Gå til innhold

Loven sier: Maks 1X" felger på Vectra B, IKKE svar BS, fakta only

Ranger emnet


Tidligere bruker

Anbefalte innlegg

http://www.dack.tk/

 

Loven sier forøvrig at rulleomkretsen ikke skal variere med mer enn +-5%, sporvidden kan ikke forandres med mer enn 15mm pr aksel og slitebanen på dekket ikke skal stikke utenfor hjulbuen. Dekket skal heller ikke komme i kontakt med noe ved fullt rattutslag og/eller ved nedfjæring.

 

*edit: skal noen av disse kravene fravikes kreves det TÜV godkjenning da biltilsynet ikke har kompetanse nok til å vurdere dette selv...

 

Det står forresten ikke svart på hvitt i loven hvor store felger som er tillatt på den og den bilen.. Så at det finnes ikke noe direkte forbud mot 18" felger på vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke avvike 5% +/- på ET å hjulets diameter skal ikke overstige original diamer.

 

Feks: 195/55-16 = 225/40-18 hvis man ønsker det

 

Det burde også foreligge Tüv papirer eller annen dokumentasjon på at felgene passer din bil å stiller til kravene

 

Skyt meg om jeg tar feil! :)

2004 - Chevrolet Tahoe

1992 - BMW E36 Turbo Drifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke avvike 5% +/- på ET å hjulets diameter skal ikke overstige original diamer.

 

Feks: 195/55-16 = 225/40-18 hvis man ønsker det

 

Det burde også foreligge Tüv papirer eller annen dokumentasjon på at felgene passer din bil å stiller til kravene

 

Skyt meg om jeg tar feil! :)

 

5% gjelder ikke ET, der er det 15mm pr aksel, 7.5mm avvik pr side.

Er felger innenfor regelen på ET trenger du ikke TÜV

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier kjøretøyforskriften om bytte av dekk og felg:

 

* Ved bytte av felg og dekk kan dimensjoner og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

 

Sporvidde-endringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn.

 

* Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

 

* Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor +/- 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

 

* Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

 

* Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

 

* Dekkene må normalt ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak, skal størrelsesendringen være lik.

 

* Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallfelger, skal disse enten være merket med innpressing eller det skal medfølge dokumentasjon for innpressing i kjøretøyet. Med innpressing forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje.

 

-Med andre ord. Så lenge det er plass og du holder deg innefor 5% av original rulleomkrets så er det bare å kjøre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
det som står på er 185/17 R 14. går det da ann med 18" og åssen dekk?

 

Nei, det er ikke det det står i vognkortet. Er du klar over hvor mye dekk du ville hatt på fra felgkant til bakken da?

 

ca 3cm, og _det_ har du lite lyst til å kjøre på.

 

Regner med at du har samme dekkdim som jeg har, og det er 185/65-14.

 

Hvis du vil regne på det, kan du feks bruke denne kalkulatoren

 

Dekkalkulator

 

Et alternativ for å få 18" felg er 215/35-18, eller 205/40-18.

For å si det sånn, dette er ikke dimensjonene du putter på for å kjøre på grus, norske hullete riksveier, eller over fartdumper.

De egner seg strengt tatt nesten bare til racing.

Jeg har kjørt Passat med 225/45-18, og til og med det var i hardeste laget, og fartsdumper og fortauskanter var et helvete (hvis man var redd for å få bulk i felgene vel og merke).

 

IMNSHO har du mye mer igjen for å stoppe på 17" og heller få 215/45-17. Bilen blir mye mer kjørbar, og du slipper å få angstanfall bare du skal over kansteiner.

 

Men, hva vet vel jeg, jeg er jo steingammel, og har bare drevet med racing en 9-10års tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår