Gå til innhold

Bilen går ikke med luft mengde måleren !

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

Det hele begynnte med at bilen begynnte og fuske og stoppa på lørdags kvelden. Fikk start på den med engang igjen, og trodde dette kansje kunne være kondens i tanken da jeg kjørte med nesten tom tank. Jeg fyllte full tank, og merka ikke noe mer til det hele helga. Men når jeg skulle bytte plugger i dag, så jeg at ledningen til luftmengdemåleren var av (eller var det luftmassemåler?). Jeg satt så i kontakten og kjørte bilen ut av hallen, og latt den gå tomgang en stund før jeg kjørte da den var kald. Men når jeg kom ut igjen hadde bilen stoppa. Jeg starta den igjen, men den ville ikke gå på tomgang og måtte ha bra med turtall for og gå orntelig. Jeg tro så ut igjen kontakten på luftmengdemåleren, og bilen gikk som bare det igjen. Jeg var innom ford og prata med en mekanikkere der, men de syntes detta var rart og hadde aldri vært borti no lignende. Noen her som vet hva dette kan være?

 

Detta er en 94`Mondeo 2,0l

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele begynnte med at bilen begynnte og fuske og stoppa på lørdags kvelden. Fikk start på den med engang igjen, og trodde dette kansje kunne være kondens i tanken da jeg kjørte med nesten tom tank. Jeg fyllte full tank, og merka ikke noe mer til det hele helga. Men når jeg skulle bytte plugger i dag, så jeg at ledningen til luftmengdemåleren var av (eller var det luftmassemåler?). Jeg satt så i kontakten og kjørte bilen ut av hallen, og latt den gå tomgang en stund før jeg kjørte da den var kald. Men når jeg kom ut igjen hadde bilen stoppa. Jeg starta den igjen, men den ville ikke gå på tomgang og måtte ha bra med turtall for og gå orntelig. Jeg tro så ut igjen kontakten på luftmengdemåleren, og bilen gikk som bare det igjen. Jeg var innom ford og prata med en mekanikkere der, men de syntes detta var rart og hadde aldri vært borti no lignende. Noen her som vet hva dette kan være?

 

Detta er en 94`Mondeo 2,0l

 

 

Ville bytta luftmassemålern hadde jeg vert deg.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lite borti gammel Mondeo på jobben men mener å huske denne har massemåler.

Få Ford gutta til å slette feilkoder og så ta en diagnosetest etter oppstart om du har muligheten. Med luftmassemåleren koblet til såklart.

 

Den kan bare å falt av, også har den erstattet signalet fra massemåleren ved senere oppstart(motorlampe burde vel ha lyst egentlig men). Mulig den er blitt ødlagt, eller kanskje bare surnet når den har stått der over helga uten kontakten i. (Hadde kontakten vært i ville den brent seg ren hver gang du slo på tenningen.)

Er du heldig holder det kanskje å rense den.

 

Kan forresten være noe helt annet også. Hadde en Escort fra samme tid på jobben for noen uker siden. Fusket og gikk dårlig. Innimellom oppførte den seg annderledes om man koblet fra luftmassemåleren. Men feilen var lavt bensintrykk pga defekt pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut litt mer her nå, kopiere inn fra fastford:

 

Kansje jeg har forklart litt dårlig, så tar det igjen jeg:

 

Den fjuska et par ganger på forig lørdag, og på kvelden kutta den bare plutselig på ei langslette i 100km/t.

Etter og ha funnet ut at kontakten til LMM var av, trodde jeg først det var den. Nå går den fint uten LMM, men

den kutter etter 3 miuntter på tomgang. Kobbler jeg inn LMM nå stopper den også etter 3 min på tomgang,

og må ha noen mer turtall for og gå like jevnt som med LMM. Men i fart merker jeg ingen forskjell med eller uten

LMM.

 

Jeg har prøvd opptil flere ganger og lete etter lekasjer med startgass, men finner ikke noe. Jeg så også nå akuartt

på et bilde jeg tok av motoren før jul, og der ser jeg osgå at kontakten på LMM var kobblet av. Så denne har nok

ikke vært tatt av før jeg kjøpte bilen. Så det betyr at bilen kan har gått lenge ute LMM, så da anntar jeg at problemet

som er med bilen nå, ikke har noe med LMM og gjøre.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at bilen kan har gått lenge ute LMM, så da anntar jeg at problemet

som er med bilen nå, ikke har noe med LMM og gjøre.

 

Du har nok et poeng der. Men jeg ville alikevel startet med å fikse LMM.

Så kanskje du sparer deg for å stå å feilsøke etter problemer som ikke er der. Eventuellt at du løser problemet bare for at det skal komme tilbake senere.

 

Og igjen... Få lest ut og slettet feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med mondeo-delen her inne? Er ikke uvanlig at denne trengs en liten rens. Hvordan er bilen å kjøre med LMM-kontakten på? Hvis ikke du har renset den ville jeg prøvd det og ta av strømmen slik at den nullstilte seg....

 

Har opplevd at EGR-ventilen lager trøbbel. Er mange som kobler ut den på disse. Inkludert meg på min forrige bil. Da var det slik at den hakket og humpet litt når jeg ga gass, spes på lavt turtall. Vet ikke om det har noe med ditt problem å gjøre da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår