Øyvind Gantenbein Skrevet Februar 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2007 jeg lurer på om jeg trenger shimms i bakakselen min når jeg bytter til truetrac? er de shimmsa vanlig å ha der eller er det sånn som blir shimsa med tida etter slitasje ol. det er sgimsa bak lagerene det er sakk om :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Februar 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2007 egentlig bør du shimse den opp igjen, men truetrack-klompen er like stor som den vanlige diffen, så den slarken so allerede er, ville du jo ha kjørt med uansett, så det har ikke så mye å si. kjenner 2 her jemme som bare brukte de gamle shimsa (B230ft f.eks), å det gikk finfint Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Februar 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2007 okk. hvor må jeg måle for å få de riktige shimsa? og hvor stor slakk skal det være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet Februar 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2007 anbefaler og shimse opp på nytt igjen. må måle tanninngrep pinjong/kronhjul , også aksialklaringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 akkoratt det med målinga eg jeg ikke helt sikker på. har en sånn grønn bok fra volvo på det, men de bruker jo alaskens spesialverktøy som jeg ikke har ;) Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Du må få lånt deg et mikrometer-verktøy som måler Backlashen (dødgangen på diffhjulet målt på utsiden), mener den skal være ca 0,13 mm, men det står i boka. Mange flytter over diffklump uten å shimse på nytt, men med så dyre deler ville jeg ha gjort det skikkelig en gang for alle! Jeg shimset min lamellklump, og sjekket tanninngrep med kritt. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 egentlig bør du shimse den opp igjen, men truetrack-klompen er like stor som den vanlige diffen, så den slarken so allerede er, ville du jo ha kjørt med uansett, så det har ikke så mye å si. kjenner 2 her jemme som bare brukte de gamle shimsa (B230ft f.eks), å det gikk finfint Kan sikkert kjøre en stund med vann istedenfor diffolje også, men hvor lurt det er, er en annen sak. Lar du vær å shimse, sparker du deg selv i kneet! Det er avvik fra aksel til aksel.. Om du kjøper en diff, ny eller brukt, bør du shimse.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Februar 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2007 akkoratt det med målinga eg jeg ikke helt sikker på. har en sånn grønn bok fra volvo på det, men de bruker jo alaskens spesialverktøy som jeg ikke har ;) verktøy er ikke no problem. kunne du ha sendt meg en kopi på åssen du gjør detta? så slepper jeg å spørre om det på volvo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Februar 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2007 ingen som veit? da lurer jeg på en annen tin: går det ann å få målt shimms'a mens diffen står på bilen? noen som har prøvd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg