Gå til innhold

Skal kjøpe bil, trenger sårt hjelp

Ranger emnet


Raymondo

Anbefalte innlegg

Hei, muttern har nettop solgt gamle volvoen vår, slik at vi nå kun har 1 bil igjen. Det var etter det jeg virkelig fant ut hvor avhengig jeg faktisk er av bil og har nå bestemt meg for å kjøpe en selv.

Problemet ligger i at jeg ikke har noensomhelst peiling på bil overhodet og håpet på litt hjelp her, slenger med noen krav.

Krav:

  • Den skal funke og gå uten reparasjoner (Student, så har ikke allverdens av råd)
  • Koste mellom 10 000 - MAX 20 000
  • 5Dørs bil (Hater 3dørs)
  • Billig bensinforbruk

 

Var vel det jeg kom på i farta, men aner rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Har tittet litt på finn.no og autoDB, men er veldig usikker.

Bor i østfold, så bilen bør jo befinne seg i det området.

 

Har heller ingen venner som er interessert i bil, så der er det liten hjelp å få.

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, muttern har nettop solgt gamle volvoen vår, slik at vi nå kun har 1 bil igjen. Det var etter det jeg virkelig fant ut hvor avhengig jeg faktisk er av bil og har nå bestemt meg for å kjøpe en selv.

Problemet ligger i at jeg ikke har noensomhelst peiling på bil overhodet og håpet på litt hjelp her, slenger med noen krav.

Krav:

  • Den skal funke og gå uten reparasjoner (Student, så har ikke allverdens av råd)
  • Koste mellom 10 000 - MAX 20 000
  • 5Dørs bil (Hater 3dørs)
  • Billig bensinforbruk

 

Var vel det jeg kom på i farta, men aner rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Har tittet litt på finn.no og autoDB, men er veldig usikker.

Bor i østfold, så bilen bør jo befinne seg i det området.

 

Har heller ingen venner som er interessert i bil, så der er det liten hjelp å få.

 

På forhånd takk for svar.

 

Da ville jeg gått for noe japansk f.eks Toyota siden det er lite feil med disse selv om di er 15-20 år gammle og billige å reparerer.Disse bilene tåler ganske mye hvis du behandler dem greit/fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av to onder må ett velges :)

Ved kjøp av eldre bil er det veldig ok om den er nylig EU-godkjent. Da vet man at bremser, drivverk og slitedeler er ok. Samtidig burde den ikke være veldig rusten, men litt overflaterust er uunngåelig. Alt elektrisk må være ok.

Et par tips ved prøvekjøring:

Sjekk at clutchen tar ok - tar langt ute på pedalen, og ikke bare har 2-3 cm å gå på før du har kjenning med gulvet.

Tar bremsene jevnt? Drar bilen ut til ene siden under kjøring på rett strekke?

Finn en passe stor plass å kjøre bilen i 8-tall på, i bra hastighet for å belaste endeledd o.l., og hør etter ulyder/nøkking i rattet. "klunk-klunk"-lyd betyr reparasjoner på 2-3000.

 

 

Dette er bare et eksempel.....:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9181908&sid=10aNyq5Kht393353&pos=5&tot=246

Husk: Annonser uten bilder er null verdt, selv om bilder i seg selv kan lyve mye.

 

(selv solgte jeg nettopp en Audi 80 1.8 S '87-mod, kjørelengde 268000, eu-godkjent til juni '08, for 10tusen, etter å ha byttet bremser foran, hjullagre venstre side og sparkla en forskjerm med høl i.)

'89 Corrado VR6

'93 Golf TDK (bruksbilen)

'76 Golf L "Barock" (vurderes solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår