munin Skrevet September 12, 2003 Rapporter Share Skrevet September 12, 2003 hva er lurest når jeg skal bytte hjulbuer på bakskjermene? bør jeg punktsveise den nye kant i kant med karosseriet, eller bør jeg ha en overlapp? bør jeg i såfall fortsatt sveise, eller poppe den fast eller noe? regner med jeg i allefall må sparkle en hel del. Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet September 14, 2003 Rapporter Share Skrevet September 14, 2003 Svært vanskelig med kant i kant på en moderne bil pga tynne plater. En eldre amerikaner (frem til ca 1970) går det greit på. De har 1,25mm plater. En nyere bil har som oftest 0,9mm plater i skjermene. Nesten umulig å sveise kant i kant. Du må kjøle ned hver eneste punkt og banke det før du sveiser neste, ellers vil det garantert slå seg pga varemutviklngen. 3M har en sveisespray beregnet på rusthindring mellom sveise-overlapper. Få tak i denne, spray flatene som skal ligge an mot hverandre før sveising og sveis med ca 1cm overlapp. Når punktene er mindre enn 1cm fra hverandre er det bra nok. Slip de ned, sparkle, grunne og lakker. Legg på rusthindrende middel på baksiden. Pass for all del på at all gammel rust er fjernet fra den delen du fester den nye hjulbuen på, men ta heller ikke vekk for mye. Det vil vanskeliggjøre tilpasningen. Dette vil holde i mange år. Er det en verdifull klassiker det er snakk om, ville jeg satt jobben bort til en proff med TIG-sveis. Han kan sveise kant i kant fordi TIG'en utvilker mye mindre varme. Regner med du planlegger å bruke vanlig trådmateapparat, siden det er det 99% av oss bruker. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.