stort hull, eller helt bak på siden(ne) du ser løsningene i den linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta til vestlandet, tOffy? :)

 

Tenkte jeg kunne foreslå et alternativ til SWS - på eBay får du PowerAcoustik sine "shallow mount"-subwoofere kastet etter deg. Om du ikke har superkrav til trøkket fra sub'ene, kan kanskje de duge? Spiller sikkert ikke så verst på lavt volum. :)

 

jepp, flytta til vestlandet 25/12 2006.

og måtte jobbe 27 - 28 - 29 på østlandet, for så å begyne i ny jobb 2/1 2007.

 

må innrømme, dette var den tøffeste romjula noen sinne for meg.

 

tilbake til topick.

 

Trøkk, klart tøft, men ikke krav.

Da sub montert i bilen, vil trøkke bra, selv med 50% mindre effekt og sub med lavere følsomhet, kontra å ha sub i bagasjen.

 

det som prioteres nå er da lydkvalitet, men penga begrenser jo noe.

 

så det jeg ønsker er jo, 8" eller 10" som spiller fyldig i trange lukka kasser.

med grei pressisjon uten att det koster voldsomt.

men regner med att det koster 1 500 - 2 000,- pr sub.

 

skal sjekke E-Bay :-D

 

skal prøve å måle hvor dyp kasse jeg kan lage i dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!:)

 

Hvordan ble det med 1sub på hver side helt bak?? Det frista veldig å prøve den løsningen!

 

Driver også å bygger anlegg i w124 skjønner du!:)

 

Akkurat nå har jeg bare en kicker 12" i porta kasse, vendt ut mot bagasjeluka! Det fungerer greit nok, men er ikke helt fornøyd.

 

Det største problemet jeg har er ladespenningen!! Hva ligger din på? Når jeg drar på litt, så synker den under 12v til tider også.. Ved normal kjøring så ligger den på 13,5 ca..

 

Ser de fleste har løst dette med større ledninger fra dynamo, men på MB så er det jo en plugg som går inn på dynamoen.. Har du lagt opp større kabler til dynamo på MB før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!:)

 

Hvordan ble det med 1sub på hver side helt bak?? Det frista veldig å prøve den løsningen!

 

Driver også å bygger anlegg i w124 skjønner du!:)

 

Akkurat nå har jeg bare en kicker 12" i porta kasse, vendt ut mot bagasjeluka! Det fungerer greit nok, men er ikke helt fornøyd.

 

Det største problemet jeg har er ladespenningen!! Hva ligger din på? Når jeg drar på litt, så synker den under 12v til tider også.. Ved normal kjøring så ligger den på 13,5 ca..

 

Ser de fleste har løst dette med større ledninger fra dynamo, men på MB så er det jo en plugg som går inn på dynamoen.. Har du lagt opp større kabler til dynamo på MB før?

 

 

har du fjærnet hattehylle høyttalera?

Om ikke gjør det med en gang.

1 sub pr. side i bagasjen fungerer helt utrolig bra, og selv med Peerless billig serie så trøkker det helt rått (pris i sammenligning)

 

Når det gjelder lading, så åpna jeg kontakten til dynamoen, og lodda på grøvere kabel rett på stikkera, og smeltelim, og lokket på plass igjen. (den tynne ledningen latt du være, de to andre er begge + kabler)

Men er ikke sikkert du har samme kontakt som jeg har, det er noen forskjellige varianter.

 

Og ny kabel til motor og batteri jording selvsagt, og ny regelator.

 

Nå har jeg tomgangs spenning på 14,2V (med musikken på maks) og 14,4V uten musikk.

 

Med noe turtall så blir den 14,4V med høylyd, og 14,6V uten musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt hva budsjettet ditt ligger på, men prøver meg allikevel..

Har du vurdert et sett ala Focal 165 K3P eller 165KBE ?

 

Snakket med en som jobber på lyd på hjul i bodø som har K3P (tror det var K3P i allefall) med en god forsterker. I følge han spiller det sinnsykt rått. Alle trodde han hadde noen bra bassere baki!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt hva budsjettet ditt ligger på, men prøver meg allikevel..

Har du vurdert et sett ala Focal 165 K3P eller 165KBE ?

 

Snakket med en som jobber på lyd på hjul i bodø som har K3P (tror det var K3P i allefall) med en god forsterker. I følge han spiller det sinnsykt rått. Alle trodde han hadde noen bra bassere baki!

 

 

Focal er bra, men ikke helt min stil.

Har tenkt på slike sett. Men heller da mer mot Morel.

 

Men budsjette er nok maks 4 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du fjærnet hattehylle høyttalera?

Om ikke gjør det med en gang.

1 sub pr. side i bagasjen fungerer helt utrolig bra, og selv med Peerless billig serie så trøkker det helt rått (pris i sammenligning)

 

Når det gjelder lading, så åpna jeg kontakten til dynamoen, og lodda på grøvere kabel rett på stikkera, og smeltelim, og lokket på plass igjen. (den tynne ledningen latt du være, de to andre er begge + kabler)

Men er ikke sikkert du har samme kontakt som jeg har, det er noen forskjellige varianter.

 

Og ny kabel til motor og batteri jording selvsagt, og ny regelator.

 

Nå har jeg tomgangs spenning på 14,2V (med musikken på maks) og 14,4V uten musikk.

 

Med noe turtall så blir den 14,4V med høylyd, og 14,6V uten musikk.

 

Takk for et utrolig bra svar! Har lurt en stund på dette skjønner du! Hvor kjøpte du regulator? Det hørtes ut som den samme kontakten, går tre kabler inn, 1 tynn og 2 litt tykkere!

 

Den suben jeg har nå er en Kicker SoloBaric L5, og den driver jeg med en Xelent TX1200 monoblokk. Har hørt litt av hvert om den monoblokka, men fikk den grisebillig!

 

Har tenkt lenge på å kjøpe 2 suber som krever litt mindre enn den kicker'n, hva mener du om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focal er bra, men ikke helt min stil.

Har tenkt på slike sett. Men heller da mer mot Morel.

 

Men budsjette er nok maks 4 000,-

 

La egentlig ut focal sine fordi det var de jeg kom på i farta som var satt sammen av en slik 'pakke'!

 

Merke er smak og behag..

 

budsjettet er på 4k...hvor mye av det du lista opp har du fra før da ?

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår