Gå til innhold

Trimming av sugemotor...?

Ranger emnet


HusebyRS

Anbefalte innlegg

1000 kroner hesten var jo som sagt litt drøyt,
Tja...hvis man starter med hendene fulle,en koffert med en mill i i den ene og en annonse for en original Supra/3000GT gateregget i Norge i den andre,og vil ende opp med en velbygget 800+hk Supra/750hk 3000GT på skilt her i landet (dvs,GATEbil),så er det ikke så mye igjen i kofferten hvis man skal oppdatere demping/bremser/alt annet for å få den brukbar (les: relativt driftssikker)...dette da hvis man setter bort 80% av jobben. Det er nå min mening (tatt ut ifra hvor mye jeg vet folk jeg kjenner har lagt i bilene sine igjennom årene,og slutteffekten)... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Reodor F: Fint og se at du har bestemt deg for og hjelpe til her :D Lenge siden jeg har sett postene dine rundt her nå

 

Å, jeg har da tusla litt rundt her på forumet i det siste og åpnet kjeften både i tide og utide, men takk likevel :)

 

For tiden holder jeg på med et trimmingsprosjekt hvor jeg har veldig god kontroll på økonomien. Jeg øker effekten i denne motoren med ca 400 hk. Totalt vil motoren koste meg ca 200 000 kr. Dette gir en pris pr hk på ca 500 kr.

 

I tillegg koster jeg på understellet ca 50 000 kr, og dette forkludrer jo regnestykket noe...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har da tusla litt rundt her på forumet i det siste og åpnet kjeften både i tide og utide, men takk likevel :)

 

For tiden holder jeg på med et trimmingsprosjekt hvor jeg har veldig god kontroll på økonomien. Jeg øker effekten i denne motoren med ca 400 hk. Totalt vil motoren koste meg ca 200 000 kr. Dette gir en pris pr hk på ca 500 kr.

 

I tillegg koster jeg på understellet ca 50 000 kr, og dette forkludrer jo regnestykket noe...

 

Åssen bil er dette?

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Volvo 850 av aller beste sort ja. Med trekk både på høyre og venstre side. Dog ikke samtidig... :)

 

Men det kommer vel det også ;)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad Mustangen min ligger fra 130-250kr hesten, og folk sier amerikansk er dyrt :cab
Trimmingsprisene stiger grovt når du har 100hk/literen fra før. Med rundt 6 liters volum så er ikke trimmingsgraden så høy,sånn ca 50hk/literen,og da er det jo mye billigere :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr/hk er vel ikke så umulig det? Jeg skal ærlig innrømme at jeg er mer enn en teoretiker enn en mekaniker på nåværende stadie (desverre). Men hvis man tar utgangspunkt i:

 

Nye råder og stempler.

Boring og honing av sylindre.

Balansering av veiv.

Porting av topp, med nye ventiler, fjærer og the works.

Nytt grenrør av f.eks. Mobeck (custom made på ein måda) + resten av eksosen.

Datasprut osv.

+ det som kommer i tillegg. Alt fra tennplugger til slanger osv..

 

Da snakker vi selfølgelig om man skal trimme en motor ganske langt på N/A måten. Ikke de 4 hk man KAN få av et KN filter.

 

1000kr CAAAA/hk...

 

Skal man ta oppgradering av understell, diff, girkasse osv osv, så blir jo ting fort mye dyrerer igjen, veldig mye dyrere.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr/hk er vel ikke så umulig det? Ikke de 4 hk man KAN få av et KN filter.
Mulig scenario: Si man har en forgasserbil,og kan NADA. Kjøper et K&N-filter til bilen,si kr: 550,- og den går dårligere. Ringer en mann med peil på gassere,for å få han til å justere om gasseren til å funke sammen med filtret (for å få nevnte 4 hk,og kanskje et par til). Gasseren er litt sliten,og trenger et pakningssett samtidig som den justeres om. Si settet og dyser som trengs koster 350 kr. Jobben tar kanskje 2 timer,med demontering,rens,overhaling og montering på bil. Så blåser man kjapt et par til,før alt er optimalt og svarer bra over hele registeret. Med verkstedspriser så koster hver av de timene kanskje 600 eks. moms....

 

Kjapt regnestykke:

 

Filter: 550 kr

Pakninger og dyser: 350 kr

4 timer av 600 + : 3000 kr

 

Sluttpris for en godt fungerende bil som har 4+ hk mer (og sikkert en mye mer kjørbar og villig motor) = 3900 kr.

 

Grovt regnet 1000kr/hk,hvis vi slenger på et par nye drivstoffslanger og noen slangeklemmer... Men bare 225- 250 kr/hk hvis man gjør det selv. Hvis man kan det,og vet hvordan man setter opp gassere,må vite...

 

Det er først når drivverket/bremser/annet ikke holder lenger de "billige" turbo/kompressor/NOS-hestene man fikk i begynnelsen begynner å koste...og da koster de så det svir. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først når drivverket/bremser/annet ikke holder lenger de "billige" turbo/kompressor/NOS-hestene man fikk i begynnelsen begynner å koste...og da koster de så det svir. :)

 

Enig med deg der ja.

Det koster om det skal holde. Har selv bygget sug motor på ca 160hk, den kom på ca 12 000kr. Så tar man utgangspunkt i hva den yter orginalt, 125hk, 35hk for 12 000kr er ille dyrt. Men så har denne motoren et register man skal lete lenge etter. kombinert med en bil på 960kg og 5.28 utveksling, så skal det gå unna.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår