Gå til innhold

Min Daihatsu Charade TS 1L 1988mod

Ranger emnet


Plimp

Anbefalte innlegg

Tengte jeg skulle lage en tråd om min Charade hær.

 

Charaden min er en Hvit litn snøball med en micro motor på 1liter. Står med Orginalt?? stylings kitt på den. Det består av fangere fremme og bak, Sideskjørt og "baklukevinge". Har aldri sett noe lignende. Trur det var 14" Sommer felger i alu. Bittersmå trillebårdekk til vinterdekk. hehe.

Har vært å krøvekjørt den et parr ganger (står uten skilt) og det er en ganske morsom opplevelse. Går jævla dåli, men artig å kjøre. Når det blir litt dreis på svinghjule så høres den fakktisk ut som en Toyota supra. Helt sykt, men nåkk en gang ARTIG! =) hehe.

 

Det jeg tengte jeg skulle gjøre var å oppgradere understellet litt. Bygge om til større skiver fremme og skiver bak. (må jo ha bremser til motoren som skal inn)

Div. stabstag og mulig et bur innvendig. Senkes en smule så den blir litt stivere. Justerbart tenker jeg ikke på engang..... Men først ska jeg bli kvitt all rusten som er på.. :heyyou: Det er ikke så mye rust på den som jeg trodde. Det eneste en et hull på venstre side inni hjulbuen mot dørken til pedalene.. stort hull der så den gikk ikke gjennom EU-kontroll.

Alt det der skal fikkses å så er det bare å hive seg til.

 

Legger ut noen bilder snart av koilla <- Tromsødialekt.. hehe..

 

 

Og en ting til. Er det noen som har litt mere peil en meg på motorer til charade? Type turbo? Da tenker jeg på motorkoder og effekt.

 

Største motor UTEN turbo? - kode, effekt, motorvolum?

Største motor MED turbo? - kode, effekt, motorvolum?

og andre mulige motorer som kan plasseres trygt under pansteret på en Charade.

 

 

 

Blir å starte prosjekt tråd når den tid kommer=)

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den største motor etter det jeg vet passer rett inn i en Charade, er en 1.6 DOHC fra modellen G201 DeTomaso, hvor jeg tror mesteparten av salget gikk til Asia (og Oseania?). Okay, det skal jeg ikke si for sikkert, ettersom jeg ikke er noen hardbarka G200-fan. 1.6-literen het HD-EG og kom originalt med 130 hk, nok til morsomme fraspark. Denne motoren er da ikke turbo, men NA.

 

Den største NA-motoren som kom med G100 var motoren du finner i de fleste norske Charader, spesielt 5-dørs utgaven, nemlig HC-E, som er en 1.3 liters motor som yter 94 hk, SOHC og turtallsvennlig. 16 ventilers teknikk, tro det eller ei.

 

Tre-sylinderne har betegnelse CB, du har turboutgaven, CB60, og den heftigste, CB70/CB80 (CB70 i Japan, CB80 ellers), som er motoren du finner i GTti/GTxx. Disse er alle på 1 liter, men CB70/80 yter rundt 100 hk (Carfolio.com) og har en kompresjonsratio på 7.8:1, lavere enn tidligere (samme bottom-end som CB60, ny topp derimot). Turboen, RBH5, lader ved rundt 0.7 bar standard, og motoren har intercooler originalt. CB70/80 er 12 ventiler, og samtidig DOHC.

 

Dersom du har en CB-motor må man vel sveise om motorfestene og modifisere mye annet for å få nedi en 16v, om det er en 1.3 eller en 1.6 spiller ingen rolle.

 

Planene høres ikke dumme ut, du har mange valg for senking. Det er en hel del produsenter som har laget senkefjærer for Charade, og lek deg gjerne litt på http://www.camskill.co.uk òg. Rusten er den største svakheten ved Charader, hvis du har en relativt rustfri en er du heldig.

 

Lykke til, håper dette hjalp litt :)

 

jossa - G11 er ikke noen motor, men karosseriet som var før G100 ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste motoren som er værdt å vurdere som du kan finne i NORGE (les: billig) er HD-E ifra applause (prøv dynga). 1,6 L sohc EFI 110hk. (...*host*turbokonvertering*host*...)

 

Det er også MULIG, men noe værre å oppdrive en 3-cyl CB61 1L turbo (veier litt mindre, men yter bare 7 hk mer enn den du allerede har orgianlt, og er dyr å trimme over ca 110hk)

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidu.

Denne bilen er vel den som lå tilsalgs på autodb ell no for kort tid siden.

Den har et ettermontert styling sett av Vestatech type. De leverte "orginal# styling til flere Daihatsu modeller.

Veldig sjeldent i Norge :)

 

Når det kommer til motor,så er det bare en vei og gå mener jeg. CB60-61 som er turbo utgaven av din motor CB-23.

Denne er vanskelig og finne,men ikke umulig.Mulig jeg kan hjelpe deg med dette hvis interesse. Dissse blir veldig hissige med mere trykk ,eksos,luftfilter og ic. 100+ hk er mye i en bil på drøye 800 kg :)

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Her sjer det ganske lite for tiden. Sorry for det, og takk for mange gode og nyttige svar her.. Legger ut noen bilder her nå så dere får se "skjønnheten". hehe..

 

Hadde vært fint med en sylinder til i motorrommet og kansje en respirator til den også. Har ikke jort noe med bilen enda pga at den står ganske så nedsnydd nå. (bor jo i tromsø)

 

 

 

Heidu.

Denne bilen er vel den som lå tilsalgs på autodb ell no for kort tid siden.

Den har et ettermontert styling sett av Vestatech type. De leverte "orginal# styling til flere Daihatsu modeller.

Veldig sjeldent i Norge :)

 

Når det kommer til motor,så er det bare en vei og gå mener jeg. CB60-61 som er turbo utgaven av din motor CB-23.

Denne er vanskelig og finne,men ikke umulig.Mulig jeg kan hjelpe deg med dette hvis interesse. Dissse blir veldig hissige med mere trykk ,eksos,luftfilter og ic. 100+ hk er mye i en bil på drøye 800 kg :)

 

Ser jo forsåvidt ganske stili ut med det stylingskittet. Er ganske diskrè av seg. Når det kommer til motor så har jeg lite peiling enda på Charade. Holder på med min Audi som det for det meste går i nå for tiden. En ting jeg lurte på er om CB60-61 motoren er en 3 eller 4syl? Har teng å tråle huggeriene for å se om jeg finner noen potensielle motorer til Charaden. Alt er fåreløbig bare en tanke til jeg får gjort ferdig Audi'en.

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAA... Du har jo en sliten liten hondamotor til åvers.. Ka du trur om d da? *blinke blinke*... Åsså fylles dein me intense mengda bilstereo....

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår