Gå til innhold

dynaBel bf1702 som 3 kanaler?

Ranger emnet


sindr

Anbefalte innlegg

På eska til dynaBel BF 1702 står det at forsterkeren kan brukes som en 3,2,1 kanaler. Hvordan i all verden kan den ha 3 kanaler når det er en stereoforsterker? Det er ikke noen knapp for brokobling av denne forsterkeren, det står bare på terminalene hvordan man skal koble for å brokoble. Hvorfor er ikke alle forsterkere slik? smart hvis man ikke trenger noen bryter? så 3 kanaler, er det en høyttaler på venstre kanal, en på høyre og en brokoblet eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) amatører! ;) det er 2 kanaler, der den ene kanalen har konstant fase vendt utgangen i forhold til den andre kanalen. Som stereo kobler du høyre/venstre til respektiv + og - og den "tredje" kanalen kobler mellom den ene + og den andre - fra hver sin kanal og kløa er å bruke en passiv delefilter slik at man henter bass på brokoblede "kanalene" og setter en kondensator til stereo kanalene og disse spiller resterende frekvenser oppover.

 

Ble my brukt før men det er mindre av de nå. Ulempen er redusert kanalseparasjon og krever høy kvalitet på strømsforsyning men er ikke sikker hvilken av de den dynabel er, er det en av de billige typene er bare å glem at den vil fungere ok men den dyreste fins det håp -bruk en 4 ohms element til subb forresten da fortstekerne ser 2ohms og 4ohms i paralell....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelhet så holder vi kompleks verd utenom.

 

Ofte parallellkobler man 2 like spoler og da ser forsterker halvt motstand i forhold til en spole. Ved seriekobling ser den det dobbelte motstand.

 

I dette tilfelle når motstanden er ulike så kan det vara greit med en enkel formel som gjelder for to parallelle motstand uansett om der er like eller ikke.

Rtotal = (R1 x R2) / (R1 + R2)

 

Med ett element på 2ohm (R1) parallelt med ett på 4ohm (R2) får vi da:

Rtotal = (2 x 4) / (2 + 4) = 8 / 6 = 1.33ohm

 

Bra regel: Den totale motstanden ved parallellkobling er alltid mindre en minste motstand i koblingen.

 

Ved flere parallellkoblede motstand så trenger man en litt mer kompleks formel:

(1/Rtotal) = (1/R1) + (1/R2) + (1/R3) + ...

 

Kan også skrives på et annet sett som kanskje er enklere om man ikke er vant til å bruke inverteringsknapp på kalkulator.

Rtotal = 1 / ((1/R1) + (1/R2) + (1/R3) + ...)

 

Eksempel: Du har 1st 12" bas med doble spoler på 4ohm (R1 og R2) og 2st 8" baser med enkelt spole på 8ohm (R3 og R4) som skall spille samme subfrekvensområde fra fremdørene. (Rekommanderer ikke løsningen, men får fungere som regneeksempel.) Du har et monoforsterker som du vil drive dette med som er godt stabil i 1ohm og velger å parallellkoble alle element og spoler. Hvor stort motstand kommer forsterkeren å se?

Rtotal = 1 / ((1/4) + (1/4) + (1/8) + (1/8)) = 1 / (0,25 + 0,25 + 0,125 + 0,125) = 1 / 0,75 = 1,33ohm

 

Håper at dette var til hjelp.

 

Venter på Matadors kommentar… :hide

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... selv oppnevnt expert ja... vel, det var dine ord EA men yrkeskole og ing skole og mange års erfaring med eget verksted, mikro elektronik produksjon og vedlikehold gir en vis peiling... :ass: men for al del, mange andre som kan det samme her -dog fått erfaring på andre måtter og. Legend har ramset opp hvordan du regner parallele motstander. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant som er greit å vite her! Har ikke tenkt å bruke forsterkeren til å drive 3 høyttalere, det kan umulig være så veldig hensiktsmessig, ingen uanhengig gain må jo skape begrensninger. Virker som dere har skikkelig peiling, så jeg lurer på hvilken kondensatortype skal jeg koble i serie med høyttalerene for å filtrere bort bassen? Jeg kjører 4 høyttalere på spilleren, og en sub utenom. Har ikke høypassfilter og egen sub out på spilleren (blaupunkt woodstock dab 53) og kunne gjerne tenke meg å fjerne bassen fra høyttalerene ellers. feks 1.ordens highpass filter -6db ved 70hz.tenkte å koble en kondensator på hver høyttalerkabel, er det mulig, og i tilfelle hvilken type kondensator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant som er greit å vite her! Har ikke tenkt å bruke forsterkeren til å drive 3 høyttalere, det kan umulig være så veldig hensiktsmessig, ingen uanhengig gain må jo skape begrensninger. Virker som dere har skikkelig peiling, så jeg lurer på hvilken kondensatortype skal jeg koble i serie med høyttalerene for å filtrere bort bassen? Jeg kjører 4 høyttalere på spilleren, og en sub utenom. Har ikke høypassfilter og egen sub out på spilleren (blaupunkt woodstock dab 53) og kunne gjerne tenke meg å fjerne bassen fra høyttalerene ellers. feks 1.ordens highpass filter -6db ved 70hz.tenkte å koble en kondensator på hver høyttalerkabel, er det mulig, og i tilfelle hvilken type kondensator?

 

 

Så du skal dele 4 høyttalere som er kobla til spiller'n, og du kjører sub på Dynabelen?

 

2 ohm ellementer kan du bruke 1200uF

4 ohm ellementer kan du bruke 560uF

6 ohm ellementer kan du bruke 390uF

8 ohm ellementer kan du bruke 270uF

 

kobles i serie på + kabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal dele 4 høyttalere som er kobla til spilleren ja, og suben er alene på forsterkeren. Når jeg ser på elfa.se feks på kondensatorer så er det så himla mange typer. er det et fedt hvilken jeg tar bare det blir 560uF, eller er det en spesiell type? Hva med spenningen? Noen er på 16V, andre på 50V og 100V? Går det feks an å koble 2 stk 280uF kondensatorer i serie for å få 560uF? Er det noen plasser som er mer egnet til å kjøpe kondensatorer enn elfa? Supert å få slik hjelp. Dere er greie karer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal dele 4 høyttalere som er kobla til spilleren ja, og suben er alene på forsterkeren. Når jeg ser på elfa.se feks på kondensatorer så er det så himla mange typer. er det et fedt hvilken jeg tar bare det blir 560uF, eller er det en spesiell type? Hva med spenningen? Noen er på 16V, andre på 50V og 100V? Går det feks an å koble 2 stk 280uF kondensatorer i serie for å få 560uF? Er det noen plasser som er mer egnet til å kjøpe kondensatorer enn elfa? Supert å få slik hjelp. Dere er greie karer:)

 

Kjøp hos eltek eller ljudia.

da får du kondensatorer som er best egnet du kan da også velge prisklasser, men alle dem har er egnet til dit bruk.

Elektrolytt er helt.

Eltek har 470uF, og det blir ca 80Hz deling. du vil tvilsomt høre mye forskjell på deling ved 70Hz eller 80Hz.

 

den kondensatoren koster 46,- pr stk.

 

Jeg hadde kjøpt 4 slike.

 

http://www.dynabel.no

 

i nettbutikk og under delefilter. så på kondensatorer og helt nederst på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... selv oppnevnt expert ja... vel, det var dine ord EA men yrkeskole og ing skole og mange års erfaring med eget verksted, mikro elektronik produksjon og vedlikehold gir en vis peiling... :ass: men for al del, mange andre som kan det samme her -dog fått erfaring på andre måtter og. Legend har ramset opp hvordan du regner parallele motstander. :)

 

så mye greier og jeg klarer å følge med på det meste du preker om med grunnkurs elektro :D noe går meg selvfølgelig hus forbi da det er relativt uintresant.. men bra vi har en elektro ing. her så vi kan få svar på ting vi lurer på

 

Legend, takk for updaten.. er noen år siden jeg har regnet med forskjellige motstander :)

 

huska reglen da.. total motstand skal bli mindre enn den minste motstand :)

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår