Gå til innhold

Få mere femmerlyd?

Ranger emnet


super_truls

Anbefalte innlegg

Hei ja, da bli jo dette en av de mange trådene jeg har laget på kort tid=P

 

Kjøpte meg nettopp en '89 90 2,3. Og jeg vil ha noe mere lyd i femmeren;)

Har tenkt litt på åpent filter, men det ser jo ut som en hel helgs jobb å få montert:O

 

Såååå, er det noen som har gode tips evt.? hehe.. Eller er alternativet og kun få på en mere åpen eksos?

 

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20v eller 10v ?

Mekanisk sprut med mengdetallerken (som GTi i Golf 1/2 - med en stor "belg" i motorrommet) eller elektronisk innsprut ?

 

Mekansik;

Bor masse store hull i bunnen av luftfilterboksen og ta bort slangene til.

Du må dog bytte ut filteret oftere. Kommer litt mere smuss inn da.

 

Elektronisk;

Lag en flate plate i metall. Sveis på rørstuss. Bor opp hull til orginalfestene.

Denne platen fester du rett på luftmengdemåleren.

 

Dette gir deg -masse- lyd! Du trenger nok ikke mere.

Men skal du ha ultimat femmerlyd (kan bli vel dominerende om du ikke har turbo - som fungerer som en lyddemper) så sveiser du 3" rakarør med en effektpotte bakerst.

 

Er kanskje mest aktuellt med eksos på mekanisk sprut siden den gir mindre lyd p.g.a. resonansen blir absorbert i boksen.

 

Om du har elektrisk og vil teste noen km for å sjekke så kan du skru av alt å tre en tynn sokk over. Du får litt mere lyd med filteret på, men da skjønner du tegninga.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er en 10V;) Tror nok mulignes det blir eksos her da. Noen som vet hvor jeg evt. kan få tak i ett ferdig bygd effektanlegg til bilen?

 

Mvh.

 

Kjøp universal effektpotte rustfritt bakerst, og

handel Simons rør - så får du noen til å sveise.

Blir 1500 kr totalt ca.

 

Om ikke - hør med Svendsen Eksos .. men tror de tar

4500 for bygging. Om du bor sørpå hør med Raka Rör i Sverige.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvordan det ser ut på din bil, men jo mindre greier du

har i fra luftfilteret og ut til friluft, jo mere lyd....

 

Minuset er at du får mindre kaldluft, men tviler på det er merkbart.

Men om du bygger eksos så dropp bare filtermekking - da får du nok

femmerlyd uansett. Sett inn et sports panelfilter og nok med det.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feteste lyden får du utav eksosen, og gjerne kombinert med en rustfri bakpotte som gir ganske skarp brumming fra 10v.

 

Byttet til 2.5toms rustfritt og laser bakpotte på min B4 2.3 10v i sin tid, 2.5 inn og 3 ut, byttet og vel en meter fremover.

 

Og som nevnt tildligere, borr hull i luftfilterboksen og kast i et KN innsatsfilter.

-Og drep katten...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feteste lyden får du utav eksosen, og gjerne kombinert med en rustfri bakpotte som gir ganske skarp brumming fra 10v.

 

Byttet til 2.5toms rustfritt og laser bakpotte på min B4 2.3 10v i sin tid, 2.5 inn og 3 ut, byttet og vel en meter fremover.

 

Og som nevnt tildligere, borr hull i luftfilterboksen og kast i et KN innsatsfilter.

-Og drep katten...

 

 

Gir det veldig. Høy lyd inne i cupen ??

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke jeg samme motor som deg såvidt je vet. Er vel typ 89 du har? Men jeg har montert Simons eksos fra framhjula og helt bak. Dette er 2,5". Ble en god del grommere lyd men jeg synes fortsatt det ikke er nok. Har da 2 potter på mitt anlegg. Vil ha mere femmerlyd så går for eksos helt fra eksosmanifold så fort je får råd.

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 3" eksos fra grenrør til bakpotten hvor du legger en universal rustfri potte. Som dere hører på klippet er det mye lyd av den, og enda kommer det ikke så godt frem. Det høres fort på noen hundre meters avstand....

 

Og den bilen har turbo, og som kjent fungerer turbo som en lyd-demper.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 3" eksos fra grenrør til bakpotten hvor du legger en universal rustfri potte. Som dere hører på klippet er det mye lyd av den, og enda kommer det ikke så godt frem. Det høres fort på noen hundre meters avstand....

 

Og den bilen har turbo, og som kjent fungerer turbo som en lyd-demper.

 

Blir itte 3" litt stort på en "vanlig bil"? Er det noe vits mener je? Og blir eksosmanifolden en flaskehals hvis man har anlegg derfra og bakover? Bør man ha grenrør istede liksom?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye tull og tall her ass. Er ikke vanskelig å få lyd i bilen din...

 

Du tar ut disse rørene på luftiflterboksen og lager noen ekstra hull eller kutter ut bittelitt ekstra. Så tar du av potta midt under, og setter på en universal potte bak. Fiks ferdig. Og du har fin lyd!

 

th_MOV00001.jpg

 

Dårlig film, men jeg tok bare vekk den rørbøyen på luftboksen, og kappa endestussen helt inntil bakre potta og sveisa på 3" rør derfra og bak. Dvs ca 30cm 3" rør..

 

Fjerner du bakre potte og monterer en liten potte får du også grom lyd. En jeg kjenner har dette. Da har du RÅ lyd. Det kan jeg love deg med henda på hjertet.

 

Blir jo tråder lange som route66 detta. For noe som er ganske enkelt og greit.

 

Lykke til :)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår