crimar Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Jeg har tenkt til å kjøpe en 4 kanals forsterker. Her har skal jeg ha en subwoofer en sub og to høytalere. Vanlig bil høytalere. Det jeg jeg lurer på er at jeg har to vanlige høytalere. Kan jeg putte de i forsterkeren også?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
delodur Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Hmm..dette forsto jeg ikke helt. Du skriver "Her skal jeg ha en subwoofer, en sub, og to bilhøyttalere". Da 'sub' og 'subwoofer' er det samme, så antar jeg du mener du skal ha følgende: 1xSubwoofer 2xBilhøyttalere Alt koblet på en 4-kanals forsterker. I tillegg lurer du på om du kan koble på "to vanlige høyttalere" på forsterkeren. Med det antar jeg du mener hus-høyttalere/stue-høyttalere. 1. Mye av dette kommer an på størrelsen på forsterkeren og høyttalerene. Har du type/modell? Eller ihvertfall størrelse (Watt og/el. tommer) på den/de? 2. Hus-høyttalere har "ofte" høyere motstand, samt lager et helt annet lydbilde enn høyttalere beregnet for bil. Dette er IKKE å anbefale, men skal du på død og pine tulle slikt inn i vogna, ja så sørg i alle fall for at ingenting blir ødelagt av det. Dvs riktig motstand, og at ikke forsterkeren blir overbelastet. Siter Mvh Dan "Never underestimate the power of dumb people in large groups" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Innehøyttalere har som oftest en høyere impedanse enn bilhøyttalere. En vanlig forsterker yter _som regel_ kun halvparten så mye effekt i 8 ohm som i 4 ohm. Ulempen blir derfor at du vil miste 3 db, men det tror jeg ikke du vil merke noe til uansett. Ihvertfall ikke om forsterkeren er nogenlunde kraftig. På den positive siden vil 8 ohm utgjøre en lettere last for forsterkeren, forsterkeren vil bli mindre varm og komponentene inni vil leve lenger :) Hva tilkobling angår tror jeg nok jeg ville holdt meg til to høyttalere og sub. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crimar Skrevet Januar 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Ok.. da tror jeg at jeg ikke gjør det.. en liten golf så holder vel det jeg skal kjøpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
delodur Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Du kan godt legge ut litt info om komponentene da. ;) I så fall blir det så mye lettere for alle å komme med lure (og ulure) innspill. Siter Mvh Dan "Never underestimate the power of dumb people in large groups" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg