Gå til innhold

Zwans AE92 4AGZE-prosjekt

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha solgt 323 GT-R'en min, ble det omsider jakt etter et nytt "japseprosjekt".

Planen var først AE86, men har igrunn slått ifra meg å betale ca. 70000,- for en 20 år gammel corolla, ihvertfall for denne gang. Derfor ble det i stedet denne:

corollajarlsberg_122.jpg

 

Bilen ankom Molde på fredag, og jeg har brukt helga til å "dulle" litt med den, først og fremst oljeskift på motor og girkasse, motorvask, innvendig shining (-så ut som om gulvet hadde blitt brukt til å frakte gruslass med), polering, smørt opp stempel i bremsecalipere og glidebolter, samt byttet en drivakselmansjett.

Bilen trenger sårt TLC i store mengder, noe som man fort legger merke til på eksteriøret; rust er absolutt ikke et fremmedord.

 

Noen specs:

4AGZE MAP-versjon kompressor (165hk) (motor, drivlinje, m.m.)

Større reimhjul for økt ladetrykk

Green filter

Mongoose 2,5" eksos

KYB dempere (20% stivere enn org.)

H&R senkefjærer

Cusco topmounts (ikke montert)

Whiteline justerbart stabstag foran (ikke montert)

Whiteline justerbart stabstag bak

Whiteline eksentriske castor foringer

Whiteline tårnstag bak

AE101 frontfanger

Hjemmelaget shortshifter

Kosei felger m/ Toyo Proxes 205/50-15 R888 slicks

+++

 

Planer er som følger, i prioritert rekkefølge:

- Få bilen eu-godkjent. Kompressor er plukket av med tanke på godkjenningen, siden forrige eier fikk anmerkning på mangellappen for dette. Bremserør var ikke festet, dette har jeg fikset i helga.

- Oppgradert bensinpumpe, siden den originale GTi-pumpen står i bilen nå.

- Pusse vekk rust og hellakkere bilen.

- Oppgradere bremser.

- Gjøre ett eller annet interiørmessig.

- Hva enn fantasien og økonomien tillater.

 

Legger ut noen bilder av hvordan det ligger an med rusten foreløpig, regner med jeg klarer å berge dører og bakluke, men ene hjulbuen må nok byttes. Piece of cake! :D

Er litt overflaterust under bilen, så her må jeg også foreta meg noe.

 

Hjulbuen som må byttes.

P1060364.jpg

 

Dørkanten innenfra.

P1060365.jpg

 

Dørsiden utenfra.

P1060366.jpg

 

Hjulbue høyre side, klarer forhåpentligvis å berge denne.

P1060368.jpg

 

Bagasjeromsluke innenfra.

P1060370.jpg

 

Òg utenfra.

P1060371.jpg

 

Her må jeg prøve å jukse til noe med plast e.l. for å få AE101-fangeren til å passe.

P1060367.jpg

 

Òg ikke minst ser jeg frem til å få montert dette.

P1060375.jpg

 

 

Noen oversiktsbilder av bilen.

P1060374.jpg

 

P1060373.jpg

 

P1060372.jpg

 

Fikk også montert scoopet på panseret, etter å ha gått løs med vinkelsliperen.

P1070379.jpg

 

Handlet meg også en komplett to-dørs Ae92-delebil, for å plukke av diverse interiørdeler jeg trengte, samt noe småtteri slik at jeg får eu-godkjent Corollaen. :D

P1080385.jpg

 

Interiøret ble til slutt litt preget også, men slik er det å være donorbil.

P1080384.jpg

 

Lykter og speil er vel også verdt noe.

P1080387.jpg

P1080386.jpg

 

Oppdateringer kommer fortløpende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bor i Molde/Averøy selv!

 

Du som har/hadde en rød 323 GT-R?

 

Håper å få se den bilen din på øya en gang ;)

 

EDIT: Har du en bror som heter Yngve? hehe

 

Hei, det er helt riktig. Bilen blir nok å se en del så snart det kommer skilt på bilen. Har ingen bror som heter Yngve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den blå sedanen etter zwan. Og har en bror som heter yngve... hvis det hjelper....

 

Nok OT?

 

Bra prosjekt Zwan!!

Blir bra dette.

 

Si ifra hvis du vil bli kvitt gze motoren!

1968 Ford Mustang HT "Pro Touring" 352BB FE 500hk, C6, 9"DL, Viper red.

1998 Ford Mustang 3,8V6

1995 Chevrolet Astro EXT AWD

2001 Audi A6 V6 2,7BiTurbo quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, da er det kanskje på tide med en liten oppdatering igjen.

Har endelig fyrt opp motet mitt til å få montert kompressoren i helga, og i den anledning tenkte jeg at jeg skulle få montert inn en oppgradert bensinpumpe, i og med at den originale GTi-pumpen visstnok stod i bilen fra før.

Trodde først og fremst at bensinpumpe-bytte på Corolla var standard prosedyre med å løfte opp baksetet og skru av et lokk, også var det bare å ta opp bensinpumpen. Dette skulle vise seg å ikke være tilfelle, for under setet var det kun flotøren som stod. Derfor var det bare å gå på og løsne påfyllingsrøret, åndingsslangen, bensinslanger og løsne diverse fester, og ta ned bensintanken.

 

P1180392.jpg

 

Pumpen jeg har montert er en Walbro 255 l/h bensinpumpe. Har montert noen Walbro-pumper før, og var litt overrasket over hvor mye støy pumpen laget. Etter hva jeg har lest meg frem til så er visst ikke dette noe unormalt.

Benyttet samtidig sjansen til å understellsbehandle karroseriet over tanken, slik at jeg slipper å ta ned bensintanken når jeg skal ta resten av understellet.

P1180396.jpg

 

Som sagt så skal jeg prøve meg på kompressor-montering i helga, så oppdateringer følger fortløpende.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår