Gå til innhold

Garanti på cd-spiller

Ranger emnet


marihøna

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som kan svare meg på hvor lang garanti som er vanlig på cd-spiller i bil? Hadde redda dagen min.

 

Kommer litt ann på. De fleste elektriske artikler i stereo, tv og dataverden har 1 års garanti. Noen produsenter operer også med 2 års. Men uansett så har man 5 års reklamasjonstid fra forbrukerkjøpsloven. Dette siden slike varer er beregnet til å vare i minst fem år. Disse fem årene forutsetter at det er en spiller av "respektabel kvalitet", og ikke en "biltema-spiller" til 600,-

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på. De fleste elektriske artikler i stereo, tv og dataverden har 1 års garanti. Noen produsenter operer også med 2 års. Men uansett så har man 5 års reklamasjonstid fra forbrukerkjøpsloven. Dette siden slike varer er beregnet til å vare i minst fem år.

 

Disse fem årene forutsetter at det er en spiller av "respektabel kvalitet", og ikke en "biltema-spiller" til 600,-[/

 

Merke har ingenting å si for forbrukerkjøpsloven gutt

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du ser at det står "biltema-spiller" og ikke biltema-spiller. Med det mener jeg spillere i den kategorien ikke av merket biltema.

 

DVS at man kan ikke forvente at en bilspiller til f eks 800 veil kr skal vare i 5 år.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på. De fleste elektriske artikler i stereo, tv og dataverden har 1 års garanti. Noen produsenter operer også med 2 års. Men uansett så har man 5 års reklamasjonstid fra forbrukerkjøpsloven. Dette siden slike varer er beregnet til å vare i minst fem år. Disse fem årene forutsetter at det er en spiller av "respektabel kvalitet", og ikke en "biltema-spiller" til 600,-
Er ikke den regelen endret til å faktisk gjelde uansett. Garanti er noe forhandler/importør gir mens 5 års regelen er satt i kjøps loven i norge beregnet på forbrukere. 5 år reklamasjon er mitt tips uansett hva denne spilleren heter eller koster, så lenge dette ikke har med tydelige slitedeler å gjøre da. Før var det ett ordtak som beskrev det med forventet levetid i forhold til pris, men dette ble fjernet mener jeg 1.1.2006.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er importøren som setter garantitiden etter det produsenten anbefaler.

1 år eller 2 år er vanligst.

 

Bilstereo generellt har en levetid på mer enn 5 år og kan således reklames på innenfor disse 5 årene.

Samme feil 3 ganger og du har krav på å få pengene tilbake eller et NYTT produkt.

 

NB!

Konkurranseutstyr og annet utstyr som blir laget på bestilling for kunde kan enkelte ganger leveres uten garanti. Dette blir kjøper opplyst om fra importør.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du ser at det står "biltema-spiller" og ikke biltema-spiller. Med det mener jeg spillere i den kategorien ikke av merket biltema.

 

DVS at man kan ikke forvente at en bilspiller til f eks 800 veil kr skal vare i 5 år.

 

Hvorfor kan man ikke det? makan til tullprat, jeg har en VDO spiller som fungerte feilfritt i 6 år, den kostet meg litt under en tusenlapp ny.

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjonstiden er 5 år uansett pris eller merke. Det er typen vare som bestemmer. Uansett, hvem skulle i såfall ha vurdert reklamasjonstiden til hver enkelt spiller? Ingen som har tid, kapasitet eller gidder å vurdere slikt. Det ville også vært svært vanskelig å vurdere hver enkelt retferdig. Kanskje produsenten bruker gode komponenter i en spiller som de kanskje ikke tjener så mye på, men de tjener på andre felt? Masse som spiller inn her. En spiller er en spiller, og lovverket er fastsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjonstiden er 5 år uansett pris eller merke. Det er typen vare som bestemmer. Uansett, hvem skulle i såfall ha vurdert reklamasjonstiden til hver enkelt spiller? Ingen som har tid, kapasitet eller gidder å vurdere slikt. Det ville også vært svært vanskelig å vurdere hver enkelt retferdig. Kanskje produsenten bruker gode komponenter i en spiller som de kanskje ikke tjener så mye på, men de tjener på andre felt? Masse som spiller inn her. En spiller er en spiller, og lovverket er fastsatt.

 

Helt korrekt sindr, makan til tullprat fra enkelte her.. :rules:

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er teorien som står i lovene, en annen ting er hva som skjer i praksis.

 

Hvorfor kan man ikke det? makan til tullprat, jeg har en VDO spiller som fungerte feilfritt i 6 år, den kostet meg litt under en tusenlapp ny.

 

Jeg sier ikke at en billig-spiller IKKE holder i fem år. Den kan sikkert holde i 15år for den slags skyld. Det jeg sier er at man ikke kan FORVENTE at en spiller til 600,- veil f eks kan holde i fem år. Det er det JEG mener.

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper på denne diskusjonen jeg også da... Jeg jobber i butikk som selger både billige og litt dyrere elektroniske duppeditter.

 

Når det gjelder hva det står i loven, og hva som oppfattes av kunden er det 2 vidt forsjellige ting.

 

Nå er det slik at det er som flere her har sagt 5år reklamasjon på produkter som er ment å vare i vesentlig lengre tid enn 2år(nesten ordlyden i loven.)

- ja som butikk ansatt skulle jeg ønske folk også leste det som står videre her som Boddiz peker ut.

Men det finnes faktisk folk som mener at en bilsterio skal vare i 5år uansett om den kostet 100,- når den ble kjøpt eller om den kostet 10000,-

 

Hadde det vært min butikk og du som kunde kom å krevde 5år reklamasjon på en spiller til 399 så hadde jeg gitt deg ny... dette skjer så og si ALDRI.

 

Uansett garantien fastsettes av leverandøren... noen gir 1år, andre 2, noen 3, osv... du har 5 års reklamasjon, denne må du kreve, si at du ønsker å reklamere på produktet(hvis de ikke forstår det).

 

Lykke til:)

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår