Gå til innhold

tenningsbank ved 1 bar

Ranger emnet

wunderbaum

Anbefalte innlegg

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo ganske logiskt at en større turbo flytter mere luft ved samme trykket som en mindre turbo. Det sa i allefall wetterhus så regner med at det er fakta. Deep serious shit....

Vettige folk? Vi er fesen ikke vettige for en tier, og godt er det..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men om det er så logiskt... Hvorfor kan du ikke forklare logikken i det da? Jeg sier ikke at du tar feil, ikke du heller ealoken (bare med det vannslange trikset). Bare stiller spørsmålet hvorfor!

Jeg er langt ifra ingen ekspert på dette, men jeg mener at en større turbo har potensialet til å levere mere luft. Men ikke nødvendigvis gjør det bare forde at den er større! Er begrensningger i toppen som styrer mye om hvor mye luft man får inn....

Om man ser på et kompressor map, og ser at denne turboen leverer f.eks 40 pund i min ved 1,4kg.... Vil det da si at om du lader 1,4kg på uansett motor med uansett oppsett... så vil den levere 40 pund i minutte uansett???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et diskusjons forum er det ikke det? Om ikke det skulle være intresangt å hvite HVORFOR ting skjer, men bare godta det fordet at wetterhus eller hvem det er som sier det... DA synes jeg man er på jordet... Men det er nå min mening da! Og det sier også en god del om nivået på disse forumene.. For det er fåtallet som faktsik vet hva de snakker om... De bare siterer det de har hørt av andre! Og det er også slik det blir mye usanne påstander av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada mamma.. Men hvis jeg skal ha en ny turbo så begynner ikke jeg å regne på dette.. Jeg tar en stk telefon og sier jeg skal ha en turbo som passer til den effekten jeg sikter på, med grei spool up og alt av specs jeg kunne tenke meg på den.. Jeg begynner ikke å kverulere om hvorfor det er sånn.

Greit at det er ett diskusjonsforum, men dette er noe som ganske få bryr seg om. Det er fint vi har en her inne som har en stor interesse for å lære seg alt mulig om turboer.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada mamma.. Men hvis jeg skal ha en ny turbo så begynner ikke jeg å regne på dette.. Jeg tar en stk telefon og sier jeg skal ha en turbo som passer til den effekten jeg sikter på, med grei spool up og alt av specs jeg kunne tenke meg på den.. Jeg begynner ikke å kverulere om hvorfor det er sånn.

Greit at det er ett diskusjonsforum, men dette er noe som ganske få bryr seg om. Det er fint vi har en her inne som har en stor interesse for å lære seg alt mulig om turboer.

Imponerende.... Kan ikke alle med den holdningen bare si ifra med en gang da.. så vi vet hvem det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er meg.. Dum som ett brød og skjønner ingenting..

Blir bare så lei når du liksom ikke kan bare innse at sånn er det...

Når en turbo er større er det jo ganske logiskt at den i de fleste tilfeller leverer mere luft. Ikke at du er dum, du har sikkert kunnskaper som overgår mine...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, here i go!

For en hvis mengde effekt kreves det en gitt mengde luft, sant?

ved et hvis trykk, kreves et gitt system som klarer denne mengden, sant?

For å gi et slikt trykk, kreves det et så så effektivt eksos system?

Og da krever dette en gitt eksos hastighet, dette styres av ventiler og grenrør.

For å få denne hastigheten kreves det gitte innsugskanaler,trykk og ventiler og timing,

For å få denne mengden luft kreves det en pumpe på en gitt størrelse.

der er vi enige sant?

Jeg sier ikke at alle systemer for eks klarer å drive en turbo med Ar 82 \ 63 hus, da dette krever en del av grenrøret og eksos hastighet, noen vil få ladetrykk på 2000, andre på 6000.

Faktorene som spiller inn her er så ekstremt mange, er artige med diskusjoner rundt emnet turbo, da det er mange som sitter med erfaring, og andre uten.

Det er her som alle andre steder "snartveier", for eks å sette på en stor holseth turbo fra en scania som ved 0.7 bar gir mer luft en en T3 på 1.4 bar, men da er vi igjen inne på når kommer trykket, hvor lang tid holdes trykket oppe.

det jeg hele tiden har sagt er at en turbo med større kompressordel, som da drar mer luft inn, gir mere luft på et gitt trykk en en turbo med mindre kompressordel.

Turboed elns her på forumet har ganske peil på turboer, dets oppbyggning og virkemåter. Ellers er det bare og ta en telefon til Skanke, Wetterhus,KRB eller VS.

håper det kom noe nyttig ut herifra.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje helt bajs ut, men en jeg kjenner hadde tett bensinfilter. Du har ikke vurdert å bytte ut sånt? Som slitedeler, det må jo uansett byttes før eller siden så å korte inn intervallen er kanskje ikke dumt for å sjekke om det kan være feilen?

Vet ikke om du har svart eller skrevet noe men har du feilkoder i systemet?

->Vet ikke helt om jeg er velkommen i denne tråden meeen...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, here i go!

For en hvis mengde effekt kreves det en gitt mengde luft, sant?

ved et hvis trykk, kreves et gitt system som klarer denne mengden, sant?

For å gi et slikt trykk, kreves det et så så effektivt eksos system?

Og da krever dette en gitt eksos hastighet, dette styres av ventiler og grenrør.

For å få denne hastigheten kreves det gitte innsugskanaler,trykk og ventiler og timing,

For å få denne mengden luft kreves det en pumpe på en gitt størrelse.

der er vi enige sant?

Jeg sier ikke at alle systemer for eks klarer å drive en turbo med Ar 82 \ 63 hus, da dette krever en del av grenrøret og eksos hastighet, noen vil få ladetrykk på 2000, andre på 6000.

Faktorene som spiller inn her er så ekstremt mange, er artige med diskusjoner rundt emnet turbo, da det er mange som sitter med erfaring, og andre uten.

Det er her som alle andre steder "snartveier", for eks å sette på en stor holseth turbo fra en scania som ved 0.7 bar gir mer luft en en T3 på 1.4 bar, men da er vi igjen inne på når kommer trykket, hvor lang tid holdes trykket oppe.

det jeg hele tiden har sagt er at en turbo med større kompressordel, som da drar mer luft inn, gir mere luft på et gitt trykk en en turbo med mindre kompressordel.

Turboed elns her på forumet har ganske peil på turboer, dets oppbyggning og virkemåter. Ellers er det bare og ta en telefon til Skanke, Wetterhus,KRB eller VS.

håper det kom noe nyttig ut herifra.

Erik

Ja. Ja og ja....

Men som jeg prøver og si.... Man må ha et mottryk for å få trykk... Og det er mengden luft imot mottrykket som gir trykket.... 1bar er og blir 1bar i samme systemet. (fremdeles bare kompressordelen vi snakker om her) FORSKJELLEN vil være at en større kompressor vil jobbe mindre for å opretholde samme trykket/luftmengden... Men hastigheten på lufta, mengden luft og trykket VIL og ER det samme.... Så i praksis vil tempraturen på lufta være en vesentlig faktor.. Men spørsmålet mit helt ifra begynnelsen var uten hensyn til tempratur og eksosdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider