Gå til innhold

Katalysator - Grunn til nødmodus?

Ranger emnet


larsge1978

Anbefalte innlegg

Har en 89 240 med B230F LH jetronic 2.4. Den går i nødmodus etter 5-20 min. Leser av feilkodene 2-2-1 , 2-3-1 og 1-1-3 (kompanserer for extremt fet eller mager blanding, kompanserer for fet eller mager blanding og feil på injektor.) Forbruk 2liter/mil. Har byttet bensintrykkregulator som ga en merkbar bedring men det var fortsatt feil i systemet og 1,5 liter/mil. Spanderte nytt bensinfilter og flushet systemet og nye dyser (bilen er strøken og fri for rust så den var vel verdt det ,- 5000,- . ). Etter bytte lot jeg den den gå på tomgang i 15min med kaffe og røk.

Gikk så ut for å se den helvetes lambdalampen lyse som om den fikk betalt for det. Feilkoder 2-2-1 og 2-3-1. 1-1-3 var borte. Tenkte kanskje siden motoren var full i sot som nå skulle brennes ut var grunnen så jeg nullstilte og tok en kjøretur med mye bakker og belastning. Nå er det bare koden 2-3-1 som er igjen.

Bilen later til å mangle innmat i kat. da den er sveist i begge ender av forrige eier. Lambdasonden er av biltema og veivhusventilasjonsfilteret er muligens tett. Noen som har erfaringer med kat og feilkoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 89 240 med B230F LH jetronic 2.4. Den går i nødmodus etter 5-20 min. Leser av feilkodene 2-2-1 , 2-3-1 og 1-1-3 (kompanserer for extremt fet eller mager blanding, kompanserer for fet eller mager blanding og feil på injektor.) Forbruk 2liter/mil. Har byttet bensintrykkregulator som ga en merkbar bedring men det var fortsatt feil i systemet og 1,5 liter/mil. Spanderte nytt bensinfilter og flushet systemet og nye dyser (bilen er strøken og fri for rust så den var vel verdt det ,- 5000,- . ). Etter bytte lot jeg den den gå på tomgang i 15min med kaffe og røk.

Gikk så ut for å se den helvetes lambdalampen lyse som om den fikk betalt for det. Feilkoder 2-2-1 og 2-3-1. 1-1-3 var borte. Tenkte kanskje siden motoren var full i sot som nå skulle brennes ut var grunnen så jeg nullstilte og tok en kjøretur med mye bakker og belastning. Nå er det bare koden 2-3-1 som er igjen.

Bilen later til å mangle innmat i kat. da den er sveist i begge ender av forrige eier. Lambdasonden er av biltema og veivhusventilasjonsfilteret er muligens tett. Noen som har erfaringer med kat og feilkoder?

 

 

biltema-lambdasonder er ikke noe som varer over 20 000. Bytt den... samtidig prøv en annen luftmengdemåler fra en hvilken som helst LH 2.4 motor... du skal nok raskt se resultater.

 

Jeg kan nevne at jeg fikk akkurat samme symptomene før lambdasonden på min bil gikk (740 m/lh 2.4.. den gang sugemotor tom.)... den var da fra biltema, og hadde gått ganske nøyaktig 20 000km. Bilen fuska en del, og gikk forferdelig rikt... plutserlig kunne lambdalampa komme og gå.. og når jeg målte lambdaen med et multimeter, fikk jeg resultater som var helt hensides.. varierte mellom korslutning til flere Mega-ohms motstand.

Endte med at jeg kjøpte en NGK-lambda via jobben (Torshov) som koster 1400kr ing alt. Da var alt bolt on, og ingen kapping av kabler etz trengtes.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår