Gå til innhold

naxez - mazda 323 - operasjon turboklovn

Ranger emnet


ToMmyDuDe

Anbefalte innlegg

skal da hente en mazda 323 86mod senere i dag. weee!

 

specs:

1.6L turbo

4x4 (diffsperre)

chippa

ca. 160/170hk

 

bilen har da gått i rally på 80 tallet, så den har veltebur,bøttestola,justerbart understell++.

 

skal ta bilder når jeg henter bilen. men her er noen fra autodb:

 

1304497-bilde3-mazda022.jpg

 

1304497-bilde2-mazda018.jpg

 

1304497-bilde1-mazda016.jpg

 

planer for bilen:

-rive ut interiøret og legge nye matter, sette inn annlegg.

-skru av fangere, montere styling

-tectylere bilen

-justere/ta en service på motoren

-større turbo

-kanskje lakke bilen

-+++

 

men får se når jeg har fått bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da ble det bilkjøp! :D

bilen hadde da en del småplukk...

rallytiden har tydligvis satt stort preg på bilen.. mye pluss, men mye minus og..

 

den gikk i gruppe N rally i noen år..

 

interiøret ser ikke ut, så det må demonteres komplett og nye løsninger kommer da inn.

karosseriet er heller ikke noe glansbilde, blir vel litt spakkling og pussing.

pluss litt jobb på motor.

men alt skal vel ordne seg med tiden! :)

 

fulgte med en del deler:

komplett motor i deler bortsett fra ett stempel

2 turboer + innsug og manifold

ekstra frontfanger pluss andre karosserideler

dørpanel og litt annet interiør opplegg

helt nye brake pads

clutch

vinterdekk

pluss en haug med annet småpjask! :)

 

planer for bilen er da:

nytt interiør

småe motoroppgraderinger pluss justering

få karosseriet i bra stand

montere større turbo fra delemotoren

få orden på en del elektronikk

ta vekk en del ting fra rallytiden

osv osv.. :)

 

specs på bilen:

1.6 turbo doch 16v

bilen er chippa for bedre bunndrag

skrudd veltebur

justerbart understell(rollbars, camber justering, høyde og stivhets justering.)

 

bilen har da hatt 4 punkt seler, men det er da tatt ut og satt inn orginale seter. planen er da å kjøpe racing seter og sette inn 4punkt igjen.

bilen har også hovedbryter for strøm, det ligger også igjen oppsett for brannslukking, men selve apparatet er tatt ut, så det ligger bare igjen slanger og dyser i motorrommet... så det er mye morro på bilen, og mye som skal fjernes...

 

mye på en gang her :)

men i bunn og å i grunn skal bilen pusses opp å bli så fin som mulig :) med hjelp av masse tid :)

 

har ingen bilder av interiøret enda, siden det var mørkt når jeg henta bilen. men her er noen bilder fra selve turen :)

 

DSC00224.jpg

 

DSC00223.jpg

 

DSC00220.jpg

 

kom gjerne med innspill og inspirasjon til forbedring :) viss noen vet mye om disse bilen så legg inn litt facts osv.. på forhånd takk :)

 

flere bilder kommer senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. det er jo mange biler med 4punkt på vei i norge da.. bilen har jo vert på veien i 10 år etter rallytiden, å da hadde den 4punkt.. viss noen er bombesikker på at det ikke er lov å bruke 4punkt i norge så si fra.. men han jeg kjøpte bilen av jobber som biloppretter, og han er en racer på å sveise alt fra veltebur til eksosannlegg osv.. han har da satt inn en del veltebur i forskjellige biler, og han sa at bilen har vert godkjent med 4punkt tror jeg, og viss han skulle ha hatt bilen selv skulle han ha 4punkt.. å da regner jeg med at det går bra å installere det igjen.. :)

men men..

 

bilen ble avskiltet i 2002 og påbegynt en den del arbeid, som motorbytte, lakkering, litt spakkling og oppretting osv...

 

bilen gikk vel i stavanger på 90 tallet etter rallytiden..

kjøpte bilen av en fra hardanger området som nå bor i ålesund...

han kjøpte bilen av en bekjent, og skulle egentlig bruke bilen som vinterbil, men han driver med andre bilproskjekter å hadde ikke tid til den lille mazdaen :)

han har heller ikke fått tid til å sette seg inn i historikken til bilen, og vet meget lite om bilen.. så det er litt vanskelig og finne ut alt som har blitt gjort med den under rallytiden.. som oppgraderinger osv på bilen.. men det er jo plenty med gode oppgraderinger som man ikke finner på noen annen vanlig 323.. :)

 

men uansett, litt bilder av bilen etter jeg fikk tømt den for deler:

 

litt av velteburet og døra.. har da planer om å finne en blikkenslager som kan lage til alu paneler eller noe sånt enkelt å greit..

DSC00231.jpg

 

litt av midtkonsollen, brannslukknings knappen der skal vekk, samt resten av dritten rundt der. har planer om å sveise en "tunell" og legge dekke på dørken med matte/teppe av noe slag..

DSC00230.jpg

 

så vidre opp midtkonsollen, hovedbrytern og lyktebrytere, tror lyktebryterne kan være fra noen lykter som har stått på panseret under rallytiden.. men de er da tatt av og borte for lenge siden...

DSC00229.jpg

 

velteburet kommer ned i dashen, er styggt som F. så hele dashen går ut, vet ikke helt hvilken løsning jeg skal velge der, kanskje ett minimalt oppsett med bare instrumentpanel og tilsvarende knapper som er nødvendig.. eller helt nytt dash og prøve å tilpasse det finere enn det som er der nå..

DSC00228.jpg

 

baksetet skal ut, det er da lagt opp til å sveise inn tverrstag på velteburet til 4punkt som det var på bilen før i tiden..

DSC00227.jpg

 

motor'n :) en uskyldig kvass liten jævel :p

DSC00225.jpg

 

jaja.. skal høre med naboen om jeg får låne garasjen hans, en diger garasje med smøregrav og det meste av verktøy :)

så blir det vel en tur på bilextra, hugger'n og ei platesjappe for å få takk i spakkel og lakk til velteburet, pussemateriale og plater til midtkonsollen osv..

heldigvis ikke noe seriøs rust på den enda.. litt brunt på hjulbuene bak, men ikke gjennomgående rust. så det blir vel kanskje sandblåst og pussa litt på de stedene jeg kan finne.. :)

får sattse på det beste..

 

det var også compomotiv felger på vinterdekka, så har da 2 sett med compomotiv th felger med dekk, de skal vel muligens selges. og setene som sitter i bilen skal selges, de er ganske fine, siden bilen hadde bøttestoler i rallytiden osv, så de er meget lite brukt.. trenger bare en smule rensing så er de gode som ny.. bilder av alt kan legges ut ved behov :)

 

håper dere har interesse av prosjektet, for bilen har meget bra potensiale til å bli en tjapp liten gateracer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

323 "BF" mod.year '86-'88 står det på ei mazda side her.. men tror modellene er 86-87: 323 1.6 turbo

88-89 323 gtx

gtx'n er litt rundere i formen enn 86 modellen..

men felles for alle bilene der er awd og 1.6turbo motoren..

er ikke helt sikker, men tror det er sånn

 

hm, har ikke GTX 1.8liters motor?

 

Kult prosjekt, sikla litt på denne på autodb :afro

- BMW 320i E30

- BMW 320/325i E30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår