Gå til innhold

Hvor grov kabel til batteriet, om det skal stå i bagesjerommet, 100A dynamo.65ah batt

Ranger emnet

volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som vet hvor grov kabel jeg bør ha til batteriet hvis jeg skal ha det i bagasjen? Kanskje ikke så mye å si, men er en motor med lh2.4 og 100A dynamo. Batteriet er std 65Ah. Ligger nå en 35 kvadrat mener jeg å huske, til anlegget. Kan jeg bruke denne eller er den for spe??

Og bør jeg bruke en sånn koblingsbokssak som er laget for stereoanlegg til å koble sammen dette med i motorrommet?

Fint hvis noen har erfaringer...

Takker for svar.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, kom til å tenkte på at jeg hadde montørhåndbok (dog for montering av elektrisk anlegg i bla hus). Der står en 2x35kvadrat kobber oppgitt til å ha en ledeevne på 136A ved montering på vegg... Så den burde jo overleve en stakkars bil...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strømmen blir jo lik, ikke effekten... Lurte mest på om jeg kunne bruke kabelen som ligger der fra før jeg, så jeg slipper å kjøpe meg ny og legge opp da denne ligger ferdig.

Jeg er ikke trikker nei, har gått skolen, men mangler læretia. Bytta over til annen linje...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mengden strøm som er største problemet på 12V, det er spenningsfall. Det er gromt å bruke kabel til bilstereo til dette for den er både mykere og med tykkere kappe på enn vanlig RK. torshovd har kabelsett med 50mm2 for 900kr. er med alt man trenger. grom polsko, sikring på 150A å greier. Tror jeg hadde gått for 50mm2 (jeg er elektrikker)

Hilsen Jonas.

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mengden strøm som er største problemet på 12V, det er spenningsfall. Det er gromt å bruke kabel til bilstereo til dette for den er både mykere og med tykkere kappe på enn vanlig RK. torshovd har kabelsett med 50mm2 for 900kr. er med alt man trenger. grom polsko, sikring på 150A å greier. Tror jeg hadde gått for 50mm2 (jeg er elektrikker)

RK koster jo 300 kr da, for det man trenger.. (Med rabatter, vel..) Men det settet på torshov er vel bra det også.. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gratis for en trikker :) men jeg gikk fortsatt for settet til torshovd pga alt som følger med. Det er med NAL sikring. de vanlige slutter vel 80A eller no. Sikringen er for kortslutning og ikke overbelastning så den skal jo ikke ryke. Så egentlig er ikke automat nødvendig. Men er tøft da:)

Hilsen Jonas.

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider