Gå til innhold

Soting av baklykter, lov eller ikke?

Ranger emnet


Hansemann88

Anbefalte innlegg

Tror ikke jeg hadde turt å vise meg ute hvis vettet gikk ned til stadiet der jeg vil følge en politibil i utrykning, selv om to andre biler er innblandet.

 

Og hvis jeg hadde 3 bakakslinger og 2 girkasser fraværende siste 8 mnd ville jeg spurt meg 2 spørsmål:

 

1. Er det bilen det er no galt med?

2 Eller er det kjøringa det er no galt med

Sorry at jeg sier det men blir irritert når folk gir helt faan. ska love en ting, at hvis en sjåfør med slike holdninger en dag kjører på ungen min, så veit je sånn cirka hva je hadde gjort mot den personen.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan noen fortelle hva som er farlig med kappede fjærer? Og da mener jeg ikke så mye kappet at de er løse ved full utfjæring, for det er selvfølgelig. Men å kappe en runde eller to er etter min mening ikke farlig, snarere tvert i mot. Har kjørt mye med kappede fjærer, senkesett har ikke bestandig vært noe du kan kjøpe på nærmeste Rema 1000. Har også hatt en diskusjon med en kontrollør på BT om dette, og vi var enige. (Godkjenning er selvsagt noe annet) Du oppnår i de fleste tilfeller akkurat det samme som med et moderat senkesett, nemlig en bil med lavere tyngdepunkt og roll centre. I mange tilfeller vil jeg heller kjøre en bil med kappede orginalfjører, enn med TUV godkjent senkesett (les Jamex) Har montert et 20 talls senkesett, det er ikke gull alt der heller. En Ascona C skulle bli 35 mm lavere. I gjennomsnitt ble den vel det. 20 mm opp foran og ca 50 ned bak. Fikk ikke justert lysene riktig etterpå engang. Og det ble trippelsjekket at det var riktige nr på fjærene, til bilmodellen.

 

Så farlig, nei, men heller ikke lov

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver er jeg enig i at det ikke farlig så lenge de blir kappet en runde eller to slik at de ikke detter ut ved full utfjøring. Men det er når det går over til skamsenk at det blir farlig. Når fjørene blir så korte at de kan dette ut ved full utfjøring.

 

Også enig i at det ikke er gull alt som heter godkjente senkesett.

 

Men som en konklusjon: Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapper man slik at fjørene ikke er løse ved full utfjøring er ikke dette så farlig, men mange fjører består av forskjellige størrelser o.l på vindingene. Feks de øverste/nederste vindingene har annen diameter,stivelse o.l da er det farlig selv om fjøren har forspenn når bilen jekkes opp

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde turt å vise meg ute hvis vettet gikk ned til stadiet der jeg vil følge en politibil i utrykning, selv om to andre biler er innblandet.

 

Og hvis jeg hadde 3 bakakslinger og 2 girkasser fraværende siste 8 mnd ville jeg spurt meg 2 spørsmål:

 

1. Er det bilen det er no galt med?

2 Eller er det kjøringa det er no galt med

Sorry at jeg sier det men blir irritert når folk gir helt faan. ska love en ting, at hvis en sjåfør med slike holdninger en dag kjører på ungen min, så veit je sånn cirka hva je hadde gjort mot den personen.

 

Takk.

 

Var det en trussel?

 

Bare vent, kan fort få tilbake førerkortet igjen.

Bare et spørsmål om tid.

Hvis jeg mister kortet i mere enn 3 måneder kommer 2,5 16V motor til å bli kjøpt.

Har allerede gått til anskaffelse av turbo og intercooler.

Bare ett spørsmål om hva jeg skal sette det inn i.

Lurer litt på opel omega 3000 24V også.(utollet)

Det er ikke merca jeg har tatt girkasser og bakaksler i.

Må litt mer power til for å klare det.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det en trussel?

 

Bare vent, kan fort få tilbake førerkortet igjen.

Bare et spørsmål om tid.

Hvis jeg mister kortet i mere enn 3 måneder kommer 2,5 16V motor til å bli kjøpt.

Har allerede gått til anskaffelse av turbo og intercooler.

Bare ett spørsmål om hva jeg skal sette det inn i.

Lurer litt på opel omega 3000 24V også.(utollet)

Det er ikke merca jeg har tatt girkasser og bakaksler i.

Må litt mer power til for å klare det.

 

Du har iallefall et problem med giringa hvis du har konka to gearkasser til nå... Bilen din er ikke et leketøy, og den går under ingen omstendigheter bra. Ikke engang i fritt fall.

 

Og at du har en tam bil er sannsynligvis den eneste grunnen til at ingen har blitt skadet som følge av kjøringen din. Så jeg foreslår at du beholder den bilen du har. Men forhåpentligvis får du ikke serfikatet tilbake igjen. Noen personer er ikke ment å ha det.

BMW 5 serie E60

x Volvo V70 (fikk i innbytte)

x Impreza WRX 03,

x Mr2 Mk1 x Mr2 Mk2 x Honda S2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo: Hjelper lite å kunne bevise at du har "diskutert" tema med biltilsynet, da du som jeg veit godt at det varier fra person til person hva de godkjenner og selv går gode for.

 

Det å kappe fjører er ikke bra, uansett om du kapper lite eller mye. Fjøren er designet og utformet for sin oppgave og ved modifikasjoner som å kappe den, så vil den ikke kunne takle situasjonen så bra. Har selv drøftet slike ting med folk som har peiling på Forstilling og dens belastning, og har fått svar på atr det å kappe fjører er tull. Så klart så får du bilen lavere, og bilen virker stivere.

 

Men i forhold til å virkelig påkoste seg det lille ekstra som H&R fjører eller annet godt merke, så ville jeg heller bladd frem litt penger og kjøpt noe man veit holder. (H&R oppererer også med "feil" tall på sine senkefjører, men det visste du vel?)

 

Angående din misnøye til senkefjører og deres virkelige senking så må jeg si meg enig i at det er flere som oppererer med feil tall på senkingen, 40mm er egentlig 30mm osv, Men for å slippe slike ting så kan man vel kjøpe coilovers?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle hva som er farlig med kappede fjærer? Og da mener jeg ikke så mye kappet at de er løse ved full utfjæring, for det er selvfølgelig. Men å kappe en runde eller to er etter min mening ikke farlig, snarere tvert i mot. Har kjørt mye med kappede fjærer, senkesett har ikke bestandig vært noe du kan kjøpe på nærmeste Rema 1000. Har også hatt en diskusjon med en kontrollør på BT om dette, og vi var enige. (Godkjenning er selvsagt noe annet) Du oppnår i de fleste tilfeller akkurat det samme som med et moderat senkesett, nemlig en bil med lavere tyngdepunkt og roll centre. I mange tilfeller vil jeg heller kjøre en bil med kappede orginalfjører, enn med TUV godkjent senkesett (les Jamex) Har montert et 20 talls senkesett, det er ikke gull alt der heller. En Ascona C skulle bli 35 mm lavere. I gjennomsnitt ble den vel det. 20 mm opp foran og ca 50 ned bak. Fikk ikke justert lysene riktig etterpå engang. Og det ble trippelsjekket at det var riktige nr på fjærene, til bilmodellen.

 

Så farlig, nei, men heller ikke lov

 

Er litt forskejlig fra bil til bil. men som nevnt er noe smalere oppe og nede noe som forandres når du kapper. Flere fjære er også stivere oppe og nede i forhold til midten. noe som fører til at bilen blir mykere og får belastningen på en annen måte enn den er bygget for.Men uansett kapping eller senkesett burde man få tatt forstilings kontroll etter på..Så skal man senke en bil uansett så burde man bytte dempere også som er beregnet for den høyden, så dem ikke slår i bunden. Er demperen gammle så har dem en vis arbeidsvei som dem jobber på. Senker du bilen da er det stor risk for at dem begynner å svette og så lekke.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har iallefall et problem med giringa hvis du har konka to gearkasser til nå... Bilen din er ikke et leketøy, og den går under ingen omstendigheter bra. Ikke engang i fritt fall.

 

Og at du har en tam bil er sannsynligvis den eneste grunnen til at ingen har blitt skadet som følge av kjøringen din. Så jeg foreslår at du beholder den bilen du har. Men forhåpentligvis får du ikke serfikatet tilbake igjen. Noen personer er ikke ment å ha det.

 

Sånn som det ser ut nå, så kan jeg få tilbake førerkortet til jul muligens.

Har ringt på en omega 3000 24V i dag, og henter felger til helga muligens.

Mærca går for salg.

Tydeligvis noen måneder med intens skruing forran meg her nå.

Har også sett på et senkesett til nesten 10 lakser.(justerbart)

Mulig det må til for å ha det veggrepet jeg vil ha.

 

Begge girkassene har gått ved burning på parkeringsplass på bar asfalt.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forskejlig fra bil til bil. men som nevnt er noe smalere oppe og nede noe som forandres når du kapper. Flere fjære er også stivere oppe og nede i forhold til midten. noe som fører til at bilen blir mykere og får belastningen på en annen måte enn den er bygget for.Men uansett kapping eller senkesett burde man få tatt forstilings kontroll etter på..Så skal man senke en bil uansett så burde man bytte dempere også som er beregnet for den høyden, så dem ikke slår i bunden. Er demperen gammle så har dem en vis arbeidsvei som dem jobber på. Senker du bilen da er det stor risk for at dem begynner å svette og så lekke.

For å si det sånn: det er liten vits å diskutere selvfølgeligheter. Ja, jeg burde ha tatt med at det selvfølgelig ikke kan gjøres der fjærens diameter varierer.

Forstillingskontroll er en selvfølge, foretrekker imidlertid å kjøre en uke først, slik at fjærene setter seg.

Hva som skjer med demperen er likegyldig i denne sammenheng, det blir samme problemet enten du kjøper eller kapper

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo: Hjelper lite å kunne bevise at du har "diskutert" tema med biltilsynet, da du som jeg veit godt at det varier fra person til person hva de godkjenner og selv går gode for.

 

Det å kappe fjører er ikke bra, uansett om du kapper lite eller mye. Fjøren er designet og utformet for sin oppgave og ved modifikasjoner som å kappe den, så vil den ikke kunne takle situasjonen så bra. Har selv drøftet slike ting med folk som har peiling på Forstilling og dens belastning, og har fått svar på atr det å kappe fjører er tull. Så klart så får du bilen lavere, og bilen virker stivere.

 

Men i forhold til å virkelig påkoste seg det lille ekstra som H&R fjører eller annet godt merke, så ville jeg heller bladd frem litt penger og kjøpt noe man veit holder. (H&R oppererer også med "feil" tall på sine senkefjører, men det visste du vel?)

 

Angående din misnøye til senkefjører og deres virkelige senking så må jeg si meg enig i at det er flere som oppererer med feil tall på senkingen, 40mm er egentlig 30mm osv, Men for å slippe slike ting så kan man vel kjøpe coilovers?

Ingen har nevnt noe om godkjenning, kappe fjærer er ikke lov, det er udiskutabelt. Poenget mitt er at det i mange tilfeller ikke er farlig. Grunnen til at det ikke er lov er jo selvfølgelig at inget vet hva som skjer, det er ikke en testet vare.

 

Forstilling og dens belastninger tror jeg ikke du trenger å lære meg noe om. Jobber som bilmek på 11 året. og er nok den på verkstedet som står mest med forstillingsjustering eller 4-hjuls kontroll.

 

Alt er greit så lenge man har en kurant bilmodell i dag, da "alle" selger senkesett. Senket min første bil i 1990, det er 17 år siden, og da var det bare Eiker Motorshop som hadde senkesett til Golf og en del Opel modeller. Og var du så heldig at du fikk tak i et sett, så var det ikke TUV godkjent. Og ikke hjalp det med TUV heller, for det hadde BT aldri hørt om før.

Manta B, kappet 2,5 vindinger, kortet Panhard stag, gule Biltema rallydempere foran, org GM bak, 7x13 ATS, med halvslitte Yokohama A008. Veggrep så det holdt der. Kjørte med opsettet i 5 år, uten andre vidreverdigheter en at kattene langs veien hadde lite pels bak på ryggen:afro

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som man faktisk befinner seg i 2007 så er det litt annerledes.

 

Er greit nok at det var vanlig for 17år siden, men nå til dags så ser jeg på Kapping av fjører som noe helt unødvendig. Det finnes senkefjører til nesten alle bilmodeller ute på markedet og prisen begynner på 1000kr, hvorfor man da skal gjøre noe såppass farlig.

 

Kappede fjører kan lett hoppe ut av fjørskåla om man kapper for mye, men hvordan skal man vite om man kapper for mye? Siden du er såpass god på å kappe fjører så kunne du vel kanskje laget en "how to" til oss på bilforumet så vi kan lære oss detta.:thanks

 

(legg merke til at jeg ikke har forrandret mening selv om du godkjenner å kappe fjører)

 

Man får nå tak i fjører som er bedre designet til mere sportslig kjøring (les: Lesjôfors er ikke en av de typene!) og som samtidig senker bilen kontra kappede originale fjører som er 10år gamle og begynner å bli morkne.

 

Hvis man kapper fjører for å få bedre kjøre egenskaper så ville jeg heller gått for ett ordentlig merke på senkesettet og påkostet med nye og forsterkede Antirollbars, dette er noe som hjelper ganske mye, og som ikke koster skjorta. Men så klart så er det mange som ikke har mulighet til å avse litt ekstra kroner for sin egen og andres sikkerhet.:iconsm

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som man faktisk befinner seg i 2007 så er det litt annerledes.

 

Er greit nok at det var vanlig for 17år siden, men nå til dags så ser jeg på Kapping av fjører som noe helt unødvendig. Det finnes senkefjører til nesten alle bilmodeller ute på markedet og prisen begynner på 1000kr, hvorfor man da skal gjøre noe såppass farlig.

 

Kappede fjører kan lett hoppe ut av fjørskåla om man kapper for mye, men hvordan skal man vite om man kapper for mye? Siden du er såpass god på å kappe fjører så kunne du vel kanskje laget en "how to" til oss på bilforumet så vi kan lære oss detta.:thanks

 

(legg merke til at jeg ikke har forrandret mening selv om du godkjenner å kappe fjører)

 

Man får nå tak i fjører som er bedre designet til mere sportslig kjøring (les: Lesjôfors er ikke en av de typene!) og som samtidig senker bilen kontra kappede originale fjører som er 10år gamle og begynner å bli morkne.

 

Hvis man kapper fjører for å få bedre kjøre egenskaper så ville jeg heller gått for ett ordentlig merke på senkesettet og påkostet med nye og forsterkede Antirollbars, dette er noe som hjelper ganske mye, og som ikke koster skjorta. Men så klart så er det mange som ikke har mulighet til å avse litt ekstra kroner for sin egen og andres sikkerhet.:iconsm

Voldsomt så eplekjekke vi er da. For å si en ting først: Jeg godkjenner aldri kappede fjærer.

 

Du har fortsatt ikke sagt noen ting som viser at det er farlig og kappe fjærer, utover det som jeg påpekte i mitt første innlegg. Selvsagt er det vel å bra at man i dag får kjøpt senkesett til alle biler for en tusenlapp, ingen har påstått noe annet.

 

MEN KAN DU GI ET ARGUMENT SOM BEVISER AT DET ER FARLIG MED EN MODERAT KAPPING?

 

Hvis du trenger en how to på å skjære av en fjær, så bør du nok be om hjelp av andre enn meg

 

Ang Lesjøfors vil jeg gjerne at du forklarer meg hva som er feil på dem. Har kjørt på det et år nå. Har kjørt med Eibach, Ford Rs, Jamex og et merke til som jeg ikke husker i farten. Bortsett fra Jamex er jeg godt fornøyd med alle

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår