Wibla Skrevet Februar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 symptomer... - kaldluft når bilen står på tomgang - bobler i ekspansjonstanken .. spesielt endel rett etter at motoren har stoppet - mye røyk, ikke helt hvit, men lysere grå enn behagelig - litt vannforbruk? gudene vet... har ikke kjørt nok til å ha oversikt - ikke vann i olja i det hele tatt. kjører bort på bensinstasjonen for å kjøpe kjølevæske, bilen står på tomgang på bensinstasjonen, og da jeg setter meg inn observerer jeg at det ikke er varmluft i lufteventilene, og at det blir varmt først etter at jeg kjører igang og får litt turtall på motoren (ikke mye, men mer enn tomgang...) kommer hjem, etterfyller radiatoren, starter bilen... så begynner det å bli endel vann i ekspansjonstanken, såpass at den blir full.. får tak i flaske brennkvikt for å slippe søl i motorrommet, og observerer at det renner en stund... dette gir seg snart. .. stopper motoren.. og da bobler det noe helt perverst i ekspansjonstanken.. luft som går ut av systemet, eller noe annet? det lukta også litt eksos/forbrenning av vannet som kom ut... det må vel være et dårlig tegn? .. lurer på om jeg bare skal parkere bilen til jeg kan få den på verksted nå, må vel ta en komptest for å se om det er gåen topp eller toppakning ute og går. Edit: hmm. nå kan det være at hu som hadde bilen før har slurva noe helt vanvittig med å sjekke vann osv på motoren, for når ekspansjonstanken tømmes etterhvert så blir det sugd luft i systemet.. kan være det som har kommet ut igjen da jeg knota nå? Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 Har nok en def toppakning der ja Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Februar 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 jepp... var ute en tur nå og testa litt.. 5-6km, kan ikke si at jeg så at det minka så mye vann, men det ryker endel mer enn vanlig, og bobler litt.. ikke en helt jevn strøm av bobler, men sånn ganske ofte (1-1.5 bobler i sekundet?)... testa å dra den fra tomgang til 3.500 et par ganger mens typa til søstern titta ned i ekspansjonstanken, da stopper det å boble... Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Februar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 fortsetter her: http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=7173 Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lundern Skrevet Februar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2007 Høres nok veldig ut som def. toppakning/topp dette her desverre ja...:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Mars 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2007 Den står på verksted as we speak, er på veien igjen til helga, forrige eier betaler... :P Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2007 ..og aluminium har desverre den svakheten at de sprekker når de begynner og dra på åra...Eh? Noen topp-typer i alu sprekker oftere enn andre,noen av de pga mye "core shift" under støpingen. At de sprekker mer med åra har jeg mine tvil til...siden jeg har sett hundrevis av eldre,opptil 40 år gamle, alutopper som går helt fint. At de derimot sprekker når de har gått uten kjøling er en annen sak. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2007 Med andre ord er det toppakningen,ikke toppen,som lider av alderen... og når den går går toppen i samme slengen. Kan ikke klage på toppen da...bare en evig-varende pakning,så er alt greit. ;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Mars 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2007 Toppen er fin (trykktesta osv..), men etter montering har ikke den litt uerfarne mekanikeren som forrige eier valgte (dessverre ikke opp til meg..) klart å få start på den... monteringen var ferdig i ettermiddag, så han har plundra med det etterpå... symptomene da er at motoren sviver, men får ikke start.. så kommer den litt, fusker litt osv, før den stopper igjen... er gnist på pluggene, og registeret skal være rett montert.. noen tips? Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Mars 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2007 Ok, for siste gang, toppen er testet og funnet i god/perfekt stand! nå, over på noe mer konstruktivt... dette er 16v-utgaven, med injection, fe3... Det jeg tror han har bajsa på leggen med er at han ikke har sjekka fordeleren før han monterte den igjen, toppen har jo vært helt demontert for trykktesting osv... så da står nok rotoren feil i forhold til sylinderplassering, noe som også forklarer at den fjusker litt innimellom før den dauer igjen. Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Mars 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2007 Den var visst montert riktig så det ut til, men han ble plutselig usikker på om han hadde montert reimhjula feil på kammene... og da er man jo fort ute og kjøre, hehe... han skulle få hjelp av en med endel mer erfaring med disse motorene imorra tidlig, så får vi se... Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Mars 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2007 antakelig ja... skal ned og se på imorra, må vel en serviceelektroniker med ferske øyne til for å få med seg det han har oversett ;) Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Mars 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2007 Da var bilen på veien igjen.. årsak til at toppakninga røk var gåen termostat og gåene følere... så det ble dårlig sirkulasjon, og ingen ekstra kjøling med vifta... Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet Mars 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2007 Dvs, fant ut at 1. han har bajsa på leggen når han monterte regreim, er noe som subber der... 2. det bobler enda 3. den ryker enda... 4. den går for rikt når den er kald.. Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.