Gå til innhold

Mapping

Ranger emnet


Pettersen_Racing

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråd om akkurat mapping, så jeg lagde en her...

 

Er ikke så kjent med mapping, men tror det er best egnet på data spruter? da lager de jo ett program som tilsier hvor mye bensin/luft det skal være til enhver tid, ettersom turbon lader og turtallet øker osv?

 

Men på ett vanlig lh 2,4 sprut feks, når man har chip i begge hjernene, og man i tillegg vil få det mappa. hva er det man gjør da? er mapping noe man gjør om inni hjernene? eller er det justering av bensintrykk, turbo trykk eller tenning? er vell ikke så mye annet å få justert på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ferdigmappet chip til LH2.4 som endrer tenningskurv og bensinkurve(?), turbotrykk og bensintrykk må du justere selv etter hvor tynn blandinga blir. Noe du ser med en bredbåndslambda eller på eksostemperaturen.

 

Antar 'mapping' til LH2.4 vil si finjustering av bensintrykk og turbotrykk på rullende landevei, er vel stort sett det du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. Menne, hvilket type chip er ferdig mappa, og hva heter de forskjellige chippene for 300hk feks? Er det forskjellige typer chip til gull boks og svart boks? Hvilket chip er best til 300hk? både tennings og styrings boksen..

 

Den beste er den som er mappet live til din bil med emulator :partyon:

 

Her et sitat fra en kompis som driver å mapper VW Digifant (en variant av L/LH-jetronic om jeg ikke husker feil, forgjengeren til Motronic)

 

Firstly, the engine is checked to ensure that nothing is going to fall off or go pop; there is little point in remapping a car with a failing headgasket. We carry out a leak down test to ensure the piston rings are in good nick and that all the cylinder pressures are uniform.

 

Then the base ignition and cam timing is check to ensure that everything is set up correctly.

 

The ECU engine wiring loom to all the sensors is checked for continuity and general visual inspection to ensure there are no gremlins lurking about. Senders are checked to ensure they are all within tolerance. Fuel pressure is tested to ensure the pumps are providing fuel at the correct pressure.

 

If all of the above is fine then we proceed with things, if not we correct any issues before continuing.

 

The original ECU is removed and we fit our own ECU, which is then connected, to our emulator. The emulator connects to the laptop to communicate with the ECU though the emulator. The laptop is also connected to the diagnostics port though another interface to give real time information from the ECU to check reading from the sensors and to monitor for any fault codes that may occur and activity of the knock sensor.

 

A wideband lambda probe is connected to the exhaust, which is in turn connected to a separate unit that displays the Air/Fuel ratio in real time.

 

By this point, the cabin of the car looks like some crazy science project with 1000 wires running around the place feeding back info.

 

The remap process can then take place. We load the emulator with two files. One file is an original base map for reference; the second is a file that is manipulated in real time. As described before, the car is driven under every conceivable condition e.g. Light load/ lo rpm, high load/low rpm, high rpm/high load, rapid stomping on the gas mid range, and high gear up a 2 mile hill etc.

 

The emulator feeds back information from the ECU about what area of the map the ECU is reading to calculate fuel and spark, these particular indexed values are then adjusted up/down until the optimum AFR is achieved and there is no pinking occurring.

 

When all adjustments have been made in real time, all the equipment is removed the information from the modified file saved. This information is then burnt onto a chip and that chip is then fitted to your ECU. The car is then taken for a short drive to check that the final chip is doing the job.. Job Done.. (Several hours, litres of fuel, brain cells and keyboard tapping later.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat =) hva er emulator? Hvordan mapper man en chip live?

 

Se edit, fant ut at jeg hadde vært litt for rask og overfladisk. Håper du skjønner Engelsk

 

Emulator, fra engelsk emulate=etterligne, etterape

 

Basicly tar du ut chippen og erstatter den med en plugg som ser ut som en chip. Denne er koblet med ledning til en boks som kalles emulator. Denne igjen er koblet til en laptop med spesialprogram. Man laster opp programmene i emulatoren mens man kjører. Da kan man justere på samme måte som i et datasprut, forskjellen er at man når man er ferdig brenner ut programmet på en chip og setter inn i hjernen, mens det i et datasprut er lagret på "harddisken" i hjernen

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se edit, fant ut at jeg hadde vært litt for rask og overfladisk. Håper du skjønner Engelsk

 

Emulator, fra engelsk emulate=etterligne, etterape

 

Basicly tar du ut chippen og erstatter den med en plugg som ser ut som en chip. Denne er koblet med ledning til en boks som kalles emulator. Denne igjen er koblet til en laptop med spesialprogram. Man laster opp programmene i emulatoren mens man kjører. Da kan man justere på samme måte som i et datasprut, forskjellen er at man når man er ferdig brenner ut programmet på en chip og setter inn i hjernen, mens det i et datasprut er lagret på "harddisken" i hjernen

 

 

Ok. Da skjønner jeg hva du mener ;) bare en litt tungvind måte å mappe på... men billigere.. =) Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår