Gå til innhold

Trimme/turbokonvertere B30E

Ranger emnet


Mad-Ass

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å turbokonvertere en B30E?

Hva bør/må skiftes ut, er datasprut å foretrekke og hvordan funker det?

 

Har sinnsynkt lyst å kjøpe meg en 164 og trimme. Dersom en borer til 3.3 eller 3.6, får en stempel og råder som passer til turbo?

Hva kan jeg forvente av effekt bare ved kvassere kam og planing av topp?

 

Var en del spørsmål dette, håper noen kan hjelpe meg:)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å turbokonvertere en B30E?

Hva bør/må skiftes ut, er datasprut å foretrekke og hvordan funker det?

 

Kommer an på hvor mye effekt du er ute etter, org topp og bunndel klarer vel

ca 350 forholdsvis safe hester men org innsprøytninga er absolutt ikke og anbefale.Finnes en del og velge i av ettermarkeds sprut, mitt tips er og handle av noen som kan hjelpe deg litt og gi litt support hvis det behøves.

Fungerer som en innsprøytningshjerne som du programerer selv :tenning bensintilførsel turbotrykk etc.

 

Har sinnsynkt lyst å kjøpe meg en 164 og trimme. Dersom en borer til 3.3 eller 3.6, får en stempel og råder som passer til turbo?

Hva kan jeg forvente av effekt bare ved kvassere kam og planing av topp?

 

Vet om B30 med gassere og kvass kam og portet topp som har 260- 70 hk som sugmotorog det går sikkert an og hente ut mere ,men det blir nok vel så dyrt som en turbomotor. K-kam og portet topp så har du nok tett oppunder

200 hk.

Annbefales ikke og bore hvis du skal kjøre turbo, sylinderveggene blir for tynne og du vil få varme problemer du definitift ikke vil ha.

Kommer an på vilken veiv du har,finnes to typer 6 bolta og 8 bolta ,sistnevnte står i 74 og75 modelene. de har 24mm kryssbolter mens de gamle 6 bolta har 22mm. Sjekk KG trimming eller sten parner i sverige de har det meste.

Du sparer deg en god del arbeid med og bruke en E motor ifra 74 75 da det er enklere og billigere med smidde råder og stempel pluss at det er bare og putte i større dyser.

 

Var en del spørsmål dette, håper noen kan hjelpe meg:)

 

Sjekk ut http://www.savarturbo.se

Der er det mange som driver med B20-30 turbotrimming.

 

MVH Finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på nett, eller ring firmaer som selger slikt.det finnes en hel haug og vlge immelom electromotive som jeg kjører med,autronic ,vems haltech, nira ,msd,

osv.

Bjørnstad bil ,krb ,gik selger flere av disse typene.

Som sagt tidligere i tråden tror jeg det kan være lurt og kjøpe av forhandlere som har littt erfaring med slikt og kan guide deg igjennom hvis du får problem.

Finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har studert veldig mye på Electromotive Tec3, liker det bare mer og mer:)

Men hvor får jeg tak i et passende innsug til B30? Liker ditt :respect

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert veldig mye på Electromotive Tec3, liker det bare mer og mer:)

Men hvor får jeg tak i et passende innsug til B30? Liker ditt :respect

 

Det er nok byggd one of som de sier , men det er ikke så mye hokus pokus

og få bygd et som ligner.

Det er mange småting som er omgjort på mitt etter jeg fikk det så jeg har det ganske klart hvordan et nytt burde være, desuten så kan du bruke orginale spjellhuset ifra E innsuget.

Det er flere som har trua på et lignende type innsug ,så jeg skal sjekk ut hvor mye det koster i alu og alubøyer og eventuelt få bygd flere samtidig.

Finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok byggd one of som de sier , men det er ikke så mye hokus pokus

og få bygd et som ligner.

Det er mange småting som er omgjort på mitt etter jeg fikk det så jeg har det ganske klart hvordan et nytt burde være, desuten så kan du bruke orginale spjellhuset ifra E innsuget.

Det er flere som har trua på et lignende type innsug ,så jeg skal sjekk ut hvor mye det koster i alu og alubøyer og eventuelt få bygd flere samtidig.

Finni

ja er en flått desein på ditta innsuget, ligner mye på "marmader" sitt, men ser at

på has sitt ligger bøyene litt bakover og det ser ut som det er lavere framme, pga. han har laget en utsparing på ventilkåpen for innsugrør til sylinder nr.1.. dette er vel fordi det er litt trangt opp til panseret..?

 

fordelen med et slikt innsug er no at du er meir sjerma mot strålings-varme fra

grenrør/turbo/downpipe..(varmere luft fører til dårligare luftdensitet, som igjen gjer dårligare effekt. en tommelfingerregel er vel: 7grader opp på innsugslufta, gjer 1% lavere effekt.) et lite minus med et slikt innsug er når du skal stille ventiler, men det e no ikkje kvar dag en gjer det..så litt må en ofre for å få meir effekt:D

 

et lite spørsmål til dej FINNI: ka klaring har du mylla toppen på ventilkåpa og opp til innsugrøret?

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er en flått desein på ditta innsuget, ligner mye på "marmader" sitt, men ser at

på has sitt ligger bøyene litt bakover og det ser ut som det er lavere framme, pga. han har laget en utsparing på ventilkåpen for innsugrør til sylinder nr.1.. dette er vel fordi det er litt trangt opp til panseret..?

 

fordelen med et slikt innsug er no at du er meir sjerma mot strålings-varme fra

grenrør/turbo/downpipe..(varmere luft fører til dårligare luftdensitet, som igjen gjer dårligare effekt. en tommelfingerregel er vel: 7grader opp på innsugslufta, gjer 1% lavere effekt.) et lite minus med et slikt innsug er når du skal stille ventiler, men det e no ikkje kvar dag en gjer det..så litt må en ofre for å få meir effekt:D

 

et lite spørsmål til dej FINNI: ka klaring har du mylla toppen på ventilkåpa og opp til innsugrøret?

 

Tja, er nok et 3-5cm vil jeg tro.skal sjekke det når jeg får det igjen ifra tigging igjen,må inn med nye dyseholdere til tillegsdysene ved spjellhuset.

FiN9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en til som er imponert over innsuget ditt Finni. Om det skal lages flere er jeg innteresert! Har vurdert å lage et selv i rustfritt stål men om prisen ikke blir for avskrekkende så dropper jeg det!

 

Det er notert.

Ikke for og være negativ, men jeg tror rustrfritt blir unødvendig tungt kanskje?

Hvis jeg var deg ville jeg satset på rustfritt grenrør og innsug i alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig å få se noen nærbilder av innsuget ditt, spesielt med de forskjellige løsningene på innsuget?

Er eksosmanifolden hjemmelaget for turbo eller?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
er det mulig å få se noen nærbilder av innsuget ditt, spesielt med de forskjellige løsningene på innsuget?

Er eksosmanifolden hjemmelaget for turbo eller?

 

Skal prøve og finne noen nærbilder av innsuget en dag det passer sånn.

Er det spesielle ting du tenker på?

Mvh Finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår