Gå til innhold

Første versjon av våre nye PSYCHLONE regler på NORSK. IKKE alt er ferdig...

Ranger emnet


Tor Steinar Aamodt

Anbefalte innlegg

2007-1 Regler og Retningslinjer.

© 2007 Original rules Wayne Harris, WHE Inc.

© 2007 Tor Steinar Aamodt, Aamodt Event & Profilering LTD

Versjon1-1

 

 

Psychlone klasser.

 

Klassene er basert på summen av alle høyttalernei kjøretøyet. (Basshøyttalere, midbassere, mellomtoner, diskanter etc.)

 

● 1 til 10 høyttalere

● 11 til 20 høyttalere

● 21+ høyttalere

 

Eksempler:

2 Basshøyttalere + 2 mellomtoner bak + 2 diskanter bak + 2 mellomtoner foran + 2 diskanter foran = 10 høyttalere totalt.

 

2 Basshøyttalere + 2 koaxer bak + 2 koaxer foran + 2 mellombassere foran = 8 høyttalere totalt.

 

Viktig:

2-veis, 3-veis eller 4-veis koax høyttalere telles som en enkelt høyttaler.

 

Generelle regler.

 

● Bare musikk skal brukes under konkurransen. Sanger som inneholder krenkelser er forbudt.

● Sjåførens dør må være helt åpen under konkurransen. Alle andre dører, vinduer, luker og soltak kan

være åpne eller stengt utifra hva delageren selv ønsker.

● Kjøretøyets motor må være slått av under konkurransen.

● Deltagerne kan være inni (eller utenfor) kjøretøyet når de konkurrerer.

● Deltagerne må bruke hørselsvern under konkurransen.

 

Utstyr.

 

● Lydutstyret må være designet for bruk i bilstereoinstallasjoner. Dette inkulderer hovedenheter, signal prossesorer, forsterkere, høyttalere, videospillere, dvd spillere, mp3 spillere etc.

● Alt bilstereoutstyr må være tilkoblet kjøretøyets 12 volt system.

● Bare 12 Volt batterier kan bli brukt.

● Alt utstyr må være permanent installert inne i kjøretøyet. Ingen ting skal heller være i veien for normal bruk av passasjerplassene (området foran B-stolpene).

 

Konkurransen.

 

● Hvert kjøretøy skal måles enkeltvis.

● Alle deltagere skal kvalifisere to ganger.

● Deltagerene får ett foreløpig resultat etter hver kvalifisering som består av at deltageren får målt SPL + RTA poeng. (Les nedenfor for SPL og RTA bedømmingsdetaljer.)

● Deltagerens høyeste kvalifierte poengsum skal beholdes.

● Deltagerens høyeste kvalifiserings score skal legges sammen med deltagerens installasjons poengsum for å gi deltageren den totale poengsum. (Les nedenfor om installasjonsbedømming).

● Plassering innenfor hver klasse skal avgjøres av deltagernes totale poengsum. (SPL + RTA + Installasjon).

● En perfekt poengsum er 336 poeng.

 

SPL bedømming.

 

● Bare gyldig og godkjent TERM-LAB Broadband RTA skal brukes for alle målinger.

● Deltagernes SPL vil bli beregnet ”full båndbredde” det vil si fra 20Hz til 20KHz. Med en gjennomsnittsmåling på 30 sekunder.

● Mikrofonen skal settes opp 10 fot (3.048 meter) fra sjåførens side av kjøretøyet, i en loddrett linje til lengdeaksen på kjøretøyet, senterert på dørhåndtaket på sjåførsiden. Plasseringen av mikrofonen skal gjøres når døren på bilen er lukket.

● Lydtrykket (SPL) skal kuttes hvis målingen går over 136 dB. Målinger som overstiger 136 dB skal regnes for 136 dB.

 

Maksimum score (SPL): 136 poeng.

 

RTA bedømming.

 

RTA og SPL poengsummene skal beregnes samtidig.

 

● TERMLAB RTA analyseren vil finne ut av primære frekvensdroppene innenfor frekvens området i bilstereosystemet. (bånd til bånd avvik som overskrider 9 dB).

De elementære feilene med den høyeste bånd til bånd avvik vil deretter bli regnet ut.

Det aktuelle avvik ved denne lokaliseringen (i dB) vil bli utregnet med 100 startpoeng.

● TERMLAB RTA analyseren vil finne ut av de sekundære frekvensdroppene innenfor frekvens området i bilstereosystemet. (bånd til bånd avvik som overskrider 6 dB). Det aktuelle avvik ved denne lokaliseringen (i dB) vil bli utregnet fra den gjeldene RTA poengsummen.

● TERMLAB RTA analyseren vil identifisere alle bånd til bånd dropp eller peaker opp til 3 dB. (og utelykker peaker/drop, hvis det er noen) Et poeng skal gis for hver av disse avvikene.

 

Maksimum score (RTA): 100 poeng.

 

Installasjon bedømming.

 

Ti poeng skal legges til for hver av følgende punkter.

 

● Ettermarked hoved enhet.

● 5 bånd eller større equalizer i bruk (enten egen enhet eller integrert).

● Aktivt delefilter i bruk (enteb egen enhet eller integrert).

● Bi-amped (eller større) forsterkere.

● Riktig dimensjonert strømkabler.

● Strømkabler til forsterkere påsatt sikring innenfor en lengde på 24” (60.96 cm).

● Basskasse til basshøyttalere montert.

● Høyttalere foran og bak i kjøretøyet montert.

● KOMMER

● KOMMER

 

Maksimum poeng for installasjon: 100 poeng.

 

Dommere og restriksjoner ved bruk av logoer etc.

 

I Norge er det 2 dommere som er sertifiserte multipoeng (4X) dommere. Disse dommerne er følgende:

 

• Tor Steinar Aamodt – Aamodt Event & Profilering LTD

• Magnus Nyutstumoen – Aamodt Event & Profilering LTD

 

Alt som er forbundet med dB Drag Racing Association, Bass Race Association, Psychlone Association, Wayne Harris Enterprises sine logoer, regler, måleutstyr og konsept, tilhører Tor Steinar Aamodt, Aamodt Event & Profilering LTD i Norge. Ingen andre kan bruke disse produktene i reklame, annonser eller konkurranser etc uten skriftlig tillatelse fra Tor Steinar Aamodt, Aamodt Event & Profilering LTD. Ved brudd på disse reglene kan Tor Steinar Aamodt, Aamodt Event & Profilering LTD kreve medlemskontingenter/erstatninger fra de som bryter disse reglene, uten forutgående varsel.

 

dB Drag Racing, Bass Race og Psychlone logoene skal ikke modifiseres fra dens originale utseende. Det skal ikke forekomme andre sine logoer/navn på/i dB Drag Racing, Bass Race og Psychlone logoene, uten at dette er godkjent fra Wayne Harris, gjennom Tor Steinar Aamodt, Aamodt Event & Profilering LTD. Ved opptrykking av reklamemateriell, f.eks T-shirts, bannere, plakater etc med dB Drag Racing/Bass Race/Psychlone logoene på, må dette godkjennes først av Tor Steinar Aamodt, Aamodt Event & Profilering LTD.

 

Medlemskap, privatpersoner (team etc), handlere, og leverandører.

 

Følgende gjelder kun for medlemskap, privatpersoner:

 

Medlemskap: kr 500,- pr år

• Du får all informasjon vi sender ut.

• Du samler poeng til finalen. (Du er nødt til å være medlem for å være kunne delta på finalen, for mer info se reglene for 2007).

• Du får ett medlemskort.

• Du får en regelbok.

• Du får deciBlekka hver måned.

• Du får to Psychlone medlems dekaler.

• Du får to http://www.psychlone.no dekaler.

• Du får tilgang til dine egne stats sider på (http://www.psychlone.com) (for at du skal kunne korrigere dine stats sider, er du nødt til å ha en e-mail adresse.)

• Du kan skrive ut egne diplomer fra internett.

• Du kan skrive ut dtt eget medlemsbevis fra internett (Kan brukes for inngangpå store konkurranser)

• Ett medlemskap gjelder kun for en bil, medlemskap for andre bil er kr 250,- men da får man ikke regelbok og test cd.

• Du kan legge opp din egen profil på http://www.psychlone.no

 

Påmeldingsgebyr:

• Alle deltagere som ALDRI har vært med på en Psychlone konkurranse, får delta på den første Psychlone konkurransen de er med på GRATIS, dette gjelder personer og IKKE biler.

• Påmeldingsgebyr for alle deltagere er vanligvis kr 200,-

• Påmeldingsgebyr på finale er kr 500,- (Gjelder alle)

• På store eller små arrangementer forbeholder Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) seg retten til å endre påmeldingsgebyret, dette vil det i så fall bli informert om på http://www.psychlone.no

 

Handlermedlemskap, mer informasjon finnes på http://www.dbdragracing.no/index2.php

 

Leverandørsponsor, mer informasjon finnes på http://www.dbdragracing.no/index2.php

 

Arrangører og dommere, mer informasjon finnes på http://www.dbdragracing.no/index2.php

 

Oversetting, diverse regler og ordliste.

 

Disse reglene du nå leser er en oversettelse av de amerikanske reglene for 2007 sesongen. Vi i NBMF har gjort vårt beste for at disse reglene skal være riktig oversatt, men det kan forekomme tolkninger, ord og utrykk som er gjort om fra de amerikanske reglene for å få en ”riktig” norsk sammenheng. Diskusjoner rundt dette vil vi ikke skal forekomme. Derfor gjelder de norske reglene i Norge, selv om det kan være små avvik fra de amerikanske. Skulle vi finne feil i oversettingen som tilsier at vi må skrive om disse reglene, så forbeholder vi oss retten til å gjøre det uten forutgående varsel. Øverst vil du finne hvilken versjon av reglene du har, på denne måten kan du enkelt følge med på om det skjer forandringer.

 

Vår organisasjon er til for alle billydsinteresserte. Derfor vil vi gjerne ha forslag, ris og ros angående disse reglene. Gjør du det, vil vi gjerne ha det skiftlig på enten e-mail: tor@psychlone.no eller fax 62 40 99 90, eller selvfølgelig per post.

 

Tor Steinar Aamodt, er den eneste personen som har retten til å skrive om disse reglene og retningslinjene i tillegg så retter NBMF seg alltid etter regler og retningslinjer som blir gitt av dBDRA og Wayne Harris.

 

NBMF forbeholder seg retten til å uten forutgående varsel, å skrive om disse reglene ved store forandringer gjort av

Wayne Harris i de amerikanske reglene eller ved forandringer som NBMF mener bør gjøres i Norge.

 

NBMF forbeholder seg retten til å lage tilleggsregler for viktige konkurranser. Med informasjoner og retningslinjer etc.

om avvik fra disse reglene.

 

Ordliste/forklaringer.

 

Organisasjonen:

• dBDRA – dB Drag Racing Association (den Amerikanske dB Drag Racing organisasjonen)

• BRA – Bass Race Association (den Amerikanske Bass Race organisasjonen)

• PA – Psychlone Association (den Amerikanske Psychlone organisasjonen)

• NdBDRA – Norwegian dB Drag Racing Association (den Norske dB Drag Racing organisasjonen)

• NBRA – Norwegian Bass Race Association (den Norske Bass Race organisasjonen)

• NPA – Norwegian Psychlone Association (den Norske Psychlone organisasjonen)

• Aamodt Event & Profilering LTD – (det Norske firmaet som eier dB Drag Racing, Bass Race og Psychlone rettigheter for Norge)

• NBMF – Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (driver NdBDRA, NBRA og NPA organisasjonene i Norge)

 

Vi i NBMF vil ønske alle lykke til i sesongen 2006, og håper dere finner disse reglene rettferdige for alle deltagere, dommere, utstillere, funksjonærer og ikke minst publikum.

 

Hoveddommers ord og tolking av alle disse reglene er alltid riktig og avgjørende.

 

Versjon 1-1 avsluttet: 2/2-07

Tor Steinar Aamodt

Sign.

 

Alle disse reglene og retningslinjene er copyright beskyttet  2006-2007,

Tor Steinar Aamodt, Aamodt Event og Profilering LTD.

 

http://www.psychlone.no

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

 

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser festelig ut T S! Blir moro å se dette i aksjon i 2007

 

Jeg tror også at dette er kult... og her er hvorfor jeg tror det:

 

-Mye mye mye enklere regler enn andre SQ organisasjoner.

-Vi har ikke lydbedømming, kun måleinstrument (RTA).

-Super enkel installasjons bedømming.

-Raskt og enkelt.

-SPL bedømmingen slutter på 136 dB. (UTENFOR bilen....).

-Mer show for SQ deltageren (bilen blir tatt fram til dB riggen).

-Nye deltagere kan enkelt være med.

-Super enkelt å arrangere.

-Publikums vennlig...

-Dette havner mellom de mest seriøse SQ konkurranser og SPL konkurranser, og er ett tilbud til de som "rocker hardt" med bilen sin, og ønsker at det ser "ok ut"....

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

 

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må jo flere passe på å ha god lyd i frontsettet også :D Så ikke folk begynner å le når harryfaktoren er såpass høy å det bare skurrer å vrenger... He he

 

Japp... I Psychlone så er det faktisk viktig og ha "hele" frekvens området... Med andre ord, "hardcore dB Drag Racing biler" vil ikke gjøre det noe bra... Men gutta i gata vil gjøre det veldig bra...

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

 

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner å se spennende ut:)

 

RTA: "SQ"?

 

TRA er real time analyzer. Det måler hele frekvensområdet fra 20hz til 20khz og viser det med søyler f.eks. Da får man se hvor jevn frekvenskurven er :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRA er real time analyzer. Det måler hele frekvensområdet fra 20hz til 20khz og viser det med søyler f.eks. Da får man se hvor jevn frekvenskurven er :)

 

men hvordan skal de måle det når man spiller musikk - som selvfølgelig ikke har en linær kurve - og i Allefall ikke utenfor bilen. de fleste installerer jo for å ha fin lyd inne i bilen, ikke 3 meter utenfor...?

men jeg kjønner det sikkert bedre når jeg ser det i praksis, hehe.

 

men det betyr jo bare en ting det - horn-mellomtoner og piezo-diskanter i dørene... :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan skal de måle det når man spiller musikk - som selvfølgelig ikke har en linær kurve - og i Allefall ikke utenfor bilen. de fleste installerer jo for å ha fin lyd inne i bilen, ikke 3 meter utenfor...?

men jeg kjønner det sikkert bedre når jeg ser det i praksis, hehe.

 

men det betyr jo bare en ting det - horn-mellomtoner og piezo-diskanter i dørene... :hammer

 

RTA målingen taes nok med pink noise regenr jeg meg.

Dette må da bli mye bråk på konkurranseområdet? Og jeg ser for meg noen bygge inn en dunge med piezoer og hornelementer i bare den ene døra pekende mot mic'en..

Og lyden inni bilen er nok forferdelig når den er sånn passe jevn 3 meter unna :D

Og 136dB ved 20khz.. Tror neppe det skjer med det første ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår