Gå til innhold

Dårlig konstruert sub?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

HAr en sub her, som jeg mistenker for å være feilkoblet.

 

DVS, det er 2 element i den. 12". Men kun èn utgang... DVS, at enten er disse koblet i serie, som vil gi enten 8 eller 16 ohm motstand, noe som ikke ville hvert så farlig, eller slik jeg tror det er koblet, så vil det gi enten 2 eller 4 ohm motstand, trolig 2, noe som bruker masivt med strøm.

 

 

Hva sier dere? Verdt å merke seg er at bilen min gikkk i stykker pga denne suben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

God ide, hehe :) Hva er det minste jeg vil ha da?

 

Vell... dette kommer da ann på forsterkeren din da, og hvilken utgang du bruker suben på.

De aller fleste forsterkere tåler ikke å bli brukoblet med 2 ohms last, (da blir d som 1 ohm for forsterekren) Men hvis den er koblet til 8 ohm (noe jeg ikke regner med..) går d fint å spille i brukobling, men da vil ikke forsterkeren yte så bra (ca halvparten av W enn hva du kan forvente av 4 ohm'):rolleyes:

 

Hvis du ikke brukobler forsterkeren kan du sannsynligvis kjøre 2 ohms last på en kanal, (gjelder ikke alle men mange forsterkere)... bare ta å finn ut hvilken ohm de er på du ;)

-96 Saab 9000 2,3T -Litt futt..

-86 Rekord 2.2i -Masse ville gamp ;-p -Spiker nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

God ide, hehe :) Hva er det minste jeg vil ha da?

 

Det er ikke bare å måle med multimeter for å finne hvor mye ohm det er på. Det vil avvike fra hvor mye de er opgitt til. Dette er på grunn av at det er impedans som er opgitt på elementer. I tilegg har du faktisk endel motstand i måleledninger , og på billige metere er det ikke høy nok indre motstand..

 

Ta å skru opp, og se selv hvordan de er koblet. Det står nok på elementet hvor mye Ohm de er på også.

Det minse du vil ha er 4 ohm, ved brokobling og 2, uten brokobling

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart hvor mange ohm(motstand) det er i elemente, for hvis det er helt oppe i 16 ohm, kan du bare glemme å kjøre de i bilen din. Da vil ejg annbefale deg å kontakte leverandøren av disse elementene. i en bil bør man IKKE ha mer enn 4ohm på høytalere + at de færreste forsterkere ikke støtter så mye ohm. Du kan jo altids modifisere forsterkeren så den støtter over 4 ohm, men det er vannskelig om du ikke har utstyr eller erfaring.

-Moj0^_

Steinar Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moj0^

Jeg ville helt klart hvor mange ohm(motstand) det er i elemente, for hvis det er helt oppe i 16 ohm, kan du bare glemme å kjøre de i bilen din. Da vil ejg annbefale deg å kontakte leverandøren av disse elementene. i en bil bør man IKKE ha mer enn 4ohm på høytalere + at de færreste forsterkere ikke støtter så mye ohm. Du kan jo altids modifisere forsterkeren så den støtter over 4 ohm, men det er vannskelig om du ikke har utstyr eller erfaring.

-Moj0^_

 

Hva er det du holder på med Moj0...? Hvor får du dette fra?

 

Det er IKKE noen som helst problemer å kjøre høyere impedans på en forsterker. Egentlig så er det bare bra for den.

Problemet kommer først om du kobler for liten impedanse på en forsterker. Da vil forsterkeren fort komme til å svi opp. Det kan også elementene. Grunnen er at strømforsyningen, og også komponentene ikke er bygd for så store strømmer det da blir snakk om. Først vil det høres ut som forvrengning i høytalerene, noe høytalerene ikke har godt av. Så vil det ende med at forsterkeren brenner.

 

Høyere impedanse vil bare gjøre at du aldri vil kunne overbelaste forsterkeren. Men du vil spille lavere.

Lavere impedanse gjør at du kan hente ut mer effekt, slik at du spiller høyere. Men du kan svi utstyret, om det ikke er bygd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

Det er en 3. mulighet:

 

Elementene er parallellkoblet, men de er begge på 8 Ohm, og totalt har du da 4 Ohm.

 

P.S. Det nytter ikke å måle med multimeter da du kun måler den resistive lasten. Men hvis du måler og vet den resistive motstanden i ett element så har du jo en indikasjon for hvordan de er koblet.

 

Det er kun den resistive impedansen som er oppgitt på alle høytalere. Grunnen er så enkelt som at impedansen vil svinge i takt med frekvensen, og kan da ikke gis en enkelt verdi.

 

Derfor går det fint å bruke multimeter. Du greier helt fint å skille på 1, 2, 4, 8 eller hvor mange ohm det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

HAr en sub her, som jeg mistenker for å være feilkoblet.

 

DVS, det er 2 element i den. 12". Men kun èn utgang... DVS, at enten er disse koblet i serie, som vil gi enten 8 eller 16 ohm motstand, noe som ikke ville hvert så farlig, eller slik jeg tror det er koblet, så vil det gi enten 2 eller 4 ohm motstand, trolig 2, noe som bruker masivt med strøm.

 

 

Hva sier dere? Verdt å merke seg er at bilen min gikkk i stykker pga denne suben!

 

Finn ut hvordan forsterkeren din er bygd. Er det en 1, 2 eller 4kanals? Hvor liten impedanse tåler den pr kanal. Og er den brukoblet?

Finn ut dette, og gi oss noen opplysninger.

 

Hvordan kunne bilen din gå istykker? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Det er kun den resistive impedansen som er oppgitt på alle høytalere. Grunnen er så enkelt som at impedansen vil svinge i takt med frekvensen, og kan da ikke gis en enkelt verdi.

 

Derfor går det fint å bruke multimeter. Du greier helt fint å skille på 1, 2, 4, 8 eller hvor mange ohm det er snakk om.

 

Hvis det er oppgitt impedans er dette elementets resistve og reaktive last.

 

Impedansen oppgis alltid, men da som en karakteristisk impedans på grunn at denne som sagt varierer med frekvens og og ytre faktorer som kasse, delefilter etc.

 

Hvis det oppgis Re, er dette elementets rene resistive last.

 

Nedenfor er specs. på et 8Ohms element:

 

21W/8554-00

 

Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) 90 dB

 

DC resistance, Re : 5.5 ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår